Decesul ARO Campulung, altadata brand puternic al economiei romanesti, mai are foarte putin pana la pronuntare. Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului asteapta resemnata ca noul presedinte al Cross Lander, firma americana proprietara a ARO, sa gaseasca un cumparator pentru ce a mai ramas din uzina.
Producatorul roman de autoturisme de teren a fost lasat aproape in paragina de John Perez, fostul presedinte al Cross Lander, care a reusit sa-l pacaleasca pe Manuel Baez sa cumpere firma americana. Datoriile ARO au ajuns la 20 de milioane de dolari, falimentul e pe cale sa se pronunte daca planul de reorganizare nu va fi aprobat, uzina e aproape in bezna si fara caldura. Cei 1.200 de salariati vin zilnic la serviciu, desi de luni bune nu mai produc decat maximum 3 automobile pe luna. Cei 13 directori (8 romani si 5 americani) continua sa asiste nepasatori la jaful ARO primind in schimb salarii si beneficii grase, de mii de dolari, in timp ce muncitorii mai au inca de recuperat salarii de anul trecut. Creditorii nu mai vor sa acorde uzinei nici un ragaz si cer recuperarea datoriilor cat mai repede. Insa in nici un caz pronuntarea falimentului si vanzarea ARO la fier vechi nu vor reusi sa-i indestuleze. Cam asa arata situatia de la trecuta faima a economiei nationale, vazuta prin ochii liderului de sindicat Gheorghe Apostu.

Ce spune AVAS?

De partea cealalta, vicepresedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Corin Lunganu, ne-a declarat ca spera ca in curand, mai precis in decembrie, sa se gaseasca o rezolvare pentru ARO. Potrivit acestuia, AVAS are informatii ca un grup de firme romanesti si straine vor sa preia prin novatie contractul de privatizare al uzinei (in timp ce noul presedinte al Cross Lander doreste sa cesioneze acest contract). Vicepresedintele AVAS ne-a mai spus ca nu are mai multe informatii despre acest consortiu interesat de uzina argeseana, dar ca asteapta ca negocierile dintre Cross Lander si noii investitori sa se finalizeze. Potrivit oficialului AVAS, „noul cumparator va trebui sa indeplineasca o serie de conditii. Conform legii, trebuie sa aiba bonitate, experienta in domeniu, o cifra de afaceri potrivita“. In ceea ce priveste jaful de la ARO, Lunganu a explicat ca „s-au intamplat lucruri foarte grave si sunt persoane care vor trebui sa raspunda in fata legii“.

Jaful continua

Seful sindicatului de la ARO ne-a spus ca societatea se intretine din fabricarea de piese auto, dar ca in ultima vreme o mare parte din aceste piese dispar peste noapte, fiind furate. „Piesele nu mai sunt de gasit, dar nici un lacat nu este spart, ceea ce inseamna ca fura cineva din societate“, a explicat Apostu. Potrivit acestuia, furturile nu sunt singurul lucru bizar care se petrece, si asta din cauza ca, de curand, „au fost numiti mai multi sefi de servicii care nu au nici un salariat in subordine“.
De altfel, Apostu a mai afirmat ca nu intelege de ce AVAS nu se implica de nici un fel in rezolvarea situatiei grele de la ARO. El a adaugat ca, atunci cand sef la Cross Lander era Perez, oficialii Autoritatii sustineau ca nu pot interveni din cauza ca nu doresc ca Romania sa fie implicata intr-un proces international la Washington. Reamintim ca Perez a amenintat AVAS de mai multe ori cu datul in judecata la Centrul International de Reglementare a Disputelor Relative la Investitii de pe langa Banca Mondiala.

Zvonurile care circula

La ARO circula diverse zvonuri legate de investitorii interesati. Credibil pare a fi cel care acrediteaza ideea ca investitorii sunt oameni de afaceri israelieni si romani si ca acela care intermediaza tranzactia este fostul viceguvernator al Bancii Nationale a Romaniei, Vlad Soare.