Tarifele pentru transportul feroviar de calatori vor creste trimestrial in medie cu 5-7 procente in termeni reali, in perioada septembrie 2005-decembrie 2007, pentru a se evita o criza de durata in sistemul feroviar, urmand sa se ajunga la o crestere insumata de 50-60% a acestor tarife. Aceasta decizie este prevazuta intr-o strategie pe termen lung a sectorului feroviar, initiata de ministrii Transporturilor si ai Finantelor Publice si aprobata recent de Guvern. In aceasta strategie se arata si ca ponderea cheltuielilor cu platile salariale in structura principalelor cheltuieli ale SNCFR Calatori este de circa 20%, in conditiile in care media europeana este cuprinsa intre 40-50%, iar preturile aferente combustibilului, electricitatii sau materialului rulant au crescut semnificativ in ultimii ani.
Autoritatile considera ca aceasta situatie a creat trei dezavantaje majore in sistemul feroviar, si anume ca ponderea contributiei statului in acoperirea costurilor serviciilor de transport feroviar de calatori a depasit media europeana de 50%, ca nivelul tarifelor platite de calatori este mult sub media europeana - fapt considerat negativ in contextul integrarii europene - si ca lipsa veniturilor a condus la neplata de catre operatori a obligatiilor fata de administratorul infrastructurii - Compania Nationala de Cai Ferate.
In ceea ce priveste actuala structura de trenuri personale, accelerate, rapide si intercity pentru calatori, aceasta va fi inlocuita treptat, in perioada 2005-2010, cu o noua structura, formata din trenuri intercity, interregio, regionale (locale) si de noapte. Trenurile intercity vor circula in timpul zilei si vor lega principalele orase din Romania, in timp ce trenurile interregio vor asigura serviciul de transport de masa pe distante medii, acoperind zilnic distante cuprinse intre 100 si 400 de kilometri. Trenurile regionale (locale) vor asigura, cu o mare frecventa, transportul suburban si de navetisti in jurul marilor orase, iar trenurile de noapte, dotate cu vagoane de dormit, vor circula pe trasee lungi, parcurse in opt-zece ore.