Parcul auto al sectiei de transport in comun "Transurban” din cadrul Regiei Autonome Comunala Satu Mare este alcatuit in prezent din 45 de autobuze. Din acestea, 35 ies zilnic pe traseu, din care, tinind cont de faptul ca au fost achizitionate in ultimii 5 ani, 14 sint in stare acceptabila: cele 9 midibuze care trebuiau sa fie 10 - dar unul s-a pierdut pe traseu, din motive cunoscute cel mai bine de fostul primar Horea Anderco - si cele 5 "Karosa”, din care 2 articulate. Vedete incontestabile sint insa cele doua autobuze vechi de peste 32 de ani, singurele de acest fel din Romania care se afla inca in circulatie.

Reparatii lunare de jumatate de miliard

Cele 14 autobuze noi achizitionate in ultimii 5 ani de Primaria Satu Mare, salveaza oarecum onoarea celor care asigura transportul in comun in municipiu. Directorul adjunct al R.A. Comunala, ing. Simion Ivan, recunoaste insa ca aceste sint insuficiente pentru a asigura trasportul calatorilor in conditii optime, astfel ca iesirea pe traseu a autobuzelor vechi este inevitabila. Inclusiv a celor doua vechi de peste 32 de ani, singurele de acest fel care mai circula in prezent in Romania. "Deocamdata sintem obligati sa ne descurcam cu ce avem” - declara directorul Simion Ivan. Acesta recunoaste ca, in ciuda verificarilor tehnice efectuate din 6 in 6 luni, cel putin 3 autobuze aflate pe traseu cedeaza zilnic, conditii in care, pina la sosirea autobuzelor de rezerva, cetatenii asteapta in statii minute intregi. Reparatiile efectuate lunar la autobuzele vechi costa peste o jumatate de miliard de lei, in timp ce interventiile uzuale la cele cumparate relativ recent sint mult mai modeste, mai spune directorul Simion Ivan, convins ca doar achizitionarea de autobuze noi ar putea scoate din impas transportul in comun din Satu Mare, ceea ce ar determina implicit si conditii de calatorie decente pentru satmarenii care apeleaza la autobuze pentru a se deplasa la diferite destinatii.

Autotaxarea - mai ieftina de 10 ori decit salariul casieritelor

Autobuzele "Transurbanului” acopera zilnic 11 trasee de oras si 8 trasee preorasenesti. Acestea parcurg lunar aproximativ 200 de mii de km si transporta anual 8,2 milioane de calatori. Faptul ca cel putin trei autobuze se defecteaza zilnic, genereaza revolta cetatenilor. Care, atunci cind dispecera de serviciu este in toane bune, obisnuiesc sa-si spuna pasul la telefonul Dispeceratului "Transurban”, masura inutila in fond, deoarece, dincolo de incidentele de moment, se afla realitatea incontestabila: fara autobuze noi si in lipsa banilor alocati pentru reparatii, povestea se repeta. Un avantaj, despre care directorul adjunct Simion Ivan nu ezita sa vorbeasca, il reprezinta introducerea autotaxarii, in ciuda protestelor de moment ale satmarenilor, pentru care, metoda veche cu biletele vindute si re-re-re vindute de casierite, parea mai convenabila. in prezent, la doi ani dupa introducerea autotaxarii, Simion Ivan vorbeste despre costuri de 10 ori mai mici decit salariul care ar fi revenit casieritelor.

Controlorii, acesti James Bonzi ai Transurbanului

Desi in mai mult de jumatate din autobuze conditiile oferite calatorilor sint departe de-a fi cel putin decente (scaune din placaj, frig iarna, zapuseala si praf cit incape vara, gauri in burduf etc. - si le-am enumerat doar pe cele mai inocente), cei 30 de controlori isi fac datoria, ca sa-si justifice salariul pentru care semneaza lunar statele de plata. Amenzile aplicate, intre 300 si 700 de mii de lei, in functie de pacatele comise de calatorii numiti fraudulosi, s-au cifrat anul trecut la aproape 3 miliarde de lei, bani care intra in bugetul local al municipiului. Din cind in cind, spiritele se incing peste masura si, pe unele trasee preorasenesti, in special pe liniile 5 si 8, la capat de linie se lasa cu veritabile lupte corp la corp intre controlori si bandele indisciplinate de bronzati natural, care refuza sa composteze biletele de calatorie. Despre toate aceste apucaturi, Politia nu stie, evident, nimic sau aproape nimic, in consecinta, povestea e departe de-a se fi incheiat.

Perspective roz bombon: in curind, 10 autobuze nou-noute si midibuzul ratacit, vor poposi la Satu Mare

Primaria Satu Mare va achizitiona, in primavara acestui an, 10 autobuze noi. inca nu se stie despre ce fel de autobuze este vorba, deoarece doar in luna mai va fi organizata licitatia privind achizitionarea acestora, dupa care, aducerea lor la Satu Mare va fi doar o chestiune de timp. Pe care, avind in vedere necesitatea innoirii parcului auto al "Transurban”, conducerea Primariei doreste s-o rezolve cit mai repede. in acelasi timp, se incearca descilcirea itelor privind cel de-al 10-lea midibuz ratacit de turma cu doi ani in urma.intrebati pe rind, fiecare dintre cei care intr-un fel sau altul au legatura cu aceasta poveste, isi expune propria varianta. Ceea ce am reusit noi sa intelegem, este ca midibuzul, al carui cost a fost achitat integral, se afla in Bucuresti, in curtea firmei de la care a fost achizitionat. Mai departe, e un basm cu numere de inmatriculare provizorii care au fost emise cindva dar trebuie emise din nou, cu un patron de firma incapatinat, din motive ce n-ar fi exclus sa tina, probabil (noi numai zicem, nu dam cu parul), deoarece sperturi neonorate si alte taine, cu privire la care rugam conducerea Primariei sa ne lumineze. in rest, calatorie placuta!