Clientii bancilor mai au la dispozitie cateva zile pentru a negocia contractele de credit dupa noile modificari legislative. Conform normelor mai sunt sapte zile in care se pot negocia contractele, iar bancile au trimis notificari clientilor mentionand ca, daca nu se incadreaza in termen, contractele vor intra in vigoare in conditiile impuse. Multi dintre clienti se plang ca nu exista o negociere, ci banca le impune un nou contract. "Mi-a spus doar sa semnez un nou contract, nu a fost nicio negociere. Aceeasi pozitie de forta ca si pana acum. Singura varianta a mea de refuz este sa achit creditul luat", a declarat Ioan Alupei, clientul unei banci. Noile modificari legislative intrate in vigoare reduc numarul comisioanelor ce le pot practica bancile, insa de cele mai multe ori noile contracte nu au dus si la micsorarea ratelor.
Conform reglementarilor, un credit acordat ar trebui sa aiba comision de analiza, comision de administrare, costuri aferente asigurarilor si comision de rambursare anticipata. Bancile nu au voie sa majoreze comisioanele, taxele si tarifele bancare prevazute in contract si nici sa introduca noi taxe si comisioane. Costurile suplimentare ar putea fi valabile doar in cazul in care clientul solicita servicii in plus. In cazul unor banci, acestea pot ajunge si la 50 de euro pentru o simpla informatie.
Chiar daca dobanzile par mai avantajoase odata cu modificarea legislatiei, in fapt lucrurile sunt diferite. Astfel, dobanda finala pe care o plateste clientul se calculeaza pe baza unei formule care foloseste dobanda de referinta inregistrata la trei luni plus marja bancii. In prezent dobanzile de referinta, Robor la creditele in lei si Euribor la creditele in euro sunt la minime record. Insa vor creste considerabil odata cu dezghetarea creditarii.
Specialistii spun ca legislatia actuala este aliniata la normele europene si ofera drepturile pe care le merita consumatorii, insa in practica bancile fac legea.
De la modificarile legislative, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor au fost inregistrate peste 500 de reclamatii. De la inceputul anului au fost inregistrate 3.700 de reclamatii, iar pentru incalcarea unui singur comision, respectiv comisionul de risc aplicat abuziv, amenzile s-au ridicat la 270.000 de lei.