Primarul Calarasiului, Daniel Stefan Dragulin, i-a trimis o scrisoare lui Ponta
In atentia domnului Victor PONTA - Prim-Ministru al Romaniei
Stimate domnule Prim-Ministru,
In numele meu, al Primariei municipiului Calarasi, al Consiliului Local Calarasi, cat si in numele tuturor calarasenilor, va rog, in contextul analizei care se face la acest moment cu privire la stabilirea amplasamentului noului pod peste Fluviul Dunarea, intre Romania si Bulgaria, sa intreprindeti toate demersurile cu privire la excluderea oricaror argumente subiective in formularea alegerii privind locatia celui de-al treilea pod intre cele doua tari.
In ultima vreme au aparut informatii conform carora decizia ar inclina spre varianta Nicopole-Turnu Magurele, urmand ca, in acest mod sa fie legate un oras de 3.000 de locuitori (Nicopole) si un altul de 25.000 de locuitori (Turnu Magurele), in detrimentul celor doua comunitati, Calarasi si Silistra, mult mai numeroase ca populatie (65.000 de locuitori, respectiv 42.000 de locuitori). Mai mult decat atat, un eventual amplasament al podului intre Nicopole si Turnu Magurele ar favoriza doar partea bulgara, care, doreste dezvoltarea infrastructurii de transport care sa lege capitala Bulgariei - orasul Sofia, de Occident si nu de statele baltice, de a avea cat mai multe poduri peste Dunare care sa lege Bulgaria de Vestul Europei.
Interesul nostru, al Romaniei, ar trebui sa fie exprimat in sensul dezvoltarii armonioase a infrastructurii de pe teritoriul tarii , plecand de la principiile de baza ale dezvoltarii regionale si de la politica de coeziune a Uniunii Europene, al carei membru este si tara noastra.
Conform analizelor noastre, pentru argumentarea necesitatii si oportunitatii construiriii podului intre Calarasi si Silistra stau si alte elemente, pe langa cele mentionate mai sus, si anume:
- istoricul relatiilor cu Municipalitatea Silistra in ceea ce priveste construirea podului la Calarasi-Silistra din anul 2007; identificarea acestui amplasament in documente realizate la nivel international Strategia Dunarii realizata si publicata in anul 2010 de Comisia Europeana;
- caracteristici fizico-geografice, economice (operatori economici), pozitionarea cea mai favorabila in reteaua de transport rutier (una dintre putinele localitati din Romania amplasata pe doua coridoare de transport european: VII si IV, ar face parte din magistrala Istanbul-Sumen-Chisinau-Odesa-Kiev;
- aspect financiar - costuri mai mici de realizare a podului decat in alte locatii propuse;
facilitarea conectarii municipiului Calarasi cu Constanta si cu Silistra, existand astfel posibilitatea eliminarii blocajelor din sezonul estival de pe Autostrada A2;
- existenta unui studiu de fezabilitate pentru ocolirea municipiului Calarasi prin intermediului unei Sosele moderne de centura care sa faca legatura nemijlocita a podului cu Autostrada A2; acest drum este deosebit de important pentru Municipiul Calarasi, deoarece face legatura intre DN3 Calarasi - Bucuresti, DN21 Calarasi - Slobozia si DN3B Calarasi - Fetesti, si face tranzitul intre Bulgaria si Moldova, Ucraina.
- necesitatea interconectarii retelelor de transport fluviale si rutiere la Coridoarele Pan-europene de transport IV si VII, reprezentate in judetul Calarasi de Autostrada A2 si fluviul Dunarea;
- lungimea drumului parcurs in Romania de autovehiculele de transport marfuri vest-europene care tranziteaza tara in drum spre Orient.
- conectarea partii de vest a Romaniei cu sudul Uniunii Europene (Bulgaria, Grecia, Cipru) este asigurata prin podul de la Calafat, conectarea partii centrale a Romaniei, si in special a Municipiului Bucuresti, este asigurata prin podul Giurgiu -Ruse. Un pod la Turnu Magurele nu numai ca nu va aduce niciun beneficiu suplimentar Romaniei, dar va obliga partea de est sa foloseasca rute ocolitoare (cel mai probabil prin Giurgiu si in niciun caz prin Turnu Magurele) pentru traversarea Dunarii. Acest lucru va adauga dificultati suplimentare in calea comertului, in special dintre fostul spatiu sovietic, actual candidat la integrare Europeana (Ucraina, Moldova ), si Turcia, facand ca Romania sa piarda o alta oportunitate economica.
Fata de cele prezentate mai sus va rog sa analizati situatia reala existenta precum si perspectiva deosebit de favorabila a acestei decizii urmare careia amplasamentul viitorului pod peste Fluviul Dunarea, intre Romania si Bulgaria, sa fie in zona transfronaliera Calarasi-Silistra.
Cu deosebita consideratie,
Primar Daniel Stefan Dragulin