AVAS a decalat termenul de depunere a ofertelor pentru privatizarea societatii, pentru ca italienii de la Alenia Aeronautica vor sa auditeze societatea. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a anuntat ieri o noua prelungire a termenului de depunere a ofertelor pentru privatizarea Avioane SA Craiova, pâna pe 20 mai. Institutia nu a anuntat motivul acestei prelungiri. Neoficial, se pare ca mai multe companii interesate de preluarea societatii craiovene au cerut realizarea de auditari. "Nu am fost anuntati de nimeni. Banuiesc însa ca unele dintre firme nu au terminat de facut auditarile. Ultimii au venit cei de la Alenia Aeronautica si au cerut un audit pe probleme de mediu", a declarat directorul societatii, Anatolie Boldisor. La rândul sau, liderul sindical Victor Peta a spus ca situatia financiara a fabricii ar fi fost critica daca MApN nu ar fi anuntat alocarea unui buget de circa zece milioane de euro pentru încheierea unui nou contract. "Este vorba de transformarea a doua aparate IAR Standard în IAR ‘99 Soim. Din câte am aflat, Departamentul de Înzestrare a Armatei a purtat deja primele discutii în acest sens. Va mai dura putin, pentru ca în proiect sunt implicate mai multe companii: Aerostar Bacau, Elbit Systems, Aerofina si Turbomecanica Bucuresti", a declarat Peta. În prezent, 17 companii, dintre care sapte straine, au cumparat dosarul de prezentare a fabricii. Cele sapte companii straine sunt: Sabca Bruxelles, Somaca Gosselies Belgia, Compass Pele (Coreea de Sud), International Railways Systems (Luxemburg), Aero Vodochody (Cehia), SAAB Suedia si Alenia Aeronautica (Italia), majoritatea cu experienta îndelungata în domeniul aeronauticii. Foarte interesate sunt Alenia Aeronautica si SAAB, companii care concureaza si pentru înzestrarea Armatei cu 48 de avioane de vânatoare multirol, care ar trebui sa înlocuiasca actualele MiG - 21 Lancer, la care expira perioada de exploatare în 2010. Cele doua companii s-au aratat dispuse sa preia Avioane Craiova la pachet cu înnoirea flotei aeriene românesti. MApN a alocat pentru acest contract un buget de 3,5 miliarde de euro. Imediat, marii producatori de avioane de lupta si-au facut cunoscute ofertele. Batalia se da între mai multe companii producatoare: Lockheed Martin (care produce F-16), SAAB (cu modelul JAS-39 Gripen) si Alenia Aeronautica (angrenata în proiectul Eurofighter Typhoon, alaturi de BAE Systems si EADS).  
Avioane Craiova, ofertata la offset Oferte pentru contractul de înzestrare au facut si francezii de la Groupe Dassault Aviation - producatorii modelului Rafale, însa se pare ca acesta nu intra în calcule. Pe noi ne intereseaza doar SAAB si Alenia Aeronautica - singurele companii care au în vedere Avioane Craiova, în cadrul programelor de offset. Avioanele Eurofighter Typhoon sunt cele mai scumpe dintre cele prezentate si au cele mai mari costuri de întretinere, asa încât este foarte posibil ca ele sa fie optiunea a doua sau chiar a treia dintre cele prezentate. Americanii de la Lockheed Martin nu ofera programe de offset, dar ne-ar putea oferi o posibila colaborare la viitorul F-35, un avion din generatia a cincea dezvoltat de americani. Cea mai avantajoasa oferta de offset pare aceea a SAAB. Suedezii sunt gata sa ofere compensatii industriale de cel putin 100% din valoarea contractului cu MApN daca guvernul român va achizitiona avioane JAS-39 Gripen, atât în industria aeronatutica, dar si în alte sectoare. Iata ce declara recent Orjan Borgefalk, vicepresedinte SAAB Industrial Cooperation: "SAAB va oferi oportunitati de offset atât prin intermediul partenerilor sai din Suedia, companii precum ABB, Ericsson, Scania sau Electrolux, dar si prin partenerii sai internationali, precum General Electric sau Honeywell". În plus, SAAB are în vedere productia de avioane Gripen (componente, asamblare, mentenanta) în România. Compania suedeza are si alt atu în lupta cu contracandidatele la acest contract: avioanele Gripen sunt cele mai ieftine, sunt compatibile cu standardele NATO si au cele mai scazute costuri de întretinere si exploatare, fapt care ar permite pilotilor români mai multe ore de antrenament; aparatele pot fi cumparate si în leasing pe zece ani, perioada dupa care pot fi pastrate. Cehia si Ungaria au ales sa-si doteze flota aeriana cu avioane multirol JAS-39 Gripen.