Societatea de credit le-a trimis clientilor noi scadentare de plata cu rate marite, fara a le explica în prealabil de ce a crescut dobânda si cum s-a calculat majorarea. Alpha Leasing a mentionat ca în cazul respectiv a fost "o neîntelegere în relatia cu clientul". Un cititor al GdS s-a adresat redactiei reclamând modul cum firma de leasing Alpha Leasing Romania IFN SA, înfiintata pe lânga Alpha Bank, a încercat sa-l însele în relatia contractuala pe care o au. Doru Cioata si-a cumparat pe firma o masina în leasing, la începutul anului. Contractul cu Alpha Leasing, încheiat pe cinci ani, spune ca dobânda este formata din EURIBOR la trei luni (drept dobânda de baza, variabila în functie de indicele EURIBOR, care este dobânda interbancara pe piata europeana) si o marja a societatii de credit de 3,2%. În urma cu câteva zile, craioveanul s-a trezit cu un plic de la societatea de leasing, trimis prin curier, în care era anuntat sec, în doua rânduri, ca i s-au întocmit alte scadentare de plata cu rate mai mari, fara sa i se explice pentru ce. "Suma cu care mi-au marit rata nu este mare, dar este o chestiune de principiu sa fiu informat pentru ce dau banii aceia. Eu îmi facusem calculele ca EURIBOR a scazut si ma asteptam sa-mi scada rata, dar si daca creste, eu trebuie sa stiu de ce si pentru ce", a spus tânarul din Banie. Revoltat, Doru Cioata a spus ca a cerut detalii de la Finantator si a reclamat situatia la forurile competente. "Este o chestiune de respect fata de clienti. Si este bine ca oamenii sa stie si sa nu semneze ceva ce nu cunosc", a precizat craioveanul. 
"Cine pica în plasa e bun de plata" Firma de leasing informa clientul despre datele de contact ale ofiterului de cont, dupa care urma o fraza care anunta scumpirea ratelor: "De asemenea, va informam cu privire la noile conditii de finantare. Va rugam sa semnati scadentarele si sa le transmiteti catre persoanele mentionate mai sus". Si erau atasate listele cu scadentare cu rata marita. "Cine nu este atent si semneaza scadentarele, aleluia, e prins de finantator la mijloc si, când va creste EURIBOR, atunci sa vezi dobânda. Este o tentativa de frauda. Cine pica în plasa e bun de plata", sustine cititorul nostru.  
Alpha Leasing se scuza De la Departamentul de Comunicare al Alpha Leasing, Andreea Andrei a precizat ca "a fost vorba despre o neîntelegere în relatia cu clientul. Nu i-au ajuns la timp anumite date, dar, între timp, situatia clientului respectiv s-a rezolvat. De obicei, informarile catre client sunt complete si probabil ca informarea de care ati amintit a fost precedata de alta scrisoare". În prealabil, ofiterul de cont de la sediul central al IFN-ului (institutie financiara nebancara) Alpha Leasing a precizat ca acea informare catre clienti era doar prima, dupa care "noi trimitem actele aditionale la contract si fiecare contract se negociaza cu clientul. De asemenea, în conditiile contractuale exista un paragraf 4.6 care spune ca finantatorul poate corecta dobânda de leasing". Paragraful invocat mai precizeaza si ca "Finantatorul îl va înstiinta în scris pe Utilizator (împrumutatul - n.r.) despre orice modificare de acest gen, iar Utilizatorul se obliga sa plateasca ratele de leasing asa cum au fost modificate". Însa, nici pentru GdS, Alpha Leasing nu a precizat de ce a marit dobânda. 
"Este clar un abuz!" 
Avocatul Iulian Urban este de parere ca si IFN-urile trebuie sa se supuna acelorasi reguli ca si bancile. "Este un abuz sa creasca ratele fara sa anunte clientul cu privire la motivul cresterii. Firmele de leasing trebuie sa functioneze dupa aceleasi norme ca si bancile si nu au voie sa creasca dobânda decât dupa ce îl informeaza pe client", a spus Urban. În schimb, directorul Bancii Nationale a României, Sucursala Dolj, Gheorghe Gherghinescu, a spus ca nu se poate pronunta fara sa cunoasca detaliile contractului si clauzele. El sustine ca depinde ce scrie în contractul de credit încheiat între cele doua parti: "Fiecare caz trebuie studiat aparte. Daca în contract scrie ca acel client îsi asuma orice majorare a dobânzii, atunci si-o asuma. Înainte de Legea protectiei consumatorilor se aplica Legea partilor, acordul dintre parti. Asadar, trebuie studiat cu atentie contractul, dar si IFN-urile se supun Legii creditelor de consum". Noul Regulament al BNR privind creditarea se aplica deopotriva bancilor si institutiilor financiare nebancare (IFN). Potrivit noilor norme, corelate cu cele de protectie a consumatorilor, IFN-urile nu au voie sa modifice clauzele contractuale fara încheierea unui act aditional acceptat de client. De asemenea, clientul trebuie notificat cu 30 de zile înainte de a-i creste dobânda.