Pentru a se asigura ca ramân bun-platnici, chiar si în conditiile economice actuale, bancile comerciale sunt dispuse sa-si pasuiasca clientii. Acestia trebuie sa nu adune restante si sa anunte în timp util situatia în care sunt.

În conditiile economice actuale, în care numarul persoanelor disponibilizate este în continua crestere, iar veniturile sunt în scadere, tot mai multi doljeni risca sa intre în imposibilitate de plata a ratelor la creditele contractate în ultimii ani. Situatia este cu atât mai grea cu cât, în ultima perioada, dobânzile bancare au crescut, iar leul s-a depreciat de la o zi la alta.
Potrivit datelor statistice ale Bancii Nationale a României (BNR), situatia grea în care se afla doljenii a fost vizibila înca din luna noiembrie 2008, când volumul restantelor lor depaseau 58 de milioane de lei, în crestere cu 97% fata ianuarie 2008, si cu 141% fata de noiembrie 2007.

Comunicati cu banca

Pentru ca fenomenul sa nu se amplifice, sfatul bancherilor pentru cei care intra în imposibilitate de plata este sa mergeti la banca, eventual la consilierul care i-a analizat dosarul, si sa-i explicati situatia în care va aflati, respectiv cu privire la nivelul actual al veniturilor.
„Sfatul general este sa caute solutii la banca si nu dupa ureche. Cei care-si pierd locul de munca si ramân fara nici o sursa de venit sau cei ale caror venituri se diminueaza trebuie sa anunte banca cu privire la acest lucru“, au declarat surse oficiale din Raiffeisen Bank Craiova, care au explicat ca aceasta este si o obligatie contractuala.
De altfel, datornicii care ramân fara un loc de munca nu sunt singurii care ar trebui sa ia legatura cu banca. „Angajatorii care au semnat conventii de salariu cu banca trebuie, la rândul lor, sa se implice în acest proces si sa anunte, în cazul în care urmeaza sa faca disponibilizari, care sunt angajatii care vor ramâne fara un loc de munca“, au spus surse oficiale de BRD Group Craiova.

Solutiile bancilor la problemele financiare ale clientilor

Potrivit bancherilor craioveni, pentru persoanele care au probleme financiare exista mai multe solutii printre care refinantarea si reesalonarea.
„Se poate acorda o perioada de gratie la rata (cu conditia platii lunare a dobânzilor) între sase si 12 luni. Pentru a se face aceasta amânare, este nevoie sa se aduca o serie de acte justificative cu privire la noua situatie financiara, precum si cu prezentarea unor garantii suplimentare“, au precizat sursele BRD. Avantajul acestei solutii este acela ca, în fiecare luna, împrumutatul va face un efort financiar mai mic. Se mareste însa perioada de rambursare a creditului. „Reesalonarea presupune marirea perioadei de rambursare a creditului, astfel încât sa scada suma platita lunar“, au spus sursele Raiffeisen.

Conversia dintr-o moneda în alta

Alta posibila solutie într-o situatie disperata este si transformarea monedei de împrumut. „Cei care au credite ipotecare în euro, al caror cost a crescut foarte mult din pricina diferentei mari de curs (16-20%), pot sa solicite conversia lor în lei. Respectivul client este protejat de o eventuala crestere a monedelor straine“, au explicat sursele Raiffeisen.
În ambele cazuri, bancherii au subliniat faptul ca este foarte important ca la data la care se solicita reesalonarea, respectiv conversia, sa nu existe restante. „Când esti restant, este greu sa reesalonezi ceva, deoarece restantele genereaza penalizari“, au afirmat sursele Raiffeisen.
Daca o singura rata restanta se poate recupera, cu cât se aduna mai multe rate restante, cu atât va fi mai greu de ajuns cu datoriile la zi.
Indiferent de solutia aleasa, clientii trebuie însa sa se informeze foarte bine cu privire la costurile ulterioare, precum si la riscurile financiare la care se expun în cazul fiecarei situatii în parte.