Autoritatile romane incearca pe cat posibil sa faca lumina in cazul fregatelor britanice achizitionate de statul roman de la statul englez. Membrii Comisiei de Aparare din Senat se vor deplasa la sediul Cartierului General al Fortelor Navale de la Constanta, pentru a discuta cu specialistii si cu cei care opereaza pe cele doua fregate. Scopul acestei deplasari este inspectia navelor pentru a se stabili daca acestea se incadreaza in standardul de operabilitate NATO si daca sunt utile marinei militare romane. Scandalul fregatelor a izbucnit la inceputul acestei luni, dupa ce cotidianul The Guardian a publicat informatia potrivit careia o femeie de nationalitate romana si sotul ei englez sunt acuzati ca ar fi mijlocit achizitia de catre statul roman a doua fregate britanice, in schimbul unui comision de 7 milioane de lire sterline. Jurnalistii britanici au sustinut ca, din aceasta suma, un milion le-ar fi revenit sotilor Georgiana si Barry George, iar restul unui politician roman, fara a preciza insa numele acestuia. Prin urmare, presa din Romania a preluat imediat subiectul si a scris ca statul roman a achizitionat, in 2003, la mana a doua, de la firma de armament BAE System, doua nave de razboi britanice. Navele, pe langa faptul ca erau vechi de 15 ani, mai erau si scoase din uz si date la casat in schimbul a 100 de mii de euro pentru fiecare. Firma de armament BAE System le-a reconditionat, modernizat si vandut Romaniei pentru 116 milioane de euro. La cateva zile de la debutul scandalului, autoritatile romane au inceput sa se intereseze de caz. Departamentul National Anticoruptie a declansat pe 10 iunie cercetarile, dar a anuntat ca ancheta este confidentiala si ca probele stranse vor ajunge la Londra, pentru ca dosarul fregatelor a fost deschis in Marea Britanie. Pe 15 iunie, Comisia de Aparare din Camera Deputatilor s-a implicat si l-a invitat la audieri pe ministrul apararii, Teodor Atanasiu. In urma sedintei, deputatii au declarat ca nu s-au observat nereguli in privinta contractului de achizitie a fregatelor. La randul sau, Atanasiu a subliniat ca navele de razboi sunt necesare statului pentru a-si onora obligatiile ce-i revin ca membru NATO, dar ca singura problema este cea legata pret. Ministrul Atanasiu a declarat ca daca s-a dat mita, cu siguranta pretul nu a fost corect. Acesta a mai precizat ca autoritatile de la Londra nu au solicitat informatii despre acest contract Ministerului Apararii Nationale din Romania. In legatura cu cererea Romaniei privind desecretizarea contractului, David Leigh spune ca este prima data cand Guvernul britanic primeste o astfel de cerere. Jurnalistul de la cotidianul The Guardian arata ca in Romania situatia este diferita fata de celelalte scandaluri care au implicat autoritati din lumea araba. Prin urmare, faptul ca actualul Guvern al Romaniei nu este acelasi cu cel care a semnat respectivul contract, acesta are dreptul sa afle ce s-a intamplat cu banii oferiti drept mita.