Anularea restrictiilor pentru importul de automobile din momentul aderarii va determina un import masiv de masini second-hand din Europa de Vest. Cel putin asa cred reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care cer autoritatilor sa ia masuri de limitare a acestui posibil exod din vest catre est a masinilor vechi. Ca o consecinta, Ministerul Mediului a anuntat la inceputul acestui an ca va propune Executivului introducerea unei taxe pentru inmatricularea masinilor de ocazie provenite din statele Uniunii Europene, estimata la 1.000-2.000 de euro.

Dupa aderarea Romaniei la UE, masinile rulate inmatriculate deja in vest vor putea fi importate fara nici o restrictie tehnica. Acest lucru ii alarmeaza mai ales pe producatorii si pe importatorii din tara, care isi vad afacerile puse in pericol. Asta pentru ca afacerea automobilelor infloreste an de an. Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), romanii au cumparat anul trecut 256.000 de autovehicule noi, cu 42% mai mult decat in perioada similara a anului 2004 si aproape dublu fata de 2002.
Pentru a-si argumenta cerinta privind introducerea unor taxe pentru importul de masini second-hand, cei de la APIA aduc ca exemplu Polonia, unde nu au fost luate masuri preventive. Astfel, polonezii au importat intr-un singur an 1,3 milioane de masini second-hand, la un pret mediu de 260 de euro, circa 80% dintre acestea avand o vechime de peste 13 ani. Mai mult, reprezentantii APIA citati de Euractiv estimeaza ca cele mai multe masini de ocazie care vor fi importate in Romania vor avea o vechime cuprinsa intre 10 si 14 ani.
Altii au sugerat introducerea unei taxe proportionale cu numarul de kilometri parcursi de autovehicul. Alta idee ar fi implementarea unor reglementari similare celor din Republica Ceha, unde nici o masina mai veche de opt ani nu poate fi inmatriculata.

Cat va fi taxa?

Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, nu a putut spune precis care va fi vechimea de la care masinile importate ar urma sa faca obiectul acestei taxe. Ea a precizat ca se poarta deja discutii in cadrul unui grup de lucru constituit la nivel guvernamental.
Propunerile membrilor APIA prevad ca masinile uzate aduse din afara tarii sa fie taxate dupa criterii clare. Astfel, cei care opteaza pentru masini second-hand vor trebui sa achite sume diferentiate in functie de nivelul de poluare, de vechimea masinii si de capacitatea cilindrica. Potrivit Mediafax, desi admit ca la baza initiativei Ministerului Mediului se afla si propunerile inaintate de APIA, unii dintre importatori se declara nemultumiti de masurile propuse.
In opinia unora, taxa de 1.000-2.000 de euro nu este suficienta pentru a descuraja importurile de masini de ocazie.
Ei considera ca importatorii de astfel de masini ar trebui sa fie obligati, suplimentar, de Oficiul pentru Protectia Consumatorilor sa asigure o garantie de cel putin 18 luni.

Contra taxei ecologice

Asa cum era normal, exista si pareri contra introducerii unei asemenea taxe suplimentare pentru importurile de masini second-hand. Pe langa cetatenii cu mai putini bani care asteapta "verde" pentru a-si cumpara din vest o masina buna la bani putini, exista si importatorii de masini de ocazie care se opun unei asemenea taxe.
Mai mult, chiar Automobil Clubul Roman (ACR) nu este de acord cu introducerea taxei ecologice, apreciind ca masura ar favoriza grupuri de interese si ar contraveni liberei concurente.