O acuzatie extrem de grava la adresa Bancii Romane de Dezvoltare Sucursala Constanta a fost formulata in cadrul unei scrisori publicata recent pe pagina web www.urbaniulian.ro - site apartinand casei de avocatura Urban Iulian, specializata in asistenta juridica oferita consumatorilor si altor persoane ce se considera nedreptatite, in special in relatia lor cu marile corporatii comerciale. Scrisoarea cu pricina apartine constanteanului V. Lungeanu si se refera la un pretins abuz savarsit de BRD Societe Generale la adresa sa, prin creditarea fortata. Altfel spus, clientul BRD Constanta amintit sustine ca i s-ar fi bagat pe gat un credit de 1000 RON, prin intermediul cardului de debit emis de aceasta institutie bancara pe numele sau-card pe care isi primeste salariul- fara ca el sa fi semnat vreun contract de credit in acest sens si fara ca respectivul constantean sa fi dorit o astfel de creditare.
Mai mult, Lungeanu mai sustine ca adresandu-se unei alte banci pentru obtinerea unui credit de nevoi personale a fost informat de catre respectiva banca asupra faptului ca, din verificarile efectuate in vederea acordarii creditului de nevoi personale, a rezultat ca pe numele clientului constantean mai exista un credit inca nerambursat complet, credit oferit de BRD. In plus, constanteanul mentionat a mai spus ca a observat ca i se retin de pe cardul de salariu de la BRD suma de 50 RON, in fiecare luna si ca ii fusese alimentat cardul cu suma de 1000 RON, insa fara ca el sa solicite acest lucru si fara ca sa fie informat ca este beneficiarul unei creditari de la BRD (fara sa semneze vreun contract de creditare). "Am un card de salariu la BRD si am observat in extrasele de cont pe care le primesc de la aceasta banca ca lunar mi se opreste din salariu o suma de bani (50 RON + alte comisioane), reprezentand dobanda la credit. Am vorbit cu unii dintre colegii mei de munca si mi-au spus ca si ei au observat lucrul acesta, ca li se opresc bani, motivul fiind ca banca le-a adaugat pe card o anumita suma de bani (1000 RON), reprezentand o asa-zisa creditare, fara insa ca nici unul dintre noi sa solicite bancii aceasta "favoare". Intre mine si BRD nu exista nici un contract semnat prin care sa solicit o astfel de creditare. Singurul contract existent intre mine si respectiva banca este cel prin care solicit eliberarea unui card pentru salariu", afirma V. Lungeanu in scrisoarea adresata site-ului urbaniulian.ro.

BRD sustine ca transmite extrase de cont clientilor sai

Tinand cont de gravitatea acestor acuzatii aduse uneia dintre cele mai mari banci din Romania, precum si a pretinsei proceduri de creditare fortata, greu de crezut ca ar fi fost posibil a fi practicata chiar si pe piata bancara mioritica caracterizata de existenta unor comisioane ce sfideaza bunul simt, a unor clauze contractuale aberante si a altor practici total inexistente in alte state ale Uniunii Europene, ne-am adresat conducerii BRD Societe Generale solicitandu-i un punct de vedere oficial si verificarea veridicitatii acestei incredibile povesti. Dupa ce am fost informati ca secretul bancar consfintit de legislatia romana in vigoare ii impiedica sa ne furnizeze date cu privire la contul unor clienti, doi oficiali ai BRD - Gianina Lazanu, director Directia Calitate si Octavian Radu, Directia Calitate - ce semneaza respectivul punct de vedere oficial ne-au declarat ca "BRD informeaza clientii cu privire la situatia conturilor de card (alimentari, retrageri, limita de credit utilizata si soldul lunar al contului), prin transmiterea lunara, gratuit, a extrasului de cont la domiciliul acestora". De altfel, asa cum remarca si oficialii BRD, V. Lungeanu nu a negat ca primeste extrasele de cont - dupa cum reiese si din scrisoarea sa- de la BRD, motiv pentru care ar fi putut sa cunoasca foarte exact situatia asa-zisei creditari fortate din respectivele extrase de cont. In aceasta situatie Lungeanu ar fi putut sa completeze formularul "Aviz de Refuz de Plata" existent la orice unitate BRD, in termen de 60 de zile calendaristice de la efectuarea unei tranzactii cu care nu a fost de acord (in cazul de fata este vorba despre acea alimentare cu suma de 1000 RON si despre retinerea sumei de 50 RON, in fiecare luna, plus alte comisioane).

Urmeaza un proces?

Altfel, spus, din raspunsul oficial al BRD reiese ca respectivul constantean nu ar fi sesizat banca asupra nemultumirilor sale, aspect care, intr-adevar, este greu de inteles si mai ales conduce catre supozitii destul de delicate la adresa onestitatii respectivului client. Totusi, in lipsa unor informatii certe si oficiale privitoare la operatiunile ce s-au efectuat in contul de card al lui V.Lungeanu, nu ne ramane decat sa speram ca acest caz reprezinta doar o lipsa de comunicare intre clientul constantean si reprezentantii BRD, o simpla neintelegere. Iar daca, totusi, lucrurile stau altfel, nu ramane decat ca instanta de judecata sa se pronunte asupra dreptatii fiecareia dintre parti, avand in vedere ca Lungeanu isi exprima intentia, in scrisoarea data publicitatii, de a actiona in instanta BRD Constanta, in situatia in care ar exista un temei legal pentru o astfel de actiune.