Romanii sunt mult mai atrasi de produsele de economisire clasice decat de cele care apartin unei piete mature, releva un studiu dat publicitatii ieri de GfK Romania. Pe de alta parte insa, potrivit aceluiasi studiu, o parte din populatie a inceput sa fie din ce in ce mai interesata si de produse financiare sau de investitii moderne ca asigurari de viata, pensii private, actiuni, obligatiuni etc.
Atunci cand economiseste sau vrea sa investeasca, romanul este atras in primul rand de piata imobiliara, dorind sa cumpere cat mai multe case si apartamente. In al doilea si al treilea rand, in topul preferintelor declarate ale romanilor troneaza conturile si depozitele bancare, dar si asigurarile de viata. Un studiu comparat al GfK pe 2004 si 2005 arata ca in acest an dorinta de a investi in achizitii imobiliare a crescut, in timp ce preferinta pentru plasarea banilor in depozite bancare sau carnete CEC a scazut. Potrivit lui Andi Dumitrescu, manging director la GfK Romania, „preferinta pentru imobile este oarecum nenaturala“. El a explicat ca daca Romania ar fi o piata matura si nu una in curs de dezvoltare, am fi mult mai interesati sa ne plasam banii in ceea ce acum numim „capital de risc“, adica actiuni, obligatiuni, fonduri de investitii. De altfel, acesta a mai spus ca din sondajul facut de GfK a reiesit ca 22% dintre conationalii nostri doresc sa economiseasca. Numai ca acest lucru nu este posibil in plan real din cauza ca „rata de indatorare a populatiei a crescut foarte mult“, a mai explicat reprezentantul GfK.
Potrivit studiului intreprins de GfK, cei mai multi romani au declarat ca scopul procesului de economisire este imbunatatirea locuintei, cumpararea de imbracaminte (sic!) sau strangerea de bani pentru „zile negre“.