Majoritatii clientilor care doresc un credit, în momentul în care merg la banca, consilierii de credit le fac o simulare financiara prin care îi informeaza cu privire la suma maxima pe care o pot primi. Acest lucru depinde, evident, de mai multe lucruri: venitul net lunar al clientului si/sau al familiei, alte împrumuturi contractate, istoricul financiar (cât de bun platnic este).  Bancile renunta la rigiditate În momentul în care vine vorba de clientii, persoane fizice sau juridice care contracteaza un credit a carui valoare este peste media obisnuita, bancile comerciale sunt însa mult mai flexibile. În functie de specificul fiecarui solicitant, acestea ofera posibilitatea adaptarii conditiilor de creditare. Altfel spus, clientii îsi pot negocia conditii mai bune de creditare: dobânzi si/sau comisioane mai mici, perioade de creditare mai mari. „De principiu, la toate institutiile bancare se poate negocia. Probabil ca pentru bunurile de consum, unde sumele nu sunt foarte mari, conditiile sunt standard. Pe de alta parte, durata pe care semnezi este si ea un termen contractual care se poate negocia“, a declarat, potrivit www.creditimobiliar.ro, Mugur Stet, purtatorul de cuvânt al BNR.  Firmele negociaza si dobânda, si comisioanele Situatia este valabila în cazul mai multor banci comerciale. „La persoane fizice negociem doar dobânda, însa doar în cazul creditelor foarte mari. Depinde de gradul de acoperire cu garantii, de volumul creditelor, precum si de certitudinea realizarilor veniturilor“, au explicat surse oficiale din Raiffeisen Bank Craiova, care au subliniat ca se discuta de la caz la caz. În ceea ce priveste persoanele comerciale, acestea pot, în general, sa negocieze mai multe aspecte. „În cazul persoanelor juridice se negociaza atât dobânzile, cât si comisioanele. Vorbim însa doar de Întreprinderile Mici si Mijlocii (IMM) cu o cifra de afaceri de cel putin un milion de euro pe anul precedent“, au adaugat sursele Raiffeisen. Acestea au explicat ca pentru fiecare companie în parte se pot face oferte personalizate care depind, ca si la persoanele fizice, de mai multe elemente.  Limitele negocierii În cazul negocierilor, majoritatea institutiilor analizeaza punctual cererile clientilor de schimbare a clauzelor contractuale. Aceste modificari sunt valabile atât la dobânzile la credite, cât si la cele la depozite. Potrivit www.creditimobiliar.ro, fie ca vorbim de comisioanele de acordare, de administrare sau de cele de rambursare anticipata, cu totul se poate depasi 3% din suma împrumutata. În functie de banca si de creditul solicitat, ca si marje de negociere la dobânda, acestea variaza între +2% (pentru depozite) si -2% (pentru credite) la dobânzile pentru persoanele juridice, respectiv +/-1% pentru persoanele fizice. Pentru a afla care este solutia de creditare care se potriveste cel mai bine nevoilor clientului, bancherii le recomanda însa celor interesati sa cunoasca oferta cât mai multor banci. „De regula, solicitarea trebuie sa fie bine argumentata, iar decizia va fi luata de catre Departamentul de Risc, Departamentul Juridic sau Directia de Credite, în masura sa hotarasca daca este sau nu recomandata modificarea conditiilor standard“, precizeaza www.conso.ro.