Romania Libera publica articolul "Cine a suspendat autostrada lui Oprescu", sub genericul "INFRASTRUCTURA. Autostrada promisa de Sorin Oprescu poate incepe cel devreme peste 3 ani".

'Inainte de a fi "suspendata" pe cerul Capitalei, autostrada lui Oprescu, mai precis licitatia pentru studiul de fezabilitate, a fost suspendata de institutiile statului ca urmare a neregulilor din licitatie. Beneficiarii sunt nimeni altii decat angajati ai primariei, ale caror firme au fost date castigatoare ale contractului.
Anuntata cu surle si trambite in 2008 ca minunea suspendata ce va strabate semet Bucurestiul pe directia nord-sud si care va rezolva problema circulatiei, autostrada primarului general al Capitalei a sfarsit 2010 prost. In ultimele zile ale lunii decembrie, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a obligat primaria lui Oprescu sa renunte la intentia acesteia de a acorda contractul de realizare a planurilor de urbanism zonale (PUZ) si a studiilor de fezabilitate (SF) aferente autostrazii unui consortiu de firme, ce avea printre actionari angajati ai primariei.
Cu sanse reale de castigare a licitatiei organizate in luna august au intrat doua asocieri de firme, anume, pe de o parte, Proiect Bucuresti SA, Ecoterra SRL, Metroul SA, Western Outdoor SRL, Alpha Studio, pe de alta parte, Iptana SA, asociata cu WSP Group SRL. In luna octombrie 2010, in urma unui rezultat negativ privitor la participarea sa la licitatie, firmele Iptana-WSP Group depun o contestatie a rezultatului la CNSC. Institutia da dreptate contestatarilor, obligand Primaria Generala a Municipiului Bucuresti (PGMB) sa reevalueze corect ofertele.
Fara a avea de ales, aceasta se supune deciziei si in urma reevaluarii decide sa mentina castigatoare firmele Proiect, Ecoterra, Metroul, Western Outdoor si Alpha Studio.
Nemultumita de decizie, Iptana si WSP Group fac din nou in noiembrie contestatie la CNSC si li se da dreptate din nou. Motivarea deciziei data de CNSC indica subiectivitatea totala a membrilor comisiei de licitatie din cadrul PGMB.

PUNCTARE SUBIECTIVA A OFERTELOR

Oferta incompleta care "arata probleme-cheie, dar nu specifica modul de rezolvare" este punctata cu 10 puncte, iar cea care "precizeaza problemele cheie, arata modul de rezolvare, dar nu dezvolta toate aspectele" primeste doar 7 puncte, afirma CNSC. Institutia sustine in motivarea sa prin care da dreptate firmelor Iptana si WSP Group ca PMGB a retinut din oferta acestor firme doar "ce a dorit". Ca urmare, pe 28 decembrie CNSC obliga din nou PGMB sa reevalueze ofertele celor doua asocieri cu "respectarea intocmai a legislatiei achizitiilor publice", anuland totodata raportul procedurii de atribuire a contractului. Subiectivitatea comisiei de licitatie a favorizat deci prima asociere, ce include firme detinute chiar de angajati ai PGMB si ai Consiliului General al municipiului.

ACTIONARI AI CASTIGATORILOR, ANGAJATI AI PRIMARIEI

Informatii aparute in presa au aratat ca SC Western Outdoor SRL si SC Alpha Studio SRL sunt detinute de Sorin Gabrea si Vlad Cavarnali, amandoi membri in Comisia Tehnica de Urba¬nism si Amenajarea Teritoriului din cadrul Primariei Bucuresti.Daca prima asociere va primi contractul, aceasta inseamna ca cei doi vor elabora PUZ solicitat, dupa care tot ei il vor aproba in calitate de angajati ai primariei. Primul dintre acestia nu vede nici o problema
in a fi cu fundul in doua luntri. "Sunt un mare cunoscator al acestui oras. Ma consider indreptatit sa particip la un proiect de o asemenea anvergura pentru Bucuresti. Mi s-ar parea imoral daca un debutant ar participa la un proiect atat de important", a declarat pentru un site de stiri Sorin Gabrea. Primaria are la dispozitie zece zile pentru a formula plangere impotriva deciziei CNSC. Ioan Dedu, director pentru transporturi in PGMB, crede ca probabil decizia CNSC va fi contestata la Curtea de Apel. "Nu este sarcina mea sa clarific problema, ci a celor de la directia de achizitii publice, dar va pot spune ca, in calitatea pe care am avut-o odata, de presedinte a doua comisii de licitatie, am atacat la Curtea de Apel doua decizii ale CNSC si in ambele dati ni s-a dat castig de cauza", spune el.

LUCRARILE DUREAZA CEL PUTIN 4 ANI

Odata solutionata problema licitatiei, cel mai probabil in cursul acestui an, primaria va avea cativa pasi importanti de depasit pana ca autostrada sa devina realitate. "Principala problema cred ca va fi obtinerea finantarii. Pentru partea I a proiectului (zona nord a autostrazii suspendate - n.r.) sunt nece¬sare 600-700 milioane de euro
. Lucrarile estimez ca vor dura 4 ani. Aproximativ jumatate din lungimea autostrazii va fi supraterana, adica lungimea insumata a lucrarilor de arta", spune Ioan Dedu. Proiectul presupune si exproprierea catorva sute de hectare de teren, proces care nu mai este atat de complicat pe cat era odinioara, ca urmare a aparitiei Legii 198/2004, si care va dura doar 6-8 luni.

VA AVEA TREI BENZI PE SENS

Autostrada urbana va avea trei benzi pe fiecare sens de circulatie si va atrage din interiorul aglomerat al Capitalei 80.000 vehicule medie zilnica anuala. Odata terminata prima parte a autostrazii, cea de nord, PMGB intentioneaza sa continue proiectul in mod similar si in sudul Capitalei. Derularea proiectului nu va fi insa simpla. Presupunand ca principala problema sesizata de Dedu va fi depasita, anume obtinerea finantarii, raman problemele mutarii de utilitati, realizarii proiectului tehnic, obtinerii avizelor necesare. Presupunand ca disputa in Justitie asupra licitatiei referitoare la PUZ si SF se va solutiona in acest an, va urma o perioada de 30 de luni in care aceste documente vor fi elaborate.
Dupa aceea, pe baza lor se vor intocmi caiete de sarcini pentru selectarea constructorului sau a concesionarului, daca autostrada se va construi in acest sistem. Urmeaza licitatia propriu-zisa si desemnarea castigatorului, care va dura in cel mai bun caz un an, daca nu vor exista contestatii. Odata desemnata firma constructoare, aceasta va trebui sa realizeze proiectul tehnic de detaliu care va sta la baza lucrarilor. Concomitent, vor trebui realizate si exproprierile necesare. Puse cap la cap, aceste etape arata ca bucurestenii vor avea autostrada suspendata de abia peste 5-10 ani, in pofida asigurarilor date de primarul Oprescu cum ca lucrarile stau sa inceapa in 2011.

PE UNDE TRECE TRONSONUL NORD?

Acesta va pleca din intersectia formata de autostrada urbana proiectata si o noua artera de legatura cu autostrada A1 in zona intersectiei dintre Valea Cascadelor si str. Liniei. De la aceasta intersectie, traseul autostrazii urbane porneste spre nord pe un viaduct suprateran, traverseaza denivelat B-dul Iuliu Maniu in zona intreprinderilor Turbomecanica si I.N.M.T., apoi coboara la sol spre comuna Rosu.
Apoi, aceasta se intersecteaza denivelat cu viitoarea penetratie A1, continua la sol spre comuna Rosu, continua cu pasaj denivelat peste Calea Giulesti, peste triajul Chitila si peste Calea Grivitei in zona podului Constanta, pentru ca o cale a autostrazii urbane sa ramana la nivel suprateran, iar cealalta sa coboare la sol, mergand paralel cu calea ferata magistrala Bucuresti-Constanta pana la intersectia cu B-dul Poligrafiei, pe care il va traversa denivelat cu ambele cai.
Autostrada coboara apoi la sol pentru a ocoli statia CFR Baneasa pe un viaduct suprateran, in timp ce calea din dreapta caii ferate va cobori la sol, dar va traversa denivelat Sos. Bucuresti -Ploiesti si Lacul Baneasa cu un pod corespunzator. De aici, ambele cai coboara la sol, de o parte si de alta a caii ferate, urmand ca dupa traversarea zonei Lacului Baneasa, calea din dreapta caii ferate sa traverseze denivelat cu pasaj superior aceasta cale ferata si sa se uneasca la sol cu cealalta cale in zona traversarii str. Nicolae Caramfil. Traseul autostrazii va continua la sol pe partea stanga a caii ferate pana in zona intersectiei cu autostrada A2, unde se desprinde de traseul caii ferate si se indreapta catre str. Ghiorghitei, urmarind la sol traseul acestei strazi, continua apoi cu pasaj inferior pe traseul str. Ghiorghitei pana la intersectia cu Sos. Colentina, unde este amenajat nod rutier fluent pe trei nivele, nod care constituie si sfarsitul acestui tronson.

Tronsoanele intregii autostrazi urbane

Zona Traseu Lungime
I (Nord) Valea Cascadelor-Soseaua Colentina 16,8 km
II Valea Cascadelor-Soseaua Giurgiului 17,4 km
III Soseaua Colentina-Soseaua Giurgiului 16,3 km
Grafic estimativ tronson nord autostrada suspendata
Solutionarea contestatiei pentru PUZ si SF, desemnare castigator - 2011
Intocmirea primelor PUZ si SF - 2011-2012
Caiete de sarcini, licitatie si desemnare constructor/concesionar - 2012-2013
Exproprieri, avize, proiect tehnic de detaliu - 2013
Incepere lucrari, mutare utilitati - 2014
Terminare lucrari, inaugurare - 2018'