In lumea afacerilor etica si siguranta nu sunt la ordinea zilei. Multe firme se bazeaza insa pe corectitudinea clientilor si livreaza produsele in avans, si de multe ori se trezesc ca raman cu facturile neincasate. Aceste dificultati provocate de creantele neincasate pot fi evitate, prin apelarea la solutii profesioniste, cum ar fi asigurarea de credit comercial. Asigurarea de credit comercial este asigurarea riscului de neincasare a creantei, mai exact riscul ca un debitor sa nu poata, sau sa nu fie dispus sa plateasca. Contractul de asigurare acopera furnizorul impotriva pierderilor cauzate de insolventa sau incapacitatea de plata a unui client.
Desi este un produs cu o istorie de peste 70 de ani in tarile occidentale, in momentul de fata piata asigurarilor de credit comercial din Romania nu este suficient de dezvoltata, acest serviciu fiind relativ nou. La sfarsitul anului 2006, valoarea totala a primelor subscrise de partenerii comerciali a depasit 30 milioane euro, existand un mare potential de crestere pe viitor. Pentru anul 2007 se estimeaza o cifra de afaceri de 2,5 milioane de euro, in crestere cu 70% comparativ cu valoarea din 2006, mizand si pe vanzarea de asigurari de credit. Acest produs presupune securizarea incasarilor viitoare, atunci cand plata bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se realizeaza la un anumit termen. Riscul de neincasare la termen al creantelor comerciale este transferat catre asigurator, care se obliga sa despagubeasca firma asigurata in cazul in care partenerul de afaceri refuza sa efectueze plata la scadenta, din diverse motive. Asigurarea poate acoperi atat riscul de insolventa a clientului, cat si riscul de neplata prelungita generat de oricare alta cauza. Companiile romanesti care desfasoara activitati de export in zone cu rating de tara scazut isi pot adauga o clauza pentru asigurarea riscului politic. Acesta asigura firma impotriva unor masuri guvernamentale abuzive sau a unei situatii politice instabile, de genul unui razboi civil sau a unei revolutii. Incheierea unei astfel de polite aduce beneficii firmei asigurate prin faptul ca va avea acces la informatii privind solvabilitatea potentialilor clienti, inainte de incheierea contractului de vanzare cu plata la termen. Prin serviciul de monitorizare, firma este tinuta la curent cu eventualele schimbari aparute in situatia clientilor. Acest serviciu vine in ajutorul implementarii unor masuri proactive pentru un raspuns rapid la evenimente majore.