Asociatiile de locatari si proprietari din municipiul Mangalia continua sa se confrunte cu probleme de organizare si de statut, dar si in ceea ce priveste relatia pe care acestea le au cu diferite institutii furnizoare de servicii. In cadrul Federatiei Asociatiilor de Proprietari din Mangalia, administratorii de blocuri pot obtine orice fel de relatii, sfaturi, documente si ultimele modificari survenite in legislatia nationala cu privire la buna functionalitate a asociatiilor pe care le conduc.
Federatia Asociatiilor de Proprietari, care numara la ora actuala 140 de asociatii din cele 208 cate exista in localitate, este membru al Uniunii Asociatiilor de Proprietari Constanta si al Ligii Nationale "Habitat". Odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, este de asteptat ca in stuctura si modul de functionare al asociatiilor de proprietari din toata tara sa intervina modificari majore. Conducerea organizatiei federatiei din Mangalia va participa, la jumatatea lunii februarie, la intalnirea Comitetului Uniunii Asociatiilor de Proprietari din judetul Constanta. "In urma conferintei nationale a organizatiilor de asociatii de proprietari, va fi propusa modificarea Hotararii 400, dupa care functioneaza in prezent acestea. Cu aceasta ocazie, catre sfarsitul lui martie va fi finalizata de catre guvernanti Legea Condominiului. Aceasta va cuprinde toate normele de functionare ale asociatiilor de proprietari, care sunt inca niste "nebuloase". De exemplu modurile de cooptare ale fondurilor extrabugetare asociatiilor, modul de repartizare a cheltuielor asociatiei, inclusiv cel al diferentelor de cost in ceea ce priveste apa rece sau agentul termic, diferentele de consum in cazul gigacaloriilor si inadvertentele care intervin intre aparatele de masurat de la blocuri si costul final al caldurii etc", ne-a declarat presedintele Federatiei Asociatiilor din Mangalia, Ion Sapartoc.

In cateva luni, mangaliotii care vor caldura trebuie sa fie contorizati individual

Printre modificarile care ii vor afecta cel mai mult pe mangalioti se numara obligativitatea ca, pana in luna iulie a acestui an, familiile racordate la sistemul centralizat de incalzire sa isi monteze, pe propria cheltuiala, repartitoare de costuri la caldura. In urma deplasarilor pe care membrii federatiei din Mangalia le-au facut prin diferite orase din tara, precum si din calculele realizate de specialistii organizatiei, locuitorilor orasului le sunt propuse doua tipuri de repartitoare: "Este vorba, e de o parte despre cele montate separat, pe fiecare calorifer, care ar costa fiecare familie circa 120 de lei de calorifer, metoda care, la prima impresie ar parea ceva mai ieftina. Insa noi consideram ca aceasta este un "bluff", pentru ca cei care au apelat la aceasta modalitate de contorizare sunt nemultumiti de sumele pe care le au de platit la finele lunii pentru incalzire. Mai mult, lunar, taxa de "citire" a acestor aparate scoate din bugetul familiei circa 0,5 euro de fiecare calorifer", afirma Ion Sapartoc. In privinta celei de a doua metode de contorizare, cea "pe orizontala", desi ceva mai scumpa intr-o prima faza, este insa mult mai convenabila in timp. "Suma investita pentru inceput este ceva mai mare decat in cazul primei modalitati, dar este mult mai usor amortizata in timp. Este vorba despre circa 600 de euro pentru un apartament cu doua camere, dar in acest pret intra si schimbarea totala a instalatiilor termice, incepand de la subsol si pana la ultimul etaj. Mai mult, firmele care deja monteaza in prezent contoare in Mangalia ofera posibilitatea familiilor sa achite acesti bani in rate, timp de doi ani. Avantajul cel mai mare in acest caz il constituie facturarea individuala, asemanatoare celei de la Electrica, mai ales ca si contorul este montat la intrarea in apartament, deci este o metoda foarte asemanatoare celei folosite in cazul energiei electrice", conchide Ion Sapartoc, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari Mangalia.

Trei luni pentru obtinerea unui banal aviz de la Renel

In privinta plangerilor cu care presedintii si administratorii de bloc apeleaza la federatie, una dintre cele mai des intalnite se refera la birocratia si timpul indelungat - pe langa nervii pe care trebuie sa ii puna la bataie acestia - in momentul in care se doreste infiintarea unei noi asociatii de proprietari. Taxele, avizele ce trebuie obtinute de la diferitii furnizori de servicii, actele notariale si multe alte "cerinte" scot din banii membrilor viitoarei asociatii pana la 15 milioane de lei vechi si cateva saptamani de alergatura intre ghiseele acestor institutii, unde, de cele mai multe ori, presedintii sunt tratati cu minimum de respect. Exista, fireste, si cazuri extreme: de exemplu, in Mangalia au fost asociatii care s-au putut infiinta abia dupa ... trei luni de zile, la costuri exorbitante, pentru ca atat a durat obtinerea unui banal aviz de la Renel. "Chiar asociatia mea a trecut printr-o astfel de situatie absurda cand mi s-a cerut, pentru o banala lucrare - de fapt pentru un sant de doi metri -, dar efectuata cu o firma "agreata" numai putin de ... 72 de milioane de lei vechi. In urma intalnirii membrilor asociatiei, am decis sa nu folosim acea firma "agreata", iar cheltuielile s-au ridicat la... circa un milion de lei vechi!", povesteste Ion Sapartoc.