Valoarea medie a profitului unei firme autohtone este, la nivel national, de doar 17.500 de euro anual, releva un studiu prezentat in Carta Alba a IMM-urilor realizata de Consiliul National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania si prezentata luni. De asemenea, sondajul arata ca IMM-urile au, comparativ cu celelalte state comunitare, o forta economica redusa. Astfel, aplicand grila de incadrare-standard din UE, 99,68% dintre IMM-urile romanesti realizeaza cifre de afaceri sub doua milioane de euro.
In ciuda faptului ca ponderea firmelor care au inregistrat pierderi s-a redus, numarul IMM-urilor care se afla in aceasta situatie este considerabil, respectiv aproape 35%. Procentul IMM care au obtinut rezultat nul este si el in scadere, acesta ajungand la 12%, restul firmelor prezentand profit. Printre dificultatile pe care intreprinzatorii intervievati le-au indicat au fost birocratia excesiva, fiscalitatea si angajarea, pregatirea si mentinerea personalului. Daca birocratia si fiscalitatea au fost indicate si in editia din 2006 ca fiind principalele dificultati, dar cu intensitati mai mari, lipsa personalului, resimtita de 43,7% dintre intervievati, a intrat in acest an in topul primelor trei probleme ale mediului de afaceri. Cu toate acestea, performantele majoritatii IMM-urilor nu au fost afectate anul trecut. Firmele au raspuns, in proportie de 56%, ca au obtinut performante economice superioare in 2006 fata de 2005.
Micii comercianti, cei mai afectati de concurenta
Firmele mici si mijlocii din domeniul comertului vor fi cele mai afectate de intensificarea concurentei, ca urmare a aderarii la UE, piata urmand sa fie dominata de magazinele de tip hypermarket. Potrivit studiului, la sfarsitul anului 2005 erau inregistrate peste 221.000 de firme din domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul, in scadere fata de anul precedent. Reducerea numarului firmelor din comert este determinata de intrarea pe piata a hypermarketurilor, care au determinat inchiderea mai multor societati din domeniul comertului. Majoritatea IMM considera ca mediul de afaceri din Romania este favorabil, desi pe piata sunt factori care le afecteaza negativ activitatea. Aproximativ 35,1% au raspuns ca situatia economica nu le influenteaza activitatea, iar aproape 22% ca le afecteaza negativ afacerile. Se remarca o diminuare a ponderii intreprinzatorilor care apreciaza nefavorabil mediul economic, ceea ce este un semnal bun. Sondajul a evidentiat ca firmele mici si mijlocii si-au schimbat perceptia in ce priveste oportunitatile de dezvoltare, in urma aderarii la UE. Astfel, peste 58% dintre firmele intervievate au apreciat ca cea mai importanta oportunitate de afaceri o reprezinta penetrarea pe noi piete externe, 55,26% obtinerea unui grant si 47,1% utilizarea de noi tehnologii.
Firmele incep sa colaboreze cu bancile
Principala modalitate de finantare a afacerilor utilizata de IMM-uri ramane autofinantarea, desi ponderea IMM-urilor care utilizeaza fonduri proprii pentru dezvoltare s-a redus, de la 77%, la 66%. In schimb, sondajul a evidentiat ca a crescut numarul firmelor care utilizeaza credite bancare pentru dezvoltare, respectiv 57%, si leasing - 39%. Si in ceea ce priveste numarul de persoane nou-angajate de IMM-uri in 2006 au existat modificari, in sensul cresterii ponderii firmelor care au angajat mai mult de zece persoane. De asemenea, firmele asigura training angajatilor in proportie de 51%, in crestere fata de anul anterior, cand ponderea era de 40%. Alte rezultate ale sondajului se refera la nivelul de crestere a salariilor, de actiunile de inovare si de structura echipamentelor IT utilizate de IMM-uri. Si in aceste cazuri s-au remarcat evolutii pozitive, ceea ce se reflecta si in previziunile privind performantele economice din acest an. Peste 63% dintre respondenti apreciaza ca vor inregistra performante economice superioare celor din 2006, in timp ce 30% cred ca vor avea indicatori similari. Diferenta de 7% prognozeaza afaceri mai mici in 2007 decat in 2006.