Uniunea Europeana vrea sa impuna o acciza unica pentru carburanti tuturor statelor membre, a declarat ieri Mihai Hura, director adjunct al Departamentului Impozite si Taxe din Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), la un seminar pe teme de energie. Si asta pentru a elimina turismul pentru carburanti, care exista acum intre statele membre. Prin aceasta masura, preturile benzinei si motorinei comercializate la noi in tara vor ajunge la nivelul celor din UE.

Oficialul MEF a explicat ca autovehicule de mare tonaj obisnuiesc sa se aprovizioneze din Romania cu cantitati mari de carburanti, pentru ca acciza este mai mica, dupa care calatoresc in Austria sau Germania.
Uniunea Europeana ia in calcul, in ceea ce priveste sistemul de taxare al carburantilor si unificarea la nivelul intregului grup comunitar a accizelor la benzina si motorina, a mai spus Hura.
Potrivit acestuia, introducerea accizei unice va duce la scaderea cu sapte euro pe tona pentru toti combustibilii care contin un procent de 2% de biocarburant. Astfel, se incurajeaza introducerea de biocombustibili in componenta carburantilor traditionali. Masura va avea insa un efect nesemnificativ asupra pretului la pompa, a apreciat Hura. O alta propunere pe care autoritatile de la Bruxelles o iau in considerare este majorarea accizei la motorina si benzina, a precizat oficialul MEF. Trebuie spus ca toate cele trei masuri au ca scop incurajarea utilizarii biocarburantilor.
Desi au fost introdusi in categoria produselor accizabile, nivelul accizei pentru biocarburanti este zero, ca o alta masura de incurajare pentru productia de biocarburanti.
Reamintim ca, de la 1 iulie, toate motorinele comercializate in Romania vor trebuie sa contina cel putin 2% biodiesel. Chiar daca procentul de biocarburant va fi mai mare de 2%, acciza va fi calculata tot la nivelul minim. Si asta pentru ca prin calcularea accizei proportional cu cantitatea de biodiesel din amestec ar rezulta multe complicatii si neintelegeri, a explicat oficialul de la Finante. Acesta a adaugat ca vor putea functiona insa si pompe cu biodiesel integral. Acestea vor fi semnalizate adecvat, pentru ca un client sa stie exact ce fel de carburant cumpara, pentru a nu veni apoi cu reprosuri.
Proportia cantitatii din surse regenerabile va creste treptat pana in 2010. Daca de la 1 iulie 2007 motorina va avea un volum de biodiesel de 2%, in 1 ianuarie 2008 procentajul va urca la 3%, iar de la 1 iulie 2008, la 4%. Totodata, benzina trebuie sa contina minimum 2% bioetanol incepand cu 1 ianuarie 2009 si minimum 4% un an mai tarziu.

Prima fabrica de bioetanol

In timp ce biodieselul se produce de ceva timp in Romania, recent a aparut si prima unitate de productie a bioetanolului. Un om de afaceri roman investeste peste 15 milioane de euro pentru deschiderea unei unitati de productie a bioetanolului, obtinut din porumb, la Braila.
Potrivit acestuia, fabrica de bioetanol va avea o capacitate anuala de prelucrare de 190.000 de tone de porumb. Pentru investitorii din domeniu, Fondul de Mediu acorda fonduri nerambursabile pentru producerea de biocarburanti, care merg pana la 50% din valoarea proiectului, a declarat ieri Mihai Toti, presedintele Administratiei Fondului de Mediu.