Renumite marci de produse "nascute" în Oltenia au cunoscut succesul regional sau national. Berea Golden Brau, biscuitii Salatini, pâinea Vel Pitar, cozonacii Boromir si prefabricatele Elpreco sunt numai câteva dintre ele. Unele branduri de top au cunoscut involutii în ultimii ani. Reluam seria brandurilor de succes din Oltenia, dupa ce zilele trecute am prezentat evolutia marcilor Bunica, Wiesana, Top Gel, Olpo, Tomi. Astazi, detaliem evolutia altor marci renumite din zona Olteniei, mai exact din Dolj si Vâlcea, care au capatat notorietate pe plan national sau doar pe regiune: berea Golden Brau, biscuitii Salatini produsi de Pan Group, pâinea Vel Pitar, cozonacul Boromir si chiar prefabricatele Elpreco. Daca unele dintre aceste produse sunt înca pe val, piata a demonstrat ca altele pot fi decazute din top oricând. Succesul depinde de multi factori: de politicile manageriale, de marketing, de satisfacerea consumatorului, de calitatea produsului, dar, mai ales, de preturile practicate.  
Golden Brau, berea olteanului Marca Golden Brau, produsa initial numai la Craiova, are acum distributie nationala si medalii de calitate. Pe o piata de profil concurentiala, productia de bere Golden de la Craiova ramâne o necunoscuta publicului larg, la solicitarea producatorului actual. Fabrica de bere are o istorie lunga în Banie. Construita în 1969, unitatea de productie a fost preluata în 1997 de grupul de investitii Baden Badener Auktiongesellschaft (BBAG). Câtiva ani mai târziu, în 2003, grupul Heineken a preluat BBAG si a devenit astfel producatorul marcii Golden Brau. În prezent, la Craiova se produc si îmbutelieaza, pe lânga Golden, mai multe marci de bere. Iar marca despre care vorbim se mai produce si în alte unitati din tara, din ratiuni comerciale. Productia de Golden Brau a fost lansata la Craiova în anul 1998 si, la scurt timp, produsul exista în orice magazin din oras, apoi din judet si din 2000, în majoritatea zonelor tarii. Extinderea puternica a altor marci de bere pe piata regionala a diminuat usor cota de piata a brandului. În schimb, calitatea este apreciata chiar si la competitii. În primavara acestui an, berea Golden Brau a obtinut medalia de aur pentru calitate, la competitia internationala Monde Selection, organizata în Belgia. "Pentru Golden Brau, este a patra medalie de aur pentru calitate primita din 2003 pâna în prezent", a declarat, pentru GdS, presedintele companiei Heineken România, Edwin Botterman. 
Biscuitii Salatini, exportati în Canada  Fabrica Pan Group din Craiova produce biscuitii sarati Salatini pe care îi putem gasi peste tot în tara, dar si peste granita. Salatini se exporta în Austria, Grecia, Croatia, Slovacia, Bulgaria si chiar trec oceanul, pâna în Canada. "Matrita biscuitilor este marca industriala înregistrata", anunta conducerea companiei. Se produc în doua linii de productie, cu foc continuu (si la propriu, si la figurat). Pe poarta fabricii din Craiova ies lunar 25 de tone de biscuiti Salatini, iar la nivel national, acest produs se fabrica în cantitate de 350 de tone pe luna. Productia a început în 1998, dar în perioada 2000-2003 a aparut si concurenta demna de luat în seama. Salatini a rezistat, desi este concurat puternic de alte marci de biscuiti din gama "crackers", de data mai recenta pe piata româneasca. Reprezentantii companiei spun ca produsul este înca lider: "Pe o piata în continua crestere si cu o concurenta care s-a accentuat de la an la an, compania si-a impus si pastrat pozitia de leader, brandul Salatini fiind utilizat de catre consumatori ca un termen generic pentru toti biscuitii sarati".Alt brand, de data aceasta dezvoltat doar pe piata locala, este pâinea Pan Group. Fabricile din Craiova au fost modernizate intens. Numai de la începutul anului si pâna acum, investitiile au atins doua milioane de euro (cuptoare moderne si autovehicule de distributie a pâinii). Pâinea se produce la Craiova pe timpul noptii, pentru ca dimineata, la prima ora, consumatorul sa o gaseasca atât în reteaua de magazine proprii a Pan Group, cât si în alte unitati comerciale. Desi, în urma cu câtiva ani, pâinea Pan Group aproape detinea monopolul vânzarilor pe Craiova, în prezent cota de piata a scazut la 44%. Cu toate acestea, Pan Group ramâne un jucator important în economia Craiovei, cu impact deosebit. În urma cu trei ani, în ajunul Craciunului, muncitorii de la Pan Group au avut liber, iar fabrica nu a lucrat. Efectul a fost dezastruos: Craiova a ramas fara pâine de sarbatori, iar concurenta a vândut si cele mai greu vandabile produse. Un gest social bine intentionat al patronatului s-a întors rapid împotriva companiei, din cauza impactului negativ asupra consumatorului. Investitiile puternice în tehnologia de productie si în logistica nu-i mai permit companiei Pan Group sa ajusteze pretul final al produsului. Aici a gasit concurenta o portita de a patrunde pe o piata dominata ani buni de Pan Group. Concurentul numarul unu al producatorului din Banie este unul din Vâlcea, Vel Pitar. La preturi mai mici decât Pan Group si cu un produs accesibil consumatorului craiovean (pâinea feliata), Vel Pitar si-a croit o bresa pe piata panificatiei din Craiova, si nu numai aici. În schimb, aparitia unor brutarii aproape insalubre, unde pâinea nu se produce în cele mai sigure conditii, constituie segmentul de concurenta neloiala cu care trebuie sa lupte Pan Group pe piata.  
Vel Pitar - "cel dintâi brutar" Are 12 unitati de productie la nivel national, unde se fabrica lunar aproximativ 10.000 de tone de pâine. Vel Pitar are doua milioane de clienti zilnic si 4.600 de angajati în toata tara, declara oficialii companiei. Povestea grupului începe în urma cu câtiva ani, în momentul în care fondul de investitii Broadhurst Investments Limited, administrat în România de catre New Century Holdings (NCH), achizitioneaza doua mari companii de morarit si panificatie, Mopariv Râmnicu Vâlcea si Berceni Bucuresti. În 2001, se creeaza firma Vel Pitar. Denumirea provine din secolul al XIV-lea, când un dregator cunoscut sub numele Vel Pitar a fost pus sef peste brutari ("pitari") si avea sarcina sa coaca pâine proaspata pentru domnitor, curteni si osteni (n.r. - datele au fost preluate din "Descriptio Moldaviae", a lui Dimitrie Cantemir). Sloganul companiei în contemporaneitate este "Vel Pitar - cel dintâi brutar".  
Cozonacul Boromir Alt producator de panificatie din judetul Vâlcea care a dezvoltat branduri nationale este grupul Boromir. De la mica moara de grâu construita în anul 1994 la Râmnicu Vâlcea, a carei capacitate de productie nu depasea 24 de tone pe zi, în decursul anilor, Boromir Ind. s-a dezvoltat într-un ritm dinamic, pentru ca, în prezent, sa ajunga sa controleze aproape 10% din activitatea de morarit din toata tara. În perioada 1998-2002, Boromir Ind. a mai achizitionat mori aflate în zone diferite ale tarii: Sibiu, Buzau, Deva, Hunedoara. Potrivit datelor furnizate de companie, capacitatea totala de productie a Boromir, în domeniul moraritului, atinge cifra de 1.300 de tone pe zi. Actor local important inclusiv pe latura de panificatie, Boromir si-a creat un nume si în domeniul patiseriei. Produsul care a devenit în ultimii ani un brand de succes este cozonacul Boromir, care aminteste de produsele traditionale preparate în acasa, în diverse sortimente.   
Elpreco - notorietate în materiale de constructii Un producator din Dolj care a creat branduri nationale este Elpreco SA din Craiova, actor important pe piata constructiilor. Fabrica a aparut în 1963, sub denumirea de Întreprinderea de Prefabricate de Beton, iar acum Elpreco are doua unitati de productie. Cea mai importanta este în Craiova, iar cea de-a doua se afla în Dâmbovita, în localitatea Titu. Elpreco - firma de notorietate în Dolj - are o distributie nationala a produselor de profil, iar investitiile totale din ultimii 15 ani au ajuns la 15 milioane de euro.
Pe piata nationala a materialelor de constructii, succesul cel mai mare îl are produsul cunoscut sub numele de BCA (beton celular autoclavizat), ce poate fi folosit la toata gama de constructii. Aproape oricine a auzit de BCA, materialul care a revolutionat piata constructiilor. Extrem de usor, BCA asigura siguranta si confort oricarui imobil construit din acest material. Compania anunta ca, pe piata de BCA, "cota detinuta este de 15%, estimata la trei milioane de metri cubi".