Standard.money.ro informeaza: Povestea incredibila a celei mai scumpe autostrazi din lume: autostrada Bechtel-Nastase-Mitrea-Basescu-Tariceanu-Boc-Dobre-Orban-Berceanu de doua ori, Boagiu si cine va urma (Autor: Radu Soviani)
Cazul Bechtel este incredibil! Autostrada cu 3 premieri, doi presedinti, 5 ministri ai transporturilor. De la o autostrada care trebuia sa aibe 415 kilometri si sa coste 2,2 miliarde de dolari, demarata in 2004 si care ar fi trebuit sa fie gata in 2011, vom ajunge sa platim 2,52 miliarde dolari (1,8 miliarde de Euro) pentru doar 116 kilometri de autostrada, probabil in zona cea mai putin necesara a Romaniei. Iar autoritatile considera asta un succes. Costul initial al kilometrului de autostrada era de 3,78 milioane Euro, in final ajungand sa platim companiei 15,5 milioane de Euro, adica cu 400% mai mult.
Inainte de a continua, va invit sa vedeti cateva imagini cu autostrada construita de Bechtel in Albania, la un pret care reprezinta doar 40% din cel din Romania, mergand la http://soviani.com/2011/08/04/povestea-incredibila-a-celei-mai-scumpe-autostrazi-din-lume-autostrada-bechtel-nastase-mitrea-basescu-tariceanu-boc-dobre-orban-berceanu-de-doua-ori-boagiu-si-cine-va-urma-2/ 
Cifrele de mai sus arata ca exista un singur castigator net: compania Bechtel. Cu largul concurs al imbecilitatii institutionale a ministrilor transporturilor, premierilor si presedintilor (!) de dupa 2005, Romania a ajuns sa plateasca cu 15% mai mult pentru doar 28% din autostrada planificata initial (fata de 100%) si un cost total estimat acum cu 242% mai mare decat cel estimat intial (5,32 miliarde dolari fata de 2,2). Asta dupa ce au acuzat statul roman de coruptie in cazul Bechtel (nedovedita pana acum, si mai mult, potrivit celor mai recente declaratii facute mie de ambasadorul american Mark Gitenstein, nu a fost dovedita nici cea mai mica fapta de coruptie).
Povestea scurta suna asa: pentru ca 2,2 miliarde de dolari (1,57 miliarde Euro in prezent) parea mult pentru fostul ministru al transporturilor Traian Basescu, devenit presedinte, autoritatile romane au renegociat contractul in anul 2005. Dupa renegociere, costul autostrazii s-a triplat, la 4 miliarde de Euro, singurii castigatori fiind in acest caz compania Bechtel si avocatii de partid care au incasat un comision de aproape 5 milioane de Euro pentru a asa-zisa renegociere de succes. In fapt, o triplare a pretului.
Macar de s-ar fi facut la un pret de 4 miliarde de Euro si am fi circulat acum pe ea. Nu a fost suficient nici asta. Dupa renegocierea respectiva, din 2005, si alte cateva runde, iata cum arata rezultatul
· August 2011: 52 de kilometri de autostrada pentru 1,29 miliarde de Euro, pret unitar de 25 de milioane de Euro pe kilometru
· In proiect inca 64 de kilometri de autostrada, care au ramas pentru Bechtel, si pe care compania americana ii va finaliza, spune doamna Boagiu, pentru un cost pe care nu il precizeaza si vom incerca sa il deducem la circa 500 de milioane de Euro, respectiv circa 7,8 milioane pe kilometru
· Mai raman inca 299 de kilometri de autostrada, al caror cost este estimat la 7,2 miliarde de Euro. In total 2,15 miliarde de Euro. Proiectele urmeaza sa fie scoase la licitatie
· Adica pentru primii 52 de kilometri am platit circa 25 de milioane de Euro pe mia de metri, pentru urmatorii 64 circa 7,8 milioane de Euro. Iar restul de 299 pentru 2,15 miliarde de Euro.
· Costul mediu al kilometrului de autostrada, asa cum reiese din facturile de dupa renegocierea din 2005 si pana acum a rezultat la 15,5 milioane de Euro, fata de 3,78 milioane initial.
Costul celor 116 kilometri care au fost sau urmeaza sa fie construiti de Bechtel devine 1,8 miliarde Euro, cu 230 de milioane de Euro peste costul initial asumat pentru intreaga autostrada de 415 kilometri.
Costul intregii autostrazi urca la minimum 3,8 miliarde Euro, de doua ori si jumatate peste pretul stabilit intial. In plus, autostrada nu este gata acum, ci cel mai probabil dupa 2015.
Tupeul si lipsa de bun simt manifestata urca la maxim, atunci cand o auzim pe ministrul transporturilor ca, facand doar 116 kilometri din cei 415 prevazuti initial, si 300 printr-un nou set de licitatii, am economisit 6 miliarde de Euro, intrucat autostrada ne-ar fi costat 9,9 miliarde de Euro. Profund fals. Ma indoiesc profund de realitatea acestei cifre, prin care doamna Boagiu, pe care o credeam respectabila si responsabila, ne explica cum, daca nu ar fi negociat (providential!) cu Bechtel, am fi ajuns sa platim 200 de milioane de Euro pe kilometru, si cat de mesianica este domnia sa si partidul din care face parte atunci cand tocmai a negociat ca Bechtel sa ne faca un sfert din autostrada promisa la un pret cu 15% mai mare decat cel prevazut initial pentru toata autostrada. Si la un ritm de 6,5 kilometri pe an, adica 541 de metri pe luna sau 17 metri pe zi. A fost viteza de autostrazi a Ministerului transporturilor: 70 de centimetri de autostrada pe ora. Un guvern care promitea in 2004 pana in 2008 realizarea de 1000 de kilometri, adica mai mult de un kilometru la fiecare doua zile.
Reactiile sunt graitoare:
· Emil Boc: "Ministerul Transporturilor a finalizat negocierile. Se continua lucrarile pe Surplacul de Bacau-Bors. Am decis la nivel politic ca tronsonul de la Gilau la Mihailesti sa fie scos imediat la licitatie, sa se reia proiectarea pentru tronsonul Targu-Mures-Campia Turzii pentru ca aceste lucrari sa fie continuate de la bugetul de stat. Bechtel nu primeste despagubiri. Niciun fel". Este clar ca baiatul asta nu intelege nimic: cand Bechtel livreaza doar un sfert din autostrada contractata si incaseaza mai mult decat banii pentru intreaga autostrada, asta cum se cheama? Se cheama plata intregului contract plus penalitati, indiferent de faza de executie.
* Ambasada SUA: "O felicit pe doamna Boagiu pentru rolul important pe care l-a avut in obtinerea acestui progres. Rezultatul este un succes pentru toate partile, in special pentru cetatenii romani.... incurajez ferm guvernul sa adopte acest acord si sa asigure aplicarea sa fara probleme in acelasi spirit al pragmatismului si parteneriatului care a dus la acest acord. Acum scopul nostru ar trebui sa fie finalizarea acestor segmente ale autostrazii Transilvania fara intarziere". O reactie foarte corecta a unui diplomat care urmareste succesul financiar al unei companii a natiunii sale. Dar, sa recapitulam. In loc sa ne coste 3,78 milioane Euro pe kilometru (5,3 milioane dolari), ne va costa pe medie 15,5 milioane de Euro pe kilometru (21,7 milioane dolari). De 4 ori mai mult. Evident ca este un succes din unghiul de vedere al domnului Gitenstein, al companiei Bechtel, al contribuabilului american, al bancilor care finanteaza Bechtel pentru cumpararea de utilaje americane in vederea constructiei in afara granitelor.
* Anca Boagiu: "A fost o negociere foarte dura si apreciez ca Bechtel a inteles ca nu avem bani de aruncat". Oh.. dude! Este exact pe dos... iar rezultatul este asta tocmai pentru ca Bechtel a inteles ca tara a intrat pe mana unor incompetenti care arunca cu banii desi nu avem bani de aruncat... Boagiu a mai spus ca intelegerea cu Bechtel a putut fi modificata cu sprijinul ambasadei americane la Bucuresti si a Presedintelui. Am mai spus si o repet: impiedicati-l pe presedintele Romaniei sa mai fie parte in negocieri: rezultatul este fie gazul mai scump, fie autostrada mai scumpa, fie ramanem fara flota, fie baietii destepti reusesc sa isi prelungeasca contractele in conditii chiar mai avantajoase. Si mai grav este ca am senzatia ca domnul Presedinte nu vede efectele - vedeti cum il lauda pe Ariton.
* Traian Basescu, joi, 26 mai 2005: dati search pe google cu cuvantul cheie "licurici"
O critic pe Anca Boagiu pentru declaratii de genul "ne-ar fi costat 9,9 miliarde de Euro" fara aceasta renegociere. Este evident ca aceasta este o minciuna sfruntata menita sa cosmetizeze pretul enorm la care se construieste in final autostrada Transilvania, repet, cu urmatorul rezultat: un sfert de autostrada la un pret mai mare decat pretul initial pentru toata autostrada. Daca totusi este ceva de apreciat este faptul ca in sfarsit este cineva care pare interesat de constructie (chiar daca costul final nu va fi in jur de 3,8 ci mai degraba in jur de 5 miliarde de Euro). Este regretabila insa argumentatia "a la gaga" pe care o foloseste doamna Boagiu, ca ne-ar fi costat 200 de milioane de Euro (280 de milioane de dolari) pe kilometru.
Cum construieste Bechtel in Albania:
Albania. Bechtel si turcii de la Enka, au inaugrat in 2010, un segment din autostrada A1. Segmentul inaugurat masoara 61 de kilometri, a costat 535 milioane de dolari (382 milioane Euro), adica echivalentul a 6,26 milioane de Euro pe kilometru, sau 40% din pretul mediu din Romania. Autostrada este in zona muntoasa, include doua tuneluri gemene de 5,5 kilometri, si au fost construite 29 de poduri in regiune muntoasa. Turcii de la Enka au fost partenerii Bechtel si in Romania si Croatia.