B365.realitatea.net informeaza : Autostrada suspendata, ultima varianta: 6 tuneluri, 4 gari noi, 14 pasaje
Proiectul autostrazii suspendate e aproape gata. Din cele trei variante prezentate initial s-a ajuns la una singura, o combinatie intre primele trei. Ramane tunelul pe sub parcul Herastrau, insa va fi mai scurt. In final, pretul pe kilometru a ajuns mai mic decat la Pasajul Basarab: 70 milioane euro pe kilometru.
14 pasaje supraterane, 6 tuneluri și patru gari noi. Este pe scurt ultima varianta de lucru a autostrazii suspendate sau a inelului median de circulatie al Capitalei, obtinuta de B365.ro. Noua artera va fi realizata in mare parte in vecinatatea caii ferate si se va intersecta pe traseu cu mari bulevarde si sosele. In dreptul acetor intersectii vor fi construite pasaje supraterane si tuneluri.
Astfel, pe traseul sau autostrada "suspendata" se va intersecta cu Soseaua Colentina, Soseaua Andronache, Penetratia Autostrazii Bucuresti - Brasov, in imediata vecinatate a Strazii Gherghitei, Soseaua Petricani, Soseaua Pipera, Bulevardul Aerogarii/Strada Nicolae Caramfil, Soseaua Nordului, Soseaua Bucuresti-Ploiesti (DN 1), Bulevardul Poligrafiei, Bulevardul Bucurestii Noi/Soseaua Chitilei, Calea Giulesti, Calea Crangasi, Soseaua Virtutii.
"Actuala varianta este in proportie de 85-90% cea pe baza careia va fi facut studiul de fezabilitate. E posibil in urma discutiilor sa mai apara niste mici modificari", a precizat pentru B365.ro arhitectul Sorin Gabrea, detinator al Western Outdoor, una din firmele responsabile cu elaborarea PUZ-ului si a studiului de fezabilitate al autostrazii suspendate.

Unde vor fi amplasate pasajele supraterane
- pe Soseaua Colentina (dupa magaziile Europa)
- pe Soseaua Andronache spre Bd. Eroilor, peste calea ferata
- pe strada Calmatui (actuala strada va deveni artera partial suspendata)
- paralel cu strada Gherghitei, prin Parcul Pipera si peste calea ferata va fi construita o noua artera (viitoarea Autostrada A3), care va fi prevazuta cu un pasaj suprateran
- portiunea cuprinsa intre intersectia cu strada Gherghitei si Soseaua Petricani va fi suspendata integral pe un sens
- intersectia Soseaua Petricani cu Sos. Bucuresti Nord
- Soseaua Pipera, peste Calea Ferata
- Strada Avionului va fi prelungita si prevazuta cu un pasaj
- Bulevardul Aerogarii, peste calea ferata Bucuresti- Constanta
- Soseaua Nordului - strada Elena Vacarescu
- strada Tipografilor - Sos. Straulesti
- in apropierea strazii Parcului, o parte din noua "autostrada" va fi suspendata
- strada Marginei - strada Lamaiului (de la strada Marginei va fi construit un pasaj care va supratraversa calea ferata pana la strada Lamaiului)
- Splaiul Independentei - Sos. Virtutii

Sase tuneluri subterane:
- doua tuneluri pe sub Parcul Herastrau, cate unul pe fiecare sens, intre Bd. Poligrafiei si Bd. Aerogarii
- pe Soseaua Bucuresti - Ploiesti (se intra in tunel dupa Fantana Miorita si se iese aproape de intersectia cu Elena Vacarescu)
- pe Bulevardul Poligrafiei (paralel cu strada Parcului)
- pe Bulevardul Bucurestii Noi - Calea Grivitei
- un tunel nou este propus si in zona Crangasi.

Se scurteaza tunelul pe sub Parcul Herastrau
Desi e partea cea mai scumpa a proiectului, edilii s-au pronuntat in favoarea tunelurilor pe sub parcul Herastrau. "Tunelurile raman, desi nu pot fi sigur pana nu va fi adoptata solutia finala. Am fost pe la toti primarii, de la Voluntari la sectorul 6 si toti vor tunel. Tunelul era intre 400-500 milioane euro, dar s-a mai ieftinit acum pentru ca l-am scurtat", a precizat arhitectul Sorin Gabrea.
Astfel, tunelul sudic, dinspre Bd. Aerogarii spre Bd. Poligrafiei a fost scurtat in proiect. In varianta initiala se intra in tunel imediat dupa pasajul suprateran ce urmeaza a fi construit prin prelungirea strazii Avionului, la fel ca si in cazul tunelului nordic (directia Poligrafiei- Aerogarii). In ultima varianta a proiectului insa, intrarea in tunel se va face imediat dupa intersectia cu pasajul de pe Bd. Aerogarii.
Practic, se vor construi doua tuneluri, cate unul pe fiecare sens. Lungimea acestora va fi de aproximativ doi kilometri (mai putin cel sudic). Tunelurile vor ajunge pana la o adancime maxima de 25 metri si vor fi construite pe sub magistrala de metrou ce urmeaza a fi construita in zona.

Patru gari si o noua magistrala de metrou
In ultima varianta a inelului median se regasesc si cateva propuneri noi pentru calea ferata. "Va mai fi o gara cu parcare, mall, cu tot ce trebuie la Colentina, una noua la Pipera, mai exact pe Soseaua Petricani, si va mai fi o gara si la Baneasa. La toate vor fi realizate si parcari. Acestea vor functiona ca adevarate noduri intermodale, vor fi alimentate cu linii de transport in comun, vor fi legate de tramvai si metrou", a explicat Sorin Gabrea.
De asemenea, o noua gara este propusa si la Chitila. "Toate sunt in faza de propuneri ce trebuie discutate cu Ministerul Transporturilor. De altfel, Ministerul Transporturilor este pe cale sa semneze un contract cu o firma belgiana care va face strategia de dezvoltare a retelei de cale ferata in Bucuresti. Abia asteptam sa incheie aceste contract sa incepem si noi negocierea, sa prezentam propunerile noaste", a mai spus arhitectul de la Western Outdoor.
Pentru gara de la Chitila a fost propusa si o noua magistrala de metrou. Mai exact, o linie pe traseul Gara de Nod- Gara Chitila, cu posibilitatea extinderii pana la aeroport.

Autostrada suspendata, 1,1 miliarde euro
Conform estimarilor facute de proiectanti, costul pe kilometru al autostrazii suspendate este in aceasta ultima varianta de 70 milioane euro pe kilometru, adica mai mic decat in cazul Pasajului Basarab, care a avut un cost de peste 100 milioane euro pe kilometru. Per total, la o lungime de aproximativ 16 kilometri, autostrada va costa 1,12 miliarde euro. O mare parte din costul total va fi platit pentru tunelurile de sub Herastrau.
Primaria Capitalei a atribuit pe 9 martie contractul pentru Servicii de elaborare Plan Urbanistic Zonal "Inchidere Inel median de circulatie la zona nord/autostrada urbana PUZ si Studii de fezabilitate - tronsonul Lacul Morii - Sos. Colentina". Dupa o licitatie, contestata si suspendata de doua ori, municipalitatea a declarat castigatoare o asociere de cinci firme: SC Ecoterra SRL, SC Proiect Bucuresti, SC Metroul SA, SC Western Outdoor SRL si SC Alpha Studio SRL.
Primaria plateeste pentru PUZ si studii de fezabilitate 15.797.600 lei (aproximativ 3,8 milioane de euro). Costul final este cu 52% mai mic fata de cel estimat de autoritati in momentul organizarii licitatiei, respectiv 33,3 milioane lei (8 milioane euro).
In luna martie, in urma unei vizite in China, Sorin Oprescu a semnat un memorandum cu compania Shanghai Group, pentru realizarea unui Parteneriat Public Privat in vederea construirii "autostrazii suspendate". Lucrarile la autostrada - drum expres vor incepe pana la sfarsitul acestui an, urmand ca primul tronson sa fie gata intr-un an si jumatate, a spus atunci edilul-sef.
Shanghai Group a construit unele din cele mai impresionante lucrari de infrastructura din China, cum ar fi Podul peste Marea Chinei de Est (unul din cele 3 cele mai lungi poduri din lume), Centrul Financiar Shanghai World, dar si Centrul Baltic Pearl, la St. Petersburg