In conformitate cu Programul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, inspectorii OJPC Bihor au efectuat, luna trecuta, o actiune de control referitoare la respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit si de leasing.
Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a declarat ca s-au verificat patru operatori economici, la trei dintre acestia au fost constatate abateri de la legislatia in vigoare si un operator economic nu mai avea notificare la BNR pentru acest tip de activitate si nu mai desfasura activitate in acest domeniu. Pentru deficientele constatate au fost aplicate trei sanctiuni contraventionale in valoare de 10.000 de lei. La control s-a mai constatat ca in majoritatea contractelor de credit cu diferite destinatii, ideile de baza precizate in anumite capitole, articole, obligatii ale beneficiarului nu sunt preluate, nu se regasesc si la inceputul contractului. Obligatiile bancilor trebuie respectate astfel incat sa se asigure un echilibru intre parti, drepturile consumatorilor sa fie respectate; ABN AMRO BANK, PIRAEUS BANK, BRD GROUPE SOCIÉTÉ GÉNÉRALE nu precizeaza cu claritate notiuni, expresii, precum BUBOR, EURIBOR, LIBOR, notiuni greu accesibile clientilor.
Cele mai multe probleme au fost gasite la SC LEASING ROM IFN SA Oradea

S-a urmarit cu precadere respectarea prevederilor Ordinului ANPC nr. 92/2007 pentru aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de acestia. Astfel, in judetul Bihor, la SC LEASING ROM IFN SA Oradea, in contractul incheiat cu consumatorii nu sunt specificate conditiile de modificare si reziliere a contractului, precum si dreptul consumatorilor de a renunta la serviciu, fara costuri suplimentare, in cazul modificarii unilaterale a contractului de catre operatorul economic fara notificare si cu acordul consumatorului. Totodata la SC LEASING ZONE IFN SA Oradea contractul nu prevedea concret modalitatea de reparare a prejudiciului adus consumatorilor, in cazul nerespectarii de catre operatorul economic a termenului de livrare a bunurilor achizitionate. Tot la aceasta firma s-a inregistrat o reclamatie privind nerespectarea termenului de livrare a unui autoturism Opel Astra, desi consumatorul a achitat avansul convenit intre parti la data stabilita in contract. S-a dispus returnarea avansului achitat de consumator si modificarea de catre operatorul economic a continutului contractului.
OJPC recomanda consumatorilor de servicii financiare sa fie atenti la toate clauzele inserate in contractele de credit sau leasing, sa solicite operatorilor economici informatii complete despre produsul financiar care urmeaza sa fie contractat si sa se asigure ca in contracte sunt mentionate clar toate taxele, comisioanele, dobanzile pe care consumatorul trebuie sa le achite. Totodata, informam consumatorii ca au dreptul sa solicite operatorului economic un formular de contract, pentru a fi studiat inainte de finalizarea creditului.