Bancile au ajuns sa fie considerate adevarati camatari. Multe persoane se trezesc ca trebuie sa munceasca intreaga viata doar pentru a plati ratele la banca. Partea proasta este ca foarte rar clientii isi pot negocia clauzele contractelor de creditare. Un astfel de exemplu este cel al unei firme din judet care a contractat un imprumut, iar cand a incercat sa negocieze conditiile a fost pusa in situatia de a ajunge la costuri mai mari decat cele initiale. Mai exact, societatea Universum SRL a incheiat in octombrie 2007 un contract de creditare cu Bancpost, la o dobanda variabila de 13%. Treptat dobanda s-a majorat pana la 21%. Pe motiv ca dobanda de referinta era mai mica, beneficiarul a solicitat o renegociere. Bancherii i-au propus reducerea dobanzii cu un procent, urmand sa fie semnat un act aditional de creditare. Prin noul act, costurile creditului erau mai mari decat cele initiale, reducerea dobanzii fiind anulata de impunerea unor comisioane noi. "Nu am semnat noul contract pentru ca printre altele ma obligau sa desfasor jumatate din afaceri prin banca lor, iar daca vroiam sa fac o refinantare la credit printr-o alta banca mi se impunea un comision de 3%", a declarat Mircea Boghitoiu, administratorul Universum. Comisionul de rambursare a fost redus prin lege la 1% la creditele cu dobanda fixa si a fost eliminat la creditele cu dobanda variabila.
Specialistii spun ca, in cazul persoanelor juridice, singura solutie este instanta de judecata, fiind vorba despre un contract intre doua societati. "Clauzele abuzive pot fi contestate in instanta. Protectia Consumatorilor are atributii legiferate doar in cazul persoanelor fizice", a declarat Gheorghe Ciubotaru, presedintele Asociatiei Consumatorilor Europeni din Romania. Legislatia in vigoare mentioneaza ca orice clauza din contract trebuie negociata, in caz contrar putand fi declarata nula in instanta. Cu toate acestea specialistii sfatuiesc clientii sa citeasca foarte bine contractele inainte de a le semna pentru a nu avea surprize mai tarziu.






Reprezentantii filialei locale Bancpost au mentionat ca nu sunt in masura sa comenteze un asemenea subiect, structurile centrale ale institutiei avand atributii in acest sens. Angajatii de la structurile centrale au solicitat informatii de spre caz in format electronic, urmand sa trimita un raspuns. Pana la inchiderea editiei nu au formulat un punct oficial de vedere in acest caz.