Nu ai 10.000 de euro pentru o masina noua, Skoda Fabia, Volkswagen Polo sau Ford Fiesta? Nu ai sau nu vrei sa dai 8.000 de euro pentru un Logan cu dotari minime? Alternativa ar fi sa cumperi o masina second hand din Germania, Belgia sau Italia. Internetul geme de oferte de automobile second hand din strainatate. Practica arata ca sunt multi care au facut din vânzarea acestor masini o afacere. Preturile încep de la câteva sute de euro pentru o masina mai veche. Folclorul urban spune ca poti gasi în strainatate, îndeosebi în Germania, masini bune, nerulate foarte mult, la un pret de câteva mii de euro. Iulian S. este un craiovean care, periodic, merge în Germania, cumpara un automobil la mâna a doua dupa care îl vinde aici. Cea mai mare problema, spune el, este taxa de prima înmatriculare. Nu este singura suparare a olteanului întreprinzator. „Cea mai mare tâmpenie este sa ai revizia facuta în Germania, deci în Uniunea Europeana, iar aici sa fii obligat sa faci revizia din nou“, a spus Iulian S.Dar cum aduci masina în tara? Primul pas este sa cauti o firma de transport pentru drumul cu autocarul pâna în Germania. Gasirea unui automobil nu este o problema. Gasesti orice model, orice marca. „Sunt mii de parcuri auto, exista în fiecare localitate, începând de la 40 de masini pâna la 1.000 - 1.500“, a explicat Iulian S. Abundenta de automobile second hand se datoreaza functionarii sistemului buy-back, automobilul vechi este evaluat de dealer, plata se face pe loc, iar banii sunt folositi ca avans pentru un model nou. Transportul cu autocarul costa putin peste 100 de euro, pentru dus. În functie de pretentiile pe care le ai de la viitoarea ta masina, cautarea poate dura mai mult sau mai putin. Pentru timpul petrecut în strainatate trebuie sa fi pregatit, pretul unei camere la un motel începând de la 40 de euro pe noapte.Actele de vânzare-cumparare se fac, de obicei, de dealerul de automobile second de la care faci achizitia si necesita alti 150 de euro, pe lânga o copie dupa pasaport, iar verificarea tehnica (TUV) costa 50 de euro. Dupa acest moment, masina primeste numere de export, provizorii, cu valabilitate între zece si 30 de zile. Pentru benzina sau motorina necesare întoarcerii în tara mai scoti din buzunar 150 de euro, conform lui Iulian S. Totalul cheltuielilor pâna acum, presupunând ca ai nevoie de o saptamâna pentru a gasi automobilul dorit, se ridica la aproximativ 800 de euro.Ce poti sa cumperi?
Orice. Un Cielo poate fi achizitionat cu câteva sute de euro. „Este mai bun decât ceea ce gasesti la noi. Nu se compara masinile din strainatate cu cele de aici pentru ca suspensia, spre exemplu, nu va cadea niciodata din cauza drumurilor de acolo. Service-ul se face cu simt de raspundere. Un BMW ursulet (productie anii ’80 - n.r.) este mai bun decât un Cielo sub orice aspect“, este de parere Iulian S. O cautare pe website-ul www.mobile.de arata ca exista masini disponibile pentru orice buzunar. Spre exemplu, un Opel Astra din 2000, cu motor diesel euro 3 de 1,7 litri, rulat 105.000 km, costa 4.999 de euro. Iar dotarile sunt decente: aer conditionat, ABS, închidere centralizata, geamuri electrice, servodirectie, jante din aliaj.Conform paginii de internet a Ministerul de Finante, pentru aceasta masina taxa de prima înmatriculare este 1.459 de euro. Adaugând pretul masinii precum si costurile aducerii în tara se ajunge la un total aproximativ de 7.260 de euro.Cât costa masina noua?Un Opel Astra Classic nou, cu motorizare pe benzina, 1.400 cmc, costa aproximativ 11.170 de euro, la un nivel de echipare superior, având oglinzi electrice si încalzite, ABS  si EBD. Taxa de înmatriculare este sub 200 de euro. Daca o cumperi prin credit bancar pe sapte ani destinat achizitiei de automobile noi, cu avans 15%, rata va fi 150 de euro pe luna, împrumutul ridicându-se, în fapt, la circa 9.500 de euro, cu aproximativ 73 de milioane de lei vechi mai mult decât în cazul achizitiei masinii la mâna a doua din strainatate.