Specialistii in resurse umane sunt de parere ca o conditie necesara pentru succesul unei firme este ca aceasta sa aiba angajati motivati pentru munca si performanta. Ei ofera si cateva sugestii in acest sens.
Cum procedeaza conducerea unei firme pentru a avea salariati multumiti? O intrebare la care cei implicati in domeniul resurselor umane incearca sa gaseasca raspunsuri utile atat pentru angajatori, cat si pentru angajati. Spre exemplu, majoritatea specialistilor considera ca, in afara de pachetele salariale atractive, salariati din ziua de azi asteapta de la angajatori pachete de beneficii care sa le asigure confortul si sa-i ajute sa duca o viata mai lipsita de griji.
Iata si cateva criterii dupa care se stabilesc pachetele de beneficii: sa se potriveasca pentru un numar mare dintre angajatii firmei si sa fie potrivite politicii companiei, sa asigure o buna returnare a investitiei si sa evolueze impreuna cu compania si cu angajatii. Pentru aceasta, trebuie facuta o analiza de cost a acestor pachete, pentru a se vedea cat sunt de rentabile.
In mod traditional, companiile de asigurari ofera angajatilor programe de renuntare la fumat si pierdere in greutate, concedii prenatale, asistenta medicala la domiciliu, cursuri de prim ajutor etc. La acestea s-ar adauga facilitati oferite de firma cum ar fi asistenta pentru noii angajati, bonusuri pentru transport, plata convorbirilor telefonice, precum si beneficii de life-style (consultanta legala, automate cu mancare in sediu etc.). Acestea sunt numai cateva exemple, insa depinde de fiecare firma sa-si stabileasca impreuna cu angajatii valoarea si tipul pachetelor de beneficii.
Strategii pentru performanta
Strategiile profesionale de stimulare a salariatilor sunt si ele foarte importante si benefice pentru ambele parti. Studiile in domeniu spun ca pentru sporirea competitivitatii trebuie promovate initiativa, descentralizarea, flexibilitatea si individualizarea. Aceasta se poate face prin adoptarea unui orar flexibil, a unui management flexibil, o dezvoltare profesionala si training continuu, precum si includerea unor metode noi. Cu certitudine, in societatea de astazi se schimba majoritatea conditiilor de munca. Oamenii vor avea mai multa responsabilitate, in timp ce managerii vor fi responsabili cu adoptarea si conceperea unor practici manageriale adecvate. Noua relatie care se naste acum intre angajati si angajatori se face deci prin pachete de beneficii flexibile, programe de recompensare independente de performanta si diferente atenuate intre angajatii full-time, part-time, temporari. Stimulentele de performanta vor fi legate de relevanta si valoarea contributiei fiecarei persoane. Responsabilitatile suplimentare, implicarea intensa si nivelul calitativ al acestora vor fi cele mai importante. Echipe de lucru autonome si responsabile, performanta neierarhica si programele de recunoastere si recompensare vor incuraja angajatii motivati. Managerii vor oferi angajatilor mai multa putere de decizie, oferindu-le ocazia sa-si dezvolte independenta si autonomia. Acestia isi vor asuma, desigur, si responsabilitatea pentru consecintele actiunilor intreprinse in urma unor decizii proprii. In acest context, loialitatea se va baza pe responsabilitatea si succesul activitatilor. Spre deosebire de practicile mai vechi, planificarea slujbelor este acum un proces de scurta durata. Fundamentele acestui nou raport sunt facute sa intareasca prin performanta relatia organizatie-angajat. Daca individului ii este ceruta responsabilitate pentru actiunile sale si consecintele acestora, managerul trebuie sa il sustina la randul lui si sa incurajeze constant dezvoltarea persoanei.