Institutul de cercetare INCAS din Bucuresti vrea bani de la israelienii de la Elbit Systems, care au vandut statului roman aparatul modernizat IAR 99, realizat de inginerii romani in anii '70 - '80. Avioane SA a contestat inregistrarea aparatului la OSIM, iar procesul a ajuns la Înalta Curte de Casatie si Justitie.

Institutul National de Cercetari Aerospatiale (INCAS) "Elie Carafoli" Bucuresti, cel care a proiectat in anii '70 - '80 modelele IAR 93 Vultur si IAR 99 Soim, duce de doi ani un razboi in justitie pentru drepturile de proprietate intelectuala asupra patentelor de fabricatie ale acestor aparate. IAR 93 Vultur a fost conceput impreuna cu fosta Iugoslavie, prin programul YU-ROM, ca o alternativa la avioanele cu reactie rusesti, cu care se dotau majoritatea tarilor din blocul sovietic. Motorul era produs de Rolls Royce si apoi de Turbomecanica Bucuresti, iar diferitele subansamble erau realizate la fabricile romanesti si cea din Mostar (acum Croatia). Primul zbor al aparatului a avut loc in 1974. Dezvoltarea IAR 99 Soim a inceput in anii '70, modelul fiind primul avion reactiv proiectat si realizat integral in Romania. Cu o foarte buna manevrabilitate, a fost considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Primul zbor a avut loc in 1985, iar din 1988 a intrat in serviciul fortelor aeriene romanesti. Avionul era realizat prin colaborarea Avioane Craiova cu Aerostar Bacau, IAR Brasov, Aerofina Bucuresti si Turbomecanica Bucuresti.
În 2001, statul roman a semnat un contract pentru achizitionarea a 24 de aeronave IAR 99 Soim modernizate de firma israeliana Elbit Systems, care a contribuit la aceste aparate cu integrarea unui sistem de echipament de avionica si management al armamentului. Trei astfel de aparate noi si cinci modernizate au fost livrate de Elbit Systems statului roman. În urma cu doi ani, INCAS a deschis o actiune in instanta pentru a-si cere drepturile.
"IAR 99 a fost proiectat de INCAS. Din punctul nostru de vedere, avioanele livrate de israelieni sunt aparate contrafacute, deoarece modernizarile nu au avut acceptul proiectantului", spunea Catalin Nae, directorul INCAS. În proces a fost implicata si Avioane Craiova, pentru ca fabrica a semnat contractul de executie al aeronavelor. Circuitul era urmatorul: Avioane Craiova realiza avioanele, iar Elbit Systems le vindea catre MApN. Avioane SA chiar a dat in judecata INCAS si OSIM pentru inregistrarea modelelor ca marci inregistrate, insa nu a avut castig de cauza. În mai 2010, procesul a ajuns la Înalta Curte de Casatie si Justitie, primul termen de judecata fiind in ianuarie 2011.