Grupul ceh Aero Vodochody, viitor proprietar al Avioane Craiova, ar putea sa produca în Banie elicopterele comerciale Sikorsky si aeronave militare. În acelasi timp, cehii cer eliminarea din contractul colectiv de munca a prevederilor privind platile compensatorii în caz de disponibilizari.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a selectat din cei trei pretendenti la privatizarea Avioane Craiova oferta definitiva depusa de cehii de la Aero Vodochody a.s., desemnati câstigatori ai procesului de privatizare. În perioada urmatoare, AVAS începe negocierile cu compania ceha pentru clauzele contractului de vânzare-cumparare a pachetului majoritar de actiuni de 80,97% detinut de stat la Avioane Craiova, se arata într-un comunicat al institutiei. Marii perdanti ai privatizarii sunt italienii de la Alenia Aeronautica si INAV Bucuresti România. Procesul de privatizare, initiat la început de an, a fost prelungit deoarece unii dintre ofertantii potentiali au intentionat sa efectueze audit propriu la fabrica de avioane din orasul nostru. Aero Vodochody s-a angajat sa plateasca pentru actiunile fabricii de avioane din Banie putin peste 16,3 milioane de euro, din care investitii pentru dezvoltarea societatii, 8,8 milioane de euro.

Elicoptere Sikorsky si avioane militare

Compania ceha a avut un contact permanent cu fabrica din Craiova în ultima perioada. Surse din fabrica sustin ca, din discutiile recente, purtate în Craiova cu presedintele companiei Aero Vodochody, Igor Hulak, a reiesit ca cehii intentioneaza sa produca în Banie elicopterele comerciale Sikorsky S-76C, precum si aparate de zbor militare. Potrivit acelorasi surse, în cazul în care devin actionari majoritari la Craiova, cehii intentioneaza sa reia contractele pe care le-a avut societatea craioveana cu SAFCA (Belgia) pentru fabricarea de subansamble pentru industria aeronautica. Este vorba despre asa-numitele "tailcon", care sunt parti inferioare pentru coada avionului, si nu numai. Printr-un comunicat de presa, presedintele companiei cehe anunta clar intentia de a produce aparate si tehnica militara la Avioane Craiova. "Avem multe lucruri în comun cu Avioane Craiova ca afacere cu aerostructuri si cea militara", a declarat Igor Hulak, presedinte al Aero Vodochody. Firma intentioneaza sa continue programele Avioane Craiova si sa dezvolte pe viitor portofoliul "productiei de aerostructuri în domeniul militar, mentinând pozitia de partenere de încredere pentru fortele aeriene române", se arata în comunicat. Directorul general al Avioane Craiova, Anatolie Boldisor, a mentionat ca viitorul partener ceh ar avea intentia sa "externalizeze de la fabrica lor activitati pentru Avioane Craiova". Boldisor a lasat sa se înteleaga ca, fara un proiect concret al cehilor de la Aero, nu se poate spune exact care sunt aparatele de zbor ce vor fi produse în Banie.

Disponibilizari sau angajari?

Presedintele companiei cehe s-a deplasat, în urma cu doua saptamâni, la Craiova, pentru a solicita companiei si sindicatului eliminarea unor clauze din contractul colectiv de munca referitoare la acordarea de plati compensatorii personalului disponibilizat. El a lasat sa se înteleaga ca la compania craioveana exista un dezechilibru între personalul direct productiv si cel indirect productiv, aspect ce "ar trebui echilibrat". În timp ce în fabrica se vorbeste deja despre disponibilizari masive din rândul personalului TESA, reprezentantii AVAS sustin ca viitorul proprietar de la Avioane Craiova va face angajari de personal pe partea de productie. Potrivit aceluiasi comunicat de presa al Aero Vodochody, transmis redactiei, cehii spun ca vor cresterea eficienta fabricii.
"Desigur, este evident ca Avioane Craiova va trebui sa treaca printr-un proces masiv de restructurare, concentrat pe cresterea eficientei si a capacitatilor tehnologice. Oricum, credem în potentialul mare al Avioane Craiova, care izvoraste din traditia de 40 de ani în productia de avioane si asteptam cu nerabdare sa muncim ca o echipa pentru a ne realiza planurile ambitioase", a precizat presedintele companiei cehe, Igor Hulak. Liderul sindical al fabricii, Victor Peta, a mentionat ca "sindicatul nu este de acord cu restructurarea de personal decât dupa o analiza din interiorul fabricii si nu din exterior, cum s-a facut acum".

Aero Vodochody - producator mondial de avioane militare

Din punct de vedere istoric, Aero Vodochody a.s. Cehia este cel mai mare producator de avioane militare cu reactie de antrenament din lume. În ultimii 50 de ani, Aero a produs peste 6.500 de avioane de constructie proprie, ceea ce reprezinta, în linii generale, doua treimi din productia mondiala din aceasta categorie. De-a lungul existentei sale, societatea a fabricat, în total, peste 11.000 de avioane, iar începând cu anul 2000, si peste 150 de elicoptere Sikorsky S-76C. La mijlocul lunii aprilie 2008, Aero finalizase deja 200 de elicoptere comerciale Sikorsky S-76C, ceea ce a reprezentat cel mai mare program de productie al companiei cehe în zona structurilor aeronautice, se arata pe site-ul companiei.
Aero coopereaza cu alti producatori mondiali din industria de aeronautica, dintre care amintim: Alenia Aeronautica (pentru aparatul C-27J Spartan Center Wing Box), compania Boeing (pentru F-18), EADS si Vough Aircraft Industries. În prezent, actionar la Aero Vodochody este grupul privat ceh Penta (care, la rândul lui, are actionar american), care în anul 2007 a finalizat procesul de restructurare al Aero. Acest proces a adus companiei un profit de 200 de milioane de coroane cehe pe anul trecut, comparativ cu pierderea de 964 de milioane de coroane cehe. Firma Aero Vodochody a apartinut guvernului ceh, care a vândut participatiunile companiei americane Boeing. Aceasta a fabricat apoi aparatul L-159, care nu a avut succesul scontat. Potrivit Financial Times, ulterior, Boeing a decis asupra diminuarii pierderilor înregistrate prin participatia la Aero Vodochody - producator aflat la acea vreme în dificultati financiare. Relatiile dintre cei doi actionari s-au deteriorat din cauza ca modelul de baza al Aero Vodochody, L-159, nu a avut succes la vânzari. Boeing a vândut partea sa de 35% înapoi guvernului din Cehia, la pretul 8 centi pe actiune, scrie Financial Times. Apoi, grupul privat Penta a cumparat pachetul de actiuni al Aero si este unic actionar. Pe latura de productie militara, Aero s-a lansat pentru aparatele L-159 (Combat & Training), dupa ce anii anteriori a produs si livrat avioanele L-39 si L-59. De asemenea, compania a produs si a asamblat componente atât pentru aeronavele militare, cât si pentru avioanele comerciale.