Agentiile imobiliare din Romania risca amenzi cuprinse intre 3.000 si 30.000 de lei daca nu vor respecta drepturile consumatorilor, clienti ai acestora, furnizandu-le toate informatiile despre imobilul sau terenul in curs de tranzactionare, se arata intr-un comunicat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Noile reglementari obliga agentii imobiliari sa informeze complet, corect si precis consumatorii, inca din etapa pre-contractuala, cu privire la preturile practicate in piata pentru tipul de imobil care urmeaza a se tranzactiona, la statutul planificarii si dezvoltarii zonei, in baza planului urbanistic zonal. Prevederile legislative prevad si respectarea reglementarilor locale aplicabile, deficiente si alte inconveniente, cunoscute de agentia imobiliara sau pe care in mod rezonabil putea sa le cunoasca, incluzand surse de zgomot, umezeala, poluare, miros, pericol de inundatii sau surpari, organizarea in apropiere a unor manifestari populare periodice, istoricul terenului sau al cladirii, posibile dezavantaje ale vecinatatilor, nivelul comisionului practicat de agentia imobiliara. Agentiile imobiliare trebuie sa expuna situatia juridica a imobilului, inclusiv o declaratie pe propria raspundere a tuturor proprietarilor ca imobilul nu este grevat de sarcini si nu se afla in litigiu. Clientii vor primi si o declaratie din partea agentiei imobiliare ca, din punct de vedere legal si in conditiile date, tranzactia se poate incheia, sarcina asigurarii resurselor financiare ramanand in seama cumparatorului. Nivelul estimativ al costurilor care urmeaza sa fie suportate de consumator pentru obtinerea documentelor si intocmirea actelor necesare incheierii tranzactiei.
O prevedere foarte importanta este cea referitoare la clauza de penalizare. In prezent, agentiile imobiliare au clauze abuzive in contracte, prin care ii obliga pe consumatorii care se razgandesc sa plateasca sume consistente ca penalizare. Dupa aparitia acestui act normativ, consumatorii vor plati doar comisionul pe care l-ar fi platit daca tranzactia ar fi avut loc (comisionul datorat agentiei). Una dintre mentiunile in avantajul consumatorilor se refera la faptul ca agentia imobiliara nu poate insera in contract clauze care limiteaza sau conditioneaza dreptul altor persoane de a cumpara imobilul vizitat. Contractul pe care agentia de intermediere imobiliara il incheie cu clientii trebuie sa contina informatii clare despre datele de identificare ale partilor, obiectul contractului sau natura serviciului prestat, pretul solicitat de proprietar, termenul de valabilitate a contractului, conditiile in care contractul poate fi denuntat unilateral, conditiile in care contractul poate fi reziliat, nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare, pentru tranzactia care urmeaza sa se incheie, situatiile in care consumatorul nu datoreaza comisionul agentiei imobiliare, drepturile si obligatiile partilor, situatiile de forta majora.