Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a scos ieri la vanzare Santierul Naval Mangalia, termenul limita pentru depunerea ofertelor finale fiind 3 iulie. AVAS vinde intregul pachet de 100% pe care il detine la compania navala, renuntand la licitatie, dupa mai multe tentative esuate in acest sens. Santierul Naval Mangalia are un capital social de 5.276.010 lei, iar activitatea principala consta in constructia si repararea navelor. La cateva ore dupa publicarea anuntului, a aparut si primul potential cumparator. Este vorba despre Daewoo Mangalia Heavy Industries (DHMI), care a renuntat anul trecut la achizitionarea santierului din cauza conditiilor impuse de AVAS, dar si din considerente strategice. Situatia s-a schimbat intre timp, iar DHMI va intra in cursa pentru achizitionarea companiei navale, dupa cum ne-a declarat Eugen Pricopie, vicepresedintele societatii coreene.

Potrivit AVAS, investitorii interesati de preluarea Santierului Naval Mangalia trebuie sa indeplineasca anumite conditii: sa fi avut o cifra de afaceri de cel putin 4 milioane de euro anul trecut, sa prezinte un plan de afaceri pe o perioada de pana la cinci ani, sa faca investitii de cel putin 500.000 euro pentru protectia mediului. Planul de afaceri solicitat de AVAS trebuie sa curprinda investitii de minim 4,5 milioane de euro pentru modernizare si dezvoltare pe o perioada de maxim 5 ani, din care 2,5 milioane la un an de la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor. In plus, investitorul trebuie sa asigure un aport in numerar, cu titlu de capital de lucru, de cel putin 2 milioane euro, in termen de 3 luni de la preluarea santierului. AVAS mai cere ca viitorul cumparator sa aiba o experienta de minim 5 ani in domeniu si sa dovedeasca apartenenta in prezent la activitatea de proiectare, fabricatie, reparare si modernizare a navelor maritime si fluviale, prin prezentarea unor documente doveditoare (certificat de inregistrare la Registrul Comertului, act constitutiv, extras din contractele incheiate si derulate de ofertant din care sa rezulte ca a avut ca obiect domeniul mentionat). Primii care s-au aratat interesati de preluarea Santierului Naval Mangalia au fost chiar vecinii de la DHMI, care vor depune o oferta in perioada urmatoare. Potrivit vicepresedintelui Eugen Pricopie, noile contracte derulate de DHMI presupun identificarea unor solutii pentru extinderea spatiului de lucru, iar preluarea santierului naval ar fi cea mai buna varianta in acest sens. Pricopie sustine ca DHMI a renuntat anul trecut la achitionarea santierului "pentru ca nu era oportun", dar lucrurile s-au schimbat intre timp. "Intre timp am marit capacitatea de productie, pentru ca au aparut noi contracte si e necesara largirea spatiului de productie. Numai anul acesta au venit contracte de peste un miliard de dolari, care vor trebui finalizate pana in 2009-2010", ne-a declarat Pricopie. "Avem nevoie de spatiu, pentru ca ne sufocam", a precizat acesta. Deocamdata, directorul DHMI nu are cunostinta despre existenta vreunui contracandidat, amintindu-si doar ca la precedentele tentative ale AVAS de a vinde santierul naval au mai fost interesati o serie de investitori greci, dar si Rolls Royce.