Specialistii din domeniul resurselor umane spun ca atitudinea si gandirea pozitiva a celor care merg la interviuri de angajare sunt un factor-cheie al reusitei in orice domeniu. La acestea se adauga scrisoare de multumire, o practica mai putin obisnuita in Romania.
Inainte de a merge la un interviu, specialistii spun ca e important sa va pregatiti atitudinea si sa fiti optimisti - "daca credeti in dumneavoastra vor crede si altii", sustin specialistii www.job.ro. De altfel, insusi faptul ca ati fost chemat la un interviu inseamna ca ati obtinut deja primul succes. Totusi, daca sunteti respins la un prim interviu nu trebuie sa va descurajati, spun specialistii (de obicei, datele dumneavoastra sunt pastrate in baza de date a firmei).
Indiferent ca ati primit un raspuns pe loc sau vi s-a comunicat ca veti fi contactat ulterior, este recomandat ca dupa interviu sa trimiteti angajatorilor o scrisoare de multumire in termen de maximum una - doua zile de la interviu. Mai puteti trimite scrisori de multumire celor care v-au ajutat sa va documentati si persoanelor/companiilor la care ati lucrat inainte si care va dau referintele.
O practica mai putin obisnuita in Romania
Desi trimiterea de scrisori angajatorilor este o practica mai putin obisnuita in Romania, acestea sunt destul de folosite la nivel international. Potrivit specialistilor www.121.ro, aceste scrisori reprezinta un pas important in cautarea unui loc de munca - daca va folositi de aceasta metoda veti avea un atu fata de ceilalti cadidati.
Scrisoarea de multumire are scopul de a evidentia faptul ca sunteti o persoana calificata pentru respectivul loc de munca. Aceasta scrisoare trebuie sa fie compusa in asa fel incat sa fie mai personala decat scrisoarea de intentie, dar sa pastreze in acelasi timp linia profesionala, de afaceri. In plus, in aceasta scrisoare trebuie sa precizati aptitudini sau aspecte din experienta personala, pe care le-ati omis la interviu. Totodata, scrisoarea de multumire are drept scop exprimarea interesului pentru postul respectiv.
Un alt tip de scrisoare de multumire este si scrisoarea de retragere. Specialistii www.121.ro recomanda ca in cazul in care, dintr-un motiv sau altul, decideti sa va retrageti din procesul de selectare sa informati angajatorul despre acest lucru. Nu uitati insa sa-i multumiti angajatorului si sa va motivati decizia de retragere (nu spuneti insa niciodata ca ati acceptat un loc de munca platit mai bine sau o functie mai inalta).
Cum acceptam/respingem o oferta de angajare
In cazul in care ati primit o oferta de angajare si ati decis ca va ganditi la ea, in momentul in care ati ajuns la o concluzie trebuie sa informati angajatorul - in scris - despre decizia pe care ati luat-o.
Scrisoarea de respingere este (potrivit www.121.ro) folosita pentru a informa angajatorul de faptul ca respingeti oferta de angajare. Indiferent de motivul acestei decizii, scrisoarea trimisa trebuie sa cuprinda si aprecierea pentru faptul ca ati fost considerat potrivit pentru acel post. Cand va motivati hotararea, alcatuiti o explicatie fara a spune ca ati optat pentru un loc mai bun.
Un alt tip de scrisoare trimis in aceasta situatie este scrisoarea de acceptare, care se foloseste pentru a confirma decizia dumneavoastra de a accepta acea oferta si implicit de a confirma termenii angajarii.
Atat scrisoarea de respingere, cat si cea de acceptare se trimit indiferent daca ati confirmat/infirmat deja decizia luata.