Propunerea Comisiei Europene cu privire la separarea proprietatii intre companiile de productie de energie electrica si cele de transmisie este sprijinita de Comisia pentru Industrie a Parlamentului European. Forul legislativ european va adopta, la 17 iunie a.c., in prima lectura, un pachet legislativ constand din trei rapoarte referitoare la piata interna de energie electrica, agentia de cooperare intre autoritatile de reglementare din sectorul energetic si conditiile de acces la retea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrica. De asemenea, discutiile care vor avea loc in Parlamentul European in cursul acestei saptamani se vor referi si la dreptul consumatorului european de electricitate de a fi informat asupra costurilor serviciilor oferite de furnizorii concurenti de energie electrica. Numai ca, din nefericire, consumatorul roman se gaseste intr-o situatie dezavantajata, intrucat se afla la cheremul unui singur furnizor care detine pozitia de monopol asupra distributiei de energie electrica din diferite regiuni ale Romaniei. In acest context nu mai poate fi vorba despre optiunea consumatorului roman care nu are posibilitatea de a alege intre mai multi furnizori de electricitate.
"In momentul de fata, teoretic, companiile de productie si cele de distributie a energiei trebuie sa fie separate din punct de vedere legal, insa de multe ori lucrurile nu stau asa si s-a demonstrat ca au existat abuzuri - din aceasta cauza, marile companii energetice din Europa au fost de acord cu disocierea proprietatii", a precizat raportoarea pentru electricitate, deputata europeana Eluned Morgan (PSE, Regatul Unit). "In principiu, in Uniunea Europeana exista o piata unica pentru electricitate, dar realitatea este diferita", a adaugat Morgan. Avand de ales intre mai multe propuneri cu privire la separarea proprietatii - decuplarea productiei de transmisie de energie - membrii Comisiei pentru Industrie a PE au decis in favoarea optiunii celei mai ambitioase: disocierea completa a proprietatii retelelor energetice. De asemenea, Comisia Parlamentului European pentru Industrie a respins propunerea Comisiei Europene de infiintare a unui operator de sistem independent, ceea ce ar fi insemnat: companiile existente isi pastreaza proprietatea asupra retelei de distributie, dar numai operatorul de sistem va putea lua decizii comerciale precum acordarea si gestionarea accesului tertilor, si in ceea ce priveste investitiile in infrastructura.

Consumatorii trebuie sa fie informati asupra costurilor furnizarii de electricitate

Un aspect esential in ceea ce priveste aprovizionarea consumatorilor il reprezinta accesul la date obiective si transparente privind consumul, consumatorii trebuind sa aiba acces la aceste date privind consumul, preturile asociate si costurile serviciului, astfel incat sa poata invita concurentii sa le prezinte o oferta pe baza acestora. Ramane de vazut cum aceasta cerinta a forurilor europene se poate implementa in Romania unde consumatorul roman este complet la cheremul unui singur furnizor de energie electrica care se afla, practic, intr-o situatie de monopol, neexistand posibilitatea ca sa opteze consumatorul roman pentru unul sau altul dintre furnizori, intrucat nu exista decat unul. Consumatorii ar trebui, de asemenea, sa aiba dreptul de a fi informati in mod corespunzator cu privire la consumul de energie, iar platile anticipate ar trebui sa fie corespunzatoare si sa reflecte consumul real de energie electrica. Informatiile privind costurile energiei, furnizate cel putin trimestrial consumatorilor si bazate pe criterii comune, ii stimuleaza sa economiseasca energie, deoarece le ofera un feedback direct referitor la efectele pe care investitiile le-au avut asupra eficientei energetice si asupra schimbarilor obiceiurilor de consum.