Banca Romaneasca este interesata de "expunerea politica" a clientilor sai, sub pretextul combaterii spalarii banilor. Persoanele fizice care au relatii cu banca respectiva sunt intrebate daca detin functii de conducere in regii, firme de stat sau daca sunt prieteni sau parteneri de afaceri ai unor persoane publice. Nu e exclus ca si alte unitati bancare sa procedeze la fel.

Clienti ai Bancii Romanesti ne-au sesizat la redactie faptul ca unitatea bancara s-a interesat de apartenenta politica a fiecaruia. "In momentul in care am mers la banca sa ne achitam rata lunara, ni s-a pus sub nas un formular, pe care sa il semnam, si ne-au solicitat sa le comunicam apartenenta politica, pe motiv ca li se cere acest lucru pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor", a povestit Ana D., din Craiova, o clienta a bancii. "M-au intrebat daca sunt expus politic. Eu nu am semnat, pentru ca nu este treaba bancii acest lucru", a spus alt client al bancii amintite.
GdS a intrat in posesia unui astfel de document al bancii respective, care defineste "persoanele expuse politic (PEP" drept "persoanele fizice care exercita sau au exercitat functii publice importante". Printre acestia sunt sefi de stat, de guvern, diplomati, membri ai curtilor de conturi, judecatori la foruri inalte, dar si membri ai consiliilor de administratie si persoane care detin functii de conducere ale regiilor autonome, ale societatilor comerciale cu capital majoritar de stat si ale companiilor nationale.

Trebuie sa declari daca esti prieten cu primarul

Pe pagina urmatoare a documentului, Banca Romaneasca stabileste "expunerea politica" a clientilor persoane fizice in cazul in care acestea sunt "persoane cunoscute public ca asociati apropiati ai persoanelor fizice care exercita functii publice importante". Adica daca sunt apropiati ai primarului, prefectului, consilierilor sau altor persoane publice. Documentul de la banca spune ca respectivii clienti bancari trebuie sa declare daca au afaceri cu persoanele publice sau daca au o "influenta semnificativa" asupra unor firme infiintate in beneficiul persoanelor publice mentionate mai sus.

Raspunsul bancii: "Am respectat legea"

GdS a intrebat oficial Banca Romaneasca de ce le solicita clientilor sa comunice apartenenta politica si care este temeiul legal.
"Informatiile de genul celor mentionate de dumneavoastra sunt solicitate in baza reglementarilor legale aplicabile la nivelul intregului sistem bancar, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei si Legea nr. 656/2002", au raspuns reprezentantii bancii.
Actele normative nu prevad asa ceva, dar nici nu interzic

Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei (BNR) nr. 9/2008, invocat de Banca Romaneasca, nu face nici o referire la apartenenta politica a clientilor sau la expunerea politica a lor. Art. 8 din Regulamentul BNR stipuleaza ca "pentru persoanele fizice trebuie obtinute cel putin urmatoarele informatii": nume, prenume, pseudonim, dupa caz, data si locul nasterii, domiciliu, cod numeric personal, numar de telefon, nationalitate, ocupatia, numele firmei la care lucreaza, functia publica importanta detinuta, daca este cazul, precum si numele beneficiarului real. Nici vorba despre expunerea politica a clientului sau despre relatiile pe care acesta le are cu persoane publice. Presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea, a declarat pentru GdS ca in sistemul bancar se foloseste sintagma de "persoane expuse politic": "Prescurtat se spune PEP si exista o lege care stabileste lucrul acesta. Nu a fost inventata de noi cei din sistemul bancar, ci exista si norme europene care spun lucrul acesta". Ghetea a dat de inteles ca mai multe banci au aceasta practica de a se interesa de expunerea politica a clientilor. Contactat telefonic, purtatorul de cuvant al BNR, Mugur Stet, a precizat ca "Regulamentul nr. 9/2008 al BNR stabileste conditiile minime pe care bancile trebuie sa le ceara clientilor sai, astfel ca bancile pot solicita de la clienti si informatii in plus, peste cele prevazute prin Regulament. BNR verifica doar daca sunt solicitate clientilor conditiile minime".

Ce spun avocatii

Avocatii sustin ca bancile nu trebuie sa impinga lucrurile pana la acest nivel. "Banca nu are dreptul sa ceara date de acest gen, trebuie sa se limiteze la posibilitatile financiare de acoperire a unui credit. Eu pot sa am ce relatii vreau eu si cu cine vreau. Natura relatiilor interpersonale nu trebuie sa conduca la suspiciuni de natura murdariilor financiare", a precizat avocatul Constantin Belu.
Documentele puse la dispozitia clientilor Bancii Romanesti le puteti descarca de pe site-ul nostru, www.gds.ro.
Clientii nu sunt obligati sa semneze
Nici unul dintre cei intervievati in legatura cu acest subiect nu a putut preciza ce se intampla cu clientul care nu vrea sa declare unei banci care este apartenenta sa politica sau ce relatiile are cu persoanele care detin functii publice. Reprezentantul Bancii Romanesti a mentionat doar ca "informatia trebuie furnizata, fiind o cerinta legala", fara a preciza cum pot fi sanctionati clientii care refuza. Actele normative invocate anterior (Regulamentul BNR si Legea nr. 656/2002) nu prevad sanctiuni pentru persoanele fizice care nu vor sa comunice datele cerute de entitatile supuse regimului prevenirii si combaterii spalarii banilor.