Ziarul financiar publica o analiza cu titlul "De ce nu are Romania autostrazi: pentru ca CNADNR arunca banii pe sosele fara miza in creierii muntilor", pe care o puteti citi in continuare.
'Cele mai mari 30 de contracte atribuite de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) in ultimii 4 ani au o valoare totala de aproape 1,7 miliarde de euro, insa doar 9 dintre aceste contracte, in valoare de 400 mil. euro, au fost reprezentate de lucrari pentru autostrazi sau variante ocolitoare de orase. In aceeasi perioada, CNADNR a avut la dispozitie aproape 9 miliarde de euro.
Cea mai mare parte a contractelor pe care institutia le-a incheiat in perioada 2007-2010 se refera la modernizari sau reabilitari de drumuri nationale, precum si la servicii de intretinere multianuala a retelei de drumuri din cateva judete.
De altfel, cea mai valoroasa lucrare atribuita de CNADNR in toata aceasta perioada a fost cea de modernizare a drumului national 67C, pe ruta Bengesti-Sebes, o sosea care traverseaza muntii Parang din Carpatii Meridionali, pe o distanta de 148 de kilometri, contractul ridicandu-se la aproape 335 milioane de euro, conform datelor e-licitatie.
2010 a fost anul cel mai slab la capitolul atribuiri de contracte de catre compania de autostrazi si drumuri nationale, doar unul dintre acestea remarcandu-se din punctul de vedere valoric, cel pentru constructia tronsonului Deva-Orastie din Coridorul IV paneuropean, cu o valoare de aproape 180 milioane de euro fara TVA. De altfel, acesta a fost si singurul contract privind constructia unei autostrazi propriu-zise atribuit anul trecut, fiind castigat de asocierea dintre Strabag si Straco Grup.
Contracte mari, de peste 80 milioane de euro fara TVA, au fost si cele pentru reabilitarea DN 2 Focsani-Ojdula, o sosea care traverseaza muntii Vrancei, sau pentru modernizarea DN 67B Scoarta-Pitesti. Mai mult, tronsonul Focsani-Ojdula apare de trei ori in topul celor mai mari 30 de contracte atribuite de CNADNR, in conditiile in care finantarea lucrarilor a fost suplimentata.
De ce insa prioritatile CNADNR-ului in cei patru ani au fost reprezentate in mare parte de drumurile nationale si in special de cele care nu au un trafic auto foarte intens, asa cum arata topul celor mai mari 30 contracte?
"O explicatie este ca o parte dintre aceste contracte ar putea fi promisiuni din campaniile electorale, care trebuia onorate la un moment dat. Mai mult, ministerul a incercat sa impinga bani catre proiecte pentru care rigorile implicate de cofinantarea din fonduri europene nu erau atat de mari. Este surprinzator si in acelasi timp regretabil ca s-a intamplat acest lucru. Noi am sugerat mereu renuntarea la acele proiecte care nu se justifica din punctul de vedere al fluxurilor auto si sa incepem sa avem o strategie in acest sens.
In momentul de fata, prioritatile din perspectiva dimensiunilor traficului auto sunt autostrada Bucuresti-Brasov, precum si centurile marilor orase", a declarat Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).
In anii 2007, 2008, 2009 si 2010, CNADNR a avut in total la dispozitie bugete de circa 9 miliarde de euro, suficient pentru a finaliza mult peste 1.000 de kilometri de autostrazi, avand in vedere standardele de cost chiar si pentru cele mai scumpe autostrazi, cele situate in zona de munte, care se ridica la 6,1 milioane de euro pe kilometru.
Cu toate acestea, in cei patru ani, Romania nu a reusit sa construiasca decat circa 90 de kilometri de autostrazi, potrivit datelor ZF.
Astfel, in acest moment, in Romania exista 314 kilometri de autostrada, potrivit informatiilor furnizate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, si anume Bucuresti - Pitesti (111 km), Bucuresti - Cernavoda (151 km) si Campia Turzii - Gilau (52 km).
Sfarsitul anului 2010 a adus schimbari insa in ceea ce priveste prioritatile MTI.
Astfel, daca in primele 11 luni ale anului 2010 licitatiile de autostrazi au batut pasul pe loc, doar un singur contract fiind atribuit, in decembrie, pe ultima suta de metri a anului, CNADNR a scos la licitatie 183 km din Coridorul IV paneuropean. Cei 183 km de autostrada sunt impartiti in patru tronsoane (Orastie - Sibiu, Timisoara - Lugoj, Nadlac - Arad, Lugoj - Deva), care se adauga celor 32,8 km din tronsonul Deva - Orastie, contract deja atribuit in 2010.
Costul total a fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, iar din aceasta suma, 85% sunt bani europeni, restul fiind contributie de la bugetul de stat.'