Din ce in ce mai multe banci ofera solutii persoanelor fizice care au intrat, fie si temporar, in "incapacitate de plata" a creditelor. Clientilor li se acorda perioade de gratie, reduceri ale ratelor lunare si prelungirea duratei creditului.

Ai intrat in somaj, ti-ai pierdut locul de munca, a crescut cursul euro/leu peste puterile tale de a-ti mai plati ratele catre banca? Nu-i nici o problema. Banca vegheaza pentru tine si iti gaseste solutii! Din ce in ce mai multe institute bancare renegociaza cu clientii conditiile de desfasurare a creditelor acordate anterior. Debitorii care nu mai au posibilitatea sa-si achite imprumuturile sunt invitati la sediul bancii, unde li se propun variante pentru plata ratelor lunare. Ofertele de restructurare a creditelor sunt adresate numai persoanelor fizice aflate in dificultate. Evident, interesul vadit al bancii este acela de a-si recupera banii cu orice chip si de a-i lasa debitorului cateva portite pentru a putea sa-si achite creditele. Surse din piata spun ca sunt multe persoane in imposibilitate de a mai restitui imprumuturile, iar cele mai expuse sunt creditele de nevoi personale negarantate. Difera de la o banca la alta modul cum se rezolva problema clientului care simte pe pielea lui criza financiara. De exemplu, clientii BCR sunt sunati de functionarii bancari, iar "esalonarea" creditului se discuta la Craiova sau in unitatea care l-a acordat. La Raiffeisen Bank, debitorul trebuie sa sune la un numar de telefon special pentru restructurarea creditelor, iar solutia este data de cei din Centrala bancii din Bucuresti, in functie de conditiile pe care le indeplineste clientul. Si la BRD se incearca rezolvarea clientilor cu probleme, "in primul rand pe cale amiabila".

Solutia bancii depinde de criza financiara individuala

Fiecare client care nu-si mai permite plata ratelor este tratat separat de unitatea bancara care l-a imprumutat. "Daca persoana respectiva a intrat in somaj, atunci primeste o perioada de gratie de sase luni, cu posibilitatea de prelungire pentru inca sase luni, timp in care nu plateste din credit", au spus reprezentanti ai BCR. In intervalul respectiv, clientul poate sa-si gaseasca din nou de lucru si sa reia platile catre banca. "Se acorda o perioada de gratie persoanelor disponibilizate, dar numai pentru rata, nu si pentru dobanda", a raspuns si o sursa din Raiffeisen Bank. Daca un client are un credit in euro si nu mai poate plati rata - crescuta de evolutia cursului de schimb -, atunci bancile extind perioada de creditare si ii diminueaza debitorului ratele lunare. La creditele garantate cu ipoteca se poate face extinderea creditului chiar si cu 15 ani, la unele banci, daca persoana respectiva nu s-a indatorat pe perioada maxima.

Rata debitorilor cu probleme scade cu 10%

Daca un client nu a intarziat plata ratelor lunare, atunci banca ii va reduce obligatia lunara de plata. Cuantumul cu care se diminueaza rata depinde de fiecare client in parte. "Reducerea ratei difera de la caz la caz, in functie de comportamentul clientului. In medie, cei care apeleaza la un astfel de suport din partea bancii pe perioada de criza beneficiaza de reducerea ratei cu 5-10%", afirma surse din BRD.
Avantaje si dezavantaje
Avantajul este acela ca persoanele care au credite primesc o "gura de oxigen" in relatia cu banca: o perioada de gratie in care nu mai platesc rata sau nici rata, nici dobanda. Dezavantajul este ca, in total, costul creditului ar putea fi mai mare decat initial. O perioada de gratie, fie si de cateva luni, inseamna o prelungire a creditului cu aceeasi perioada, deci si o dobanda mai mare. Nu in toate cazurile se majoreaza costurile cu creditul. "La creditul in euro, cum dobanzile sunt in scadere, este posibil ca, la final, costurile totale sa nu creasca fata de perioada actuala", a declarat un bancher.