Ford sustine ca este este un "bun cetatean". În acest caz, va plati el impozitele profiturilor de la Craiova statului român? Cititi raspunsul oficialilor Ford în materialul de mai jos. Ce este un bun cetatean? Un bun cetatean este acela care, economic vorbind, este un bun contribuabil catre bugetul statului, unde îsi desfasoara activitatea. Un cetatean care renunta la o parte din profiturile sale pentru bunastarea întregii comunitati. Veti vedea imediat care este ratiunea pentru care am adus în discutie conceptul de "bun cetatean" - o idee deschisa, generatoare de ample dezbateri pâna la urma. La începutul acestei saptamâni, GdS publica în sectiunea economica a ziarului un articol care încerca sa descifreze câteva din efectele stabilirii gigantului Ford la Craiova. Printre altele, calculam ca, la o productie anuala de 300.000 de masini si de motoare - cât a anuntat ca va face Ford - profiturile companiei americane, a Ford România, în definitiv, vor fi uriase. Afacerea oamenilor, profiturile lor. Nimic de zis. Ba chiar ne bucuram: la asemenea profituri, va dati seama ce impozite uriase vor ajunge la buget. Impozite din care vom trai mai bine toti, inclusiv noi, cei care vom trudi pentru Ford: infrastructura, pensii, servicii comunitare etc. La sfârsitul saptamânii trecute, tot acest mecanism al bunastarii trebuie sa se puna în miscare. Oficialii companiei anunta ca Ford Capital BV, un SRL din Olanda, va varsa 250 de milioane de euro în contul Ford România, pentru majorarea capitalului social, iar banii vor fi folositi la investitii. Foarte bine, ne spunem. Dar în acelasi timp nu putem sa nu ne gândim ca mai toate firmele profitabile din România au actionari majoritari societati olandeze. Secretul: tratatul de evitare a dublei impuneri semnat între România si Olanda - tara preferata de companii pentru stabilitate si pentru ca are semnate asemenea tratate cu multe paradisuri fiscale - ceea ce permite impozitarea profiturilor în firmele offshore din Cipru, Antilele Olandeze, Insulele Virgine Britanice, Bahamas, Cayman etc. Statul care "produce" nu se alege cu nimic din impozitul pe profit. Nu este ilegal. Este o evaziune fiscala legala, utilizata de multe firme, de aceea credeam ca nu este nici o problema pentru o firma, fie ea si Ford, sa recunoasca daca foloseste aceste tratate sau nu. Drept care am adresat întrebarea de rigoare reprezentantilor Ford. Iata ce raspuns primim: "Conform politicii companiei Ford, nu furnizam date despre planurile financiare ale acesteia. Ford Motor Company este o companie respectata si credibila, cu o istorie de peste 100 de ani si care si-a câstigat reputatia unui bun cetatean în toate tarile în care opereaza. Aceasta politica este perfect valabila si în România si se reflecta în activitatea noastra de la Craiova". Deci, Ford este ceea ce am putea numi fiscal un "cetatean model". Deci, nu va utiliza aceste tratate si va plati impozitul real statului român, care i-a vândut o fabrica la 57 de milioane de euro, îi da ajutor regional de stat în cash de 143 de milioane de euro si forta de munca ieftina, contribuind la profiturile companiei. Sau nu? Raspunsul oficial este ambiguu si am cerut precizari. Din pacate, am stârnit mare nervozitate printre reprezentantii Ford. "Ford va respecta toate legile în vigoare din România", ne spune pe un ton categoric Nadia Crisan, cea care lucreaza la McGuireWoods - compania prin care Ford România poate sa comunice cu presa. Si noi care credeam ca vom avea o surpriza de genul: "Ford nu va respecta legile României"! "Bun cetatean" fiscal si "tratatele de evitare a dublei impuneri" (a se citi "transferarea profiturilor în paradisuri fiscale", iata doua notiuni la care trebuie sa meditam.  Duel capitalist Cineva îmi spunea ca am gresit atunci când am scris ca "România este o tara cu o fiscalitate relativ mare" si avea dreptate. Fata de multe tari, cota de impozit pe profit de 16% practicata la noi este mai mica de jumatate. Fata de paradisurile fiscale însa...Dezbaterea asupra "bunului cetatean" fiind închisa sau, din contra, abia deschisa, sa consemnam si alt aspect: înfrângerea lui Dinel Staicu, în calitatea sa de reprezentant al SIF Oltenia în afacerea Ford. Prin mutarea de la sfârsitul saptamânii trecute, Ford Capital BV devine practic patronul fabricii de la Craiova. Automobile Craiova SA (ACSA) - la care SIF Oltenia are un procent semnificativ de 22,06% - va detine în final doar 2,4% si nu va mai avea nici un cuvânt de spus. Conform legii, dreptul de preferinta asupra celor 60 de milioane de noi actiuni care vor fi emise va fi al ACSA si abia apoi titlurile pot ajunge la terti (Ford Capital BV - în cazul nostru).Cum americanii detin 72,4% din ACSA, ei vor decide sa renunte în favoarea Ford Capital BV. Dinel va fi scos din joc. El ar fi putut fi socotit o victima numai în cazul în care ar fi intentionat sa participe la majorarea de capital. Or, interesul SIF este sa scape de pachetul de 22% cât mai scump cu putinta si nu sa arunce cu banii, razboindu-se cu un adversar mult mai puternic.