Administratia CFR intentioneaza sa desfiinteze regulatorul de circulatie Buzau, dar si Halta Baldovinesti, punand in pericol siguranta calatorilor, in conditiile in care nu se stie inca cum vor fi impartite firele de circulatie si cine va prelua responsabilitatile operatorilor de trafic.

Expresia "au pus carul inaintea boilor" defineste deja in Romania o stare generala, care risca sa distruga tot ce s-a facut bun in anii din urma. La CFR situatia este demult critica, numai ca nimeni nu se oboseste sa vada acest lucru. Sindicalistii sunt blamati pentru ca ameninta cu greva, cand de fapt oamenii cer in primul rand fonduri pentru reabilitarea infrastructurii feroviare si nu drepturi salariale. An de an se inregistreaza restante mari la lucrarile de reparatii capitale a liniilor de circulatie, terasamente, instalatii de siguranta a circulatiei, semnalizare si centralizare. S-a ajuns ca in 2008 aceste restante sa fie de 5.163 de kilometri, insa anual se aloca fonduri doar pentru 40 km. "Nu se ia totusi o sectie, ci 200 de metri colo unde arde, alti 100 de metri dincolo, in conditiile in care reteaua feroviara are peste 20.000 de km. 642 de poduri si podete necesita urgent inlocuire", ne-a declarat liderul Sindicatului Miscare Comercial Galati, Viorel Istrate. Lucrurile merg din rau in mai rau. Administratia CFR continua asa-zisa reforma, ce inseamna concedieri colective, cand adevaratele probleme sunt in plan institutional si structural.

Operatorii CFR au ajuns subiect de experimente

Ce inseamna pentru CFR reorganizare? Desfiintarea a patru regulatoare de circulatie intr-o prima faza si ulterior a inca 11 regulatoare, fara sa se precizeze modul concret in care va fi organizata activitatea de conducere a trenurilor dupa data de 15 decembrie 2008. Vom trece la aspecte concrete, care vizeaza in primul rand siguranta calatorilor pe raza regionalei CFR Galati. In vizor a fost luat regulatorul de circulatie Buzau, fara ca cineva din conducerea cailor ferate sa spuna pana acum cum anume vor fi repartizate cele patru fire de circulatie, respectiv daca vor fi preluate de regulatorul de circulatie Adjud sau se vor imparti intre Adjud si Galati. De asemenea, nu se spune o vorba despre cate puncte de sectionare va cuprinde fiecare fir de circulatie si ce lungime va avea acesta. Ideea este absurda si imposibil de pus in practica in primul rand pentru ca ceferistii nu au cum sa ajunga la munca. Cei 30 de operatori care urmeaza sa fie redistribuiti de la regulatorul de circulatie Buzau trebuie sa faca zilnic naveta pe o distanta de 115-130 de kilometri, ce inseamna intre 8 si 10 ore, la care se adauga cele 12 ore de serviciu efectiv. Este de domeniul evidentei ca niciun om nu este capabil sa reziste fizic si psihic la un asemenea program, oricat de mult si-ar dori sa faca acest lucru.

Omul cu bicicleta

Administratia CFR nu a lasat lucrurile asa, la voia intamplarii, ci s-a gandit sa duca absurdul pana la capat. In programul de reorganizare pe care dupa toate probabilitatile intentioneaza sa-l duca la capat, se prevede desfiintarea desfiintarea Haltei CA Rosetti, care ar costa peste 2.500.000 de lei, ce ar face ca viteza trenurilor pe sectorul Buzau - Faurei sa scada de la 50 km/ora la 30 km/ora pe ambele fire de circulatie. In aceeasi situatie se afla si Halta Baldovinesti, a carei inchidere ar costa 2.800.000 de lei, fara sa mai trecem la socoteala si valoarea proiectului. "Am facut o analiza si vreau sa va spun ca raportul intre costurile de desfiintare a acestor halte si cele privind plata angajatilor CFR inclina net in favoarea primului. Nu va mai spun ca nu se vorbeste nimic despre resursele financiare necesare pentru asta si nici cand se va intampla acest lucru", sustine presedintele Sindicatului Miscare Comercial Galati, Vasile Istrate. Vreti sa stiti de ce cand mergeti cu trenul, la un moment se opreste pe camp si ramane acolo cate o ora? Ei bine, pentru ca mecanicul de tren asteapta operatorul de trafic, care vine cu bicicleta sa-i spuna ca poate trece in siguranta prin acea zona. Locul lui este la pupitrul de comanda, dar cand apesi pe buton si nu se schimba macazul, e cazul sa o iei din loc daca nu vrei ca trenul sa deraieze si sa ai pe constiinta moartea calatorilor. Asa se efectueaza in prezent operarea trenurilor in Romania, dar la noi se discuta de "coridoare de trafic paneuropene" si alte notiuni care nu au nicio legatura cu realitatea de la noi.