B365.realitateanet informeaza: Bucurestiul ar putea avea o noua gara VEZI UNDE (Autor : Catalin Doscas)
Capitala se transforma de la an la an. Planurile si ideile cu privire la viitorul acesteia nu vin insa numai din partea autoritatilor. Tineri intreprinzatori, cu idei pe masura, precum arhitectii abia iesiti de pe bancile scolii au o viziune optimista asupra Bucurestiului. Intre acestia si o proaspata arhitecta care vede in sudul Capitalei o noua gara ultra-moderna.
Proiectul arhitectei Daniela Craciunoiu a plecat de la Masterplanul de Transport al Bucurestiului, document aparut in 2007, care prevede, pe langa extinderea Garii de Nord si de Est si infiintarea unei noi gari in partea de Sud a Capitelei, pe inelul median. Practic, planul initial prevede restaurarea vechii linii de cale ferata industriala, dezafectata pe unele portiuni, care strabate Sud-Vestul Capitalei, cu amendamentul ca mare parte din traseu sa fie trecut in subteran. De aici si pana la proiectul noii Gari de Sud nu a fost decat un pas. Cum lucrarea de licenta batea la usa, tanara arhitecta a ales pentru proiectul de diploma Gara Bucuresti SUD, pe care a pozitionat-o pe strada Progresul. Mai exact, la confluenta dintre cartierele Berceni si Ferentari, pe locul ansamblului Tesatoriilor Reunite - fabrica ce astazi nu mai functioneaza - si a unor depozite si ateliere improvizate. "De la nivelul strazii, locul se prezinta ca un gard opac continuu, pe un perimetru de 1.5 km. Este o zona care daca ar fi reconvertita, ar duce la o dezvoltare economica si sociala. Apoi, desigur, exista implicatiile la nivel macro, atat prin cresterea mobilitatii si a accesibilitatii, cat si la nivelul gradului de reprezentativitate urbana", spune Daniela Craciunoiu.
Gara gandita de Daniela este futurista. Cu peroane si linii de cale ferata subterane, minimall, magazine, librarie si un atrium impresionant la intrare, cladirea respecta pana si "normele" ecologice, prezente in curentele arhitecturale contemporane: este in mare parte ventilata si iluminata natural. "Cladirea este pozitionata pe trei nivele, cu peroanele si calea ferata in subteran si am prevazut-o a fi acoperita cu un material foarte usor ce s-a folosit si la Allianz Arena din Munchen(n.r.- ETFE sautetrafluoroetilen), explica tanara. Arhitecta a tinut cont pana si de roza vanturilor din zona si a proiectat acoperisul intocmai ca branhiile pestilor, cu mari deschizaturi in partea de Sud-Vest. Chiar daca amplasamentul garii presupune dezafectarea unui portiuni din strada Spataru Preda, Daniela a inlocuit-o cu o pasarela care ar trece pe deasupra peroanelor si trenurilor si astfel ar oferi o vedere panoramica de exceptie.
"Gara propusa ar deservi traficului regional, interregional si international si ar reprezenta un nod feroviar de gradul Garii de Nord. E proiectata cu 5 peroane care sa deserveasca 8 linii ferate pentru ca in urma unui studiu de trafic derulat prin statia noua Bucuresti Sud, numarul de calatori ar fi foarte mare", mai spune aceasta.
Proiectul a durat ceva timp si a presupus implicarea, pe langa a profesorilor de la Universitatea de Arhitectura, si a unui numar considerabil de persoane: angajati ai Garii de Nord, ai Primariei Generale, ai Ministerului Transporturilor sau profesori ai Universitatii de Constructii. "Mi-a luat trei luni cu tot cu redactare si corecturi, insa am avut noroc de oameni amabili si receptivi", marturiseste tanara arhitecta.
Proiectul, recunostea aceasta, este utopic drept pentru care nici macar nu are incluse costuri totale sau estimative. "Mi-a fost destul de greu safac un calcul cu privire la implementarea acestui proiect. Cum nu am avutintre cerintele pentru lucrarea de diploma acest capitol, nu am o cifra exacta. Insa ar putea fi vorba despre cateva sute de milioane de euro", conchide arhitecta.