Pretul benzinei s-a majorat in ultimele luni cu aproximativ 20%. Mai mult chiar, din cauza cotatiei internationale a titeiului, pretul carburantilor s-ar putea modifica din nou.
Codrut Seres, ministrul Economiei, a criticat ieri contractul de privatizare incheiat intre SNP Petrom si firma austriaca OMV, subliniind ca din cauza unor clauze foarte bine gandite de partea austriaca la semnarea contractului, statul roman nu are nici o parghie sa influenteze politica de pret a Petrom. „Printre clauzele post-privatizare se afla si imposibilitatea de a modifica redeventele (n.r. - taxele platite statului roman de un producator pentru utilizarea titeiului si gazelor) pe titei si gaz pe o perioada de 10 ani“, a declarat Seres.
In cazul in care s-ar modifica redeventa, atunci ar intra in joc zeci de milioane de euro ca despagubiri, solutie pe care Seres o exclude. Ministrul Economiei a precizat ca in anumite tari precum Ungaria, Polonia si Franta s-au aplicat unele masuri de ordin fiscal menite sa rezolve criza provocata de cresterea accelerata a pretului la carburanti, dupa ce, in ultima perioada, pretul barilului, cotat la nivel international, a fost unul record. De exemplu, in Ungaria, daca se depaseste 0,9 euro la motorina sau un euro la benzina, autoritatile de acolo au decis sa aiba loc o diminuare a TVA-ului sau chiar renuntarea la TVA. In celelalte tari europene, s-au luat masuri de reducere a accizelor.
In Romania, Consiliul Concurentei se implica in stabilirea politicii de preturi a Petrom. In ceea ce priveste anumite masuri de ordin fiscal, Codrut Seres a precizat ca acest lucru ramane in sarcina Ministerul Finantelor Publice si a primului-ministru deoarece Ministerul Economiei nu poate decide politica de accizare sau TVA.

De ce nu apelam la rezerve proprii?

Proprietarul Petrom vinde din titeiul nostru strainilor, in timp ce benzina romaneasca este prelucrata din petrol adus de peste granita. In aceste conditii, statul roman nu are nici o putere de a interveni pentru a obliga OMV sa tina petrolul autohton în tara din cauza contractului de privatizare al Petrom, negociat mai mult în favoarea companiei austriece.
Asa se explica pretul enorm la care a ajuns benzina comercializata la noi. Companiile petroliere au un adaos de doar 10% la pretul benzinei, peste 55% din cost fiind încasat de stat prin taxe si accize.

De astazi, se ieftinesc benzina si motorina

In interval de numai o saptamana, Petrom modifica pentru a treia oara preturile la pompa ale carburantilor. Astfel, potrivit unui comunicat al companiei, incepand de astazi, preturile scad cu aceeasi valoare cu care au crescut miercuri, adica cu 900 de lei la sortimentele de benzina Premium si cu 700 de lei la motorina. Noile tarife sunt: benzina Eco Premium costa 36.300 de lei pe litru, litrul de Premium fara plumb costa 36.000 de lei, iar benzina Top Premium 99+ se ieftineste cu 1.000 de lei si costa 39.300 lei. Si litrul de motorina Super Euro Diesel se ieftineste cu 700 de lei si devine 33.300 lei, iar motorina Euro Diesel costa 32.300 de lei pe litru.