Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat, la nivel national, o actiune tematica de control al respectarii prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la prestarea serviciilor publice postale.

Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a comunicat ca in timpul actiunii de control, la OJPC Bihor au fost verificati sase agenti economici si au fost incheiate cinci procese-verbale de constatare a contraventiei, aplicandu-se amenzi contraventionale in valoare totala de 2.500 de lei. Deficientele constatate au fost: lipsa informatiilor privind tipurile de servicii practicate; lipsa informatiilor privind lista serviciilor si tarifele practicate; lipsa autorizatiilor sanitare pentru punctele de lucru. S-a controlat existenta certificatului de inregistrare si anexa la acesta care trebuie sa cuprinda autorizatia sanitara, avizul pentru prevenirea si stingerea incendiilor, autorizatia de mediu, autorizatia de functionare din punctul de vedere al protectiei muncii (in cazul in care in unitate se desfasoara si activitati de comercializare a diverselor produse, se va controla daca exista autorizatia cores- punzatoare), existenta licentei individuale pentru furnizarea de servicii postale incluse in sfera serviciului universal sau autorizarea generala (certificat-tip) pentru furnizarea de servicii postale care nu sunt incluse in sfera serviciului universal - ambele emise de ANRC; afisarea in mod vizibil a denumirii agentului economic si a programului de functionare.
Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de serviciu universal in legatura cu un serviciu din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa-l presteze este de sase luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces. Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a solutiona reclamatia prealabila in termen de trei luni de la data introducerii acesteia. Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a pastra trimiterile postale care fac obiectul serviciilor din sfera serviciului universal timp de cel putin 18 luni de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces. Expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzatoare valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depasi limitele prevazute. Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate nu se despagubesc. Expeditorul poate renunta la dreptul sau de despagubire in favoarea destinatarului.
Consumatorii nemultumiti de calitatea produselor si serviciilor oferite de operatorii economici se pot adresa direct ANPC si OJPC la telefonul consumatorului: 0800 080 999.