RCA-ul cuprinde, din acest an, si asigurarea Carte Verde - necesara la calatoria prin UE. Legea general valabila a dat nastere la situatii ilare, in care trebuie platita aceasta polita inclusiv de proprietarii de tractoare.
Polita obligatorie de raspundere civila auto este, din acest an, mai scumpa si cuprinde si asigurarea Carte Verde - necesara celor care calatoresc in UE. Obligativitatea incheierii politei Carte Verde pentru toate categoriile de autovehicule a dus la situatii aberante, cum ar fi incheierea acestei asigurari pentru tramvaie si tractoare. Daca tramvaiele sunt detinute de regiile locale de transport, producatorii agricoli trebuie sa scoata bani buni din buzunar pentru a-si asigura utilajele. Practic, orice producator agricol trebuie sa achite Cartea Verde la tractor, ca si cum el ar calatori cu acest mijloc de transport prin UE. Reglementarile Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) stipuleaza ca polita trebuie incheiata de toti detinatorii de "vehicule cu propulsie proprie, inclusiv tramvaie, precum si remorci, semiremorci sau atase tractate ori netractate". Conform site-urilor societatilor de asigurari, pentru un tractor rutier cu o capacitate mai mica de 45 CP, costul unei asigurari RCA a crescut in 2007 fata de 2006 in medie cu circa 35-40%, un nivel aproximativ egal cu cel cu care s-a majorat si pretul politelor pentru automobile in aceeasi perioada. Astfel, o polita RCA plus Carte Verde pentru un tractor cu o capacitate mai mica de 45 CP scoate din buzunarul posesorului 129 de lei, pentru un tractor de capacitate mai mare ajunge la 609 lei, in timp ce pentru un autotractor cu semiremorca - la 1.944 de lei. Asigurarea este obligatorie si pentru remorci si semiremorci tractate. Pentru o semiremorca tractata de un tractor sub 45 CP, costul politei este de 33 de lei, iar daca este tractata de tractoarele de putere mai mare, pretul politei poate urca pana la 150 de lei.
Opinii contradictorii
Reprezentantii producatorilor agricoli spun ca RCA-ul la tractoare nu ar trebui sa se scumpeasca o data cu Cartea Verde, mai ales ca vehiculele nu sunt folosite pentru calatorii in UE. "La ce le foloseste asigurarea Carte Verde? Mi se pare o prostie, asa ceva se face doar cand parasesti teritoriul tarii. Or, noi circulam pe camp, iar multe dintre tractoarele folosite la muncile agricole nici nu sunt inscrise in circulatie", a declarat Constantin Iancu, presedintele Asociatiei Producatorilor Agricoli Dolj. Bogdan Dumitrescu, unul dintre posesorii de tractoare, a gasit solutia deocamdata: "Am tractor, dar nu circul cu el pe drumurile publice si nici nu l-am inscris in circulatie. Asa nu trebuie sa platesc Cartea Verde pentru ca imi ar pamantul". Reprezentantii Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (DADR) Dolj au alta parere. "Mi se pare o treaba buna sa existe asigurare pentru tractoare, in conditiile in care circula pe drumurile publice ca orice autoturisme. Dar nu se vor duce cu tractorul in strainatate. Daca vor sa plece, isi vor face Carte Verde atunci", a spus Valentin Bulumaci, director adjunct al DADR Dolj. In schimb, responsabilii de la companiile de asigurari spun ca normele au fost intocmite de CSA si nu pot fi schimbate dupa plac.
"Asa sunt normele CSA. RCA-ul include si Cartea Verde. Subventii la motorina si fonduri europene poti primi numai daca ai tractorul inmatriculat. Or, la noi sunt foarte multe tractoare neinmatriculate, dar care produc pagube si apoi oamenii se judeca intre ei. Cadem in derizoriu", a afirmat Procopie Fortan, director OMNIASIG - sucursala Dolj.