Tendintele actuale ale shipping-ului international indica o crestere spectaculoasa a profiturilor obtinute din aceasta categorie de afaceri. Situatia extrem de favorabila pentru armatorii si operatorii existenti pe piata internationala de profil s-a dezvoltat pe fondul cresterii considerabile a traficul naval si cu precadere a celui maritim, in detrimentul transporturilor feroviare si rutiere. Aceste aspecte au fost reliefate la o conferinta internationala desfasurata la Paris, in perioada 4-5 noiembrie a.c., manifestare organizata sub egida OECD-Organizatia Mondiala pentru Cooperare Economica si Dezvoltare. Desfasurata in perioada 4-5 noiembrie a.c. la Paris, conferinta internationala dedicata transporturilor maritime si problemelor legate de siguranta si securitatea navigatiei a reunit reprezentantii autoritatilor maritime din 32 de state ale lumii, ai Comisiei Europene, precum si membrii a numeroase organizatii de profil din intreaga lume, cum ar fi cele cu caracter sindical ILO si ITF. Romania a fost reprezentata de o delegatie a Ministerului Transporturilor si a Autoritatii Navale Romane. Dezbaterile desfasurate in cadrul conferintei au vizat diferite probleme de actualitate legate de evolutia transporturilor navale si de implementarea normelor obligatorii privind siguranta si securitatea navigatiei. In acest sens, mai multi vorbitori au aratat faptul ca, in unele regiuni ale globului, implementarea Codului ISPS (securitatea navelor si a facilitatilor portuare impotriva atacurilor cu caracter terorist), obligatorie incepand cu data de 1 iulie a.c., intampina destule obstacole.

Piata navelor second-hand si-a dublat preturile

O alta tema indelung dezbatuta in cadrul Conferintei de la Paris se refera la tendinta actuala de crestere considerabila a traficului naval, cu precadere a celui maritim, in detrimentul transporturilor feroviare si rutiere. Aceasta tendinta este insotita de majorarea substantiala a profiturilor obtinute din shipping de armatori si operatori. In acest sens in ultima perioada s-a remarcat o sporire semnificativa a nivelului navlului (chirie platita fie pentru inchirierea unei parti sau a intregii nave pentru una sau mai multe calatorii, pe timp determinat, fie pentru transportul unor marfuri determinate dupa numar, greutate sau volum). Referitor la acest aspect este demn de mentionat faptul ca datorita sumelor mici incasate in perioada anterioara, numerosi armatori sau operatori de nave maritime din intreaga lume, de multe ori nu isi puteau acoperi cheltuielile de navigatie si de intretinere a propriilor nave, fapt ce a condus la intrarea acestora in puternice crize financiare soldate cateodata cu falimente rasunatoare. Cu aceasta ocazie, reprezentantii SUA au aratat ca porturile americane se confrunta in prezent cu un numar extrem de mare de nave care sosesc spre operare, aspect ce creeaza multiple probleme autoritatilor din porturile respective. Ca urmare a acestei tendinte favorabile pentru lumea shipping-ului si piata second-hand a navelor maritime, s-a inregistrat o dublare a preturilor practicate. Astfel, daca in urma cu cativa ani, un cargou second-hand de dimensiuni si capacitate de transport medii putea fi achizitionat cu 2-3 milioane dolari, astazi acelasi tip de nava nu mai poate fi achizitionat fara 5-6 milioane dolari. Totodata, specialistii care si-au expus punctul de vedere la Conferinta de la Paris au apreciat ca tendintele aratate indica faptul ca a sosit momentul favorabil pentru investitii de amploare in constructia de nave noi. De altfel, acest moment favorabil pentru afacerile din domeniul maritim, care ii va avantaja cu siguranta si pe armatorii autohtoni, ar putea fi si semnalul relansarii industriei constructiilor navale din Romania.