In judetul Constanta functioneaza trei microrafinarii pentru obtinerea combustibililor usori si a fractiilor de benzina si motorina cu cifra octanica; una in orasul Navodari, o a doua in Nicolae Balcescu si o a treia in Mihail Kogalniceanu. Inainte de a relata pe larg cum functioneaza o adevarata afacere ilegala cu ramificatii in toata tara, prin intermediul acestor microrafinarii la care au achesat si cativa baitei destepti din judetul Constanta, care si-au infiintat, brusc, societati care comercializeaza combustibil, reamintim ca despre instalatia de la Navodari s-a mai vorbit, acum cativa ani. Cotidianul "Replica" de Constanta a relatat, pe larg, despre Eco Ledo Net, o unitate care nici in prezent nu si-a incetat activitatea, desi functioneaza ilegal, in plus, exista mai multe dosare in lucru privind tunul pe care proprietarii l-au dat statului roman. Pana in prezent, din diverse ratiuni, autoritatile au inchis ochii, s-au facut ca nu inteleg ca se fura motorina adusa prin Portul Constanta sau ca se declara alte produse decat cele reale, pentru a nu fi achitate achize in valoare de miliarde de lei, in prezent insa cercetarile au intrat in linie dreapta. Ancheta privind activitatea Eco Ledo Net a dus catre Bacau si se leaga de nume sonore precum Ioan Bivolaru sau Corneliu Iacubov, prin intermediul unuia dintre partenerii de afaceri ai acestuia. "Rafinaria Eco Ledo Net functioneaza in continuare, ne polueaza de ani de zile", a declarat primarul orasului Navodari, Nicolae Matei. Nu este problema acestuia sa descopere ilegalitatile din spatele Eco Ledo Net, ci a organelor de ancheta, insa a precizat edilul, pe partea de administratie el a facut ce trebuia: nu a dat autorizatia de functionare unitatii. Pentru ca la mijloc sunt interese de prea multe milioane de euro, firma nu a bagat in seama mica problema creata de Primaria Navodari. Adevarul este ca, pe langa celelalte probleme care apar in dosarele penale pe numele celor care controleaza aceasta afacere, nici nu mai conteaza ca au sau nu o banala autorizatie de functionare. Vom reveni insa, in numerele viitoare, cu mai multe detalii despre microrafinaria de la Navodari, continuam insa prezentarea succinta a celorlalte doua unitati din Nicolae Balcescu si Mihail Kogalniceanu. Microrafinaria de la Balcescu, construita pe terenul CFRIn comuna Nicolae Balcescu, afacerea nu ar fi putut demara fara sprijinul primarului din localitate, Viorel Balan, devenit "vedeta" dupa ce a fost prins baut la volan si a agresat oamenii legii care incercau sa intocmeasca procesul verbal de constatare a evenimentului. Participarea edilului la afacerea pusa pe roate de SC Valkar International, ulterior SC Valkar, iar in prezent se pare ca si-a schimbat din nou denumirea, consta in aceea ca a atribuit un teren investitorului, pentru ca mai apoi terenul sa cunoasca o "migrare" ciudata, de cateva loturi mai aproape de calea ferata - nu este nici o coincidenta ca atat aceasta instalatie este amplasata langa calea ferata, la fel cum este amplasata si microrafinaria de la Navodari, insa vom explica de ce in numerele viitoare. Ghinionul primarului de la Nicolae Balcescu nu este neaparat acela ca a schimbat lotul pentru ca cel initial nu se potrivea cu afacerea asa-zisilor producatori de motorina, ci marea lui prostie este ca terenul actual - dat cu buna stiinta - apartine Cailor Ferate Romane. Referitor la societatea care detine microrafinaria, se stie ca ea este controlata de George Guliu, care, potrivit datelor din Registrul Comertului, apare ca administrator al firmei Excella Real Grup SRL, dar si ca asociat al firmei Industrial Prest SRL. Microrafinaria de la Kogalniceanu, "gard in gard" cu PolitiaCea de a treia microrafinarie care "inteapa" statul la plata accizelor, dupa cum spun anchetatorii ca au descoperit, este situata in comuna Mihail Kogalniceanu si este amplasata langa o statie Rompetrol perfect legala si conforma cu normele in vigoare privind acest tip de activitate. La fel de interesant este si faptul ca, pe langa vecinatatea buna cu Rompetrol, aceeasi microrafinarie are vecin "gard in gard" cu sediul Politiei Mihail Kogalniceanu si este chiar curios cum de oamenii legii nu au sesizat cisternele care vin si pleaca din zona, incarcate sau goale, desi instalatiile de aici - dupa cum se prezinta - cu greu ar putea produce, sau de fapt nu ar putea produce zeci si sute de mii de tone de combustibil, dupa cum declara reprezentantii firmei GPA Aeroproduct SRL - asociati Alexandru Papuc si Gheorghe Pufleanu. Vom reveni. (Alexandra ANTON)