In jur de 60 de milioane de euro sunt necesari pentru modernizarea aeroportului Oradea. Studiul de fezabilitate a fost terminat atat pentru cele doua terminale, cat ti pentru pista.

Modernizarea Aeroportului Oradea a fost discutata de nenumarate ori de mai-marii judetului, dar niciodata nu s-a ajuns la un nivel practic, astfel ca dezvoltarea lui a stagnat ani la rand. Fosta conducere a judetului a dorit mutarea lui la mare distanta de orat. In campania electorala liberalii ti-au fixat ca tema modernizarea aeroportului ca o componenta integrata a dezvoltarii economice a retedintei de judet ti Bihorului.

In perioada scursa de la cattigarea alegerilor ti pana acum, conducerea Aeroportului Oradea a avut intalniri cu primarul Ilie Bolojan ti cu pretedintele Consiliului Judetean, Radu Ţirle, pentru a gasi solutiile viabile de dezvoltare. Directorul general al R.A. Aeroportul Oradea, Gheorghe Pasc, a precizat ca le-a prezentat celor doi planurile privind dezvoltarea aeroportului, documentatia fiind depusa deja la CJ pentru a fi prezentata in tedinta de consiliu.
"Avem realizat in 2007, pe banii nottri, un studiul de fezabilitate pentru dezvoltarea aeroportului. Sunt proiectate un terminal plecari ti unul pentru sosiri, proiectul fiind realizat, dupa normele Schengen, de firma IPTANA din Bucuretti", ne-a declarat teful aeroportului din Oradea. De asemenea, s-a cerut ti realizarea unui proiect pentru o pista de 2.400 de metri, cea actuala fiind de 1.800 de metri. "Am solicitat proiectantului sa ne faca o expertiza a structurii caii de rulare, pentru a vedea ce tip de avion rezista pe aceasta pista pusa in functiune de 30 de ani, o expertiza a terenului, care este in administrarea aeroportului, pentru a ne da o solutie pentru prelungirea pistei ti privind tipul de avioane care pot sa aterizeze aici. S-a stabilit de catre proiectant ca putem face pe terenul pe care il avem in proprietate o pista de 2.400 de metri lungime, cu un strat gros de 47 de centimetri, pe care ar putea ateriza Boeing 737- 900 ti Airbus 320", ne-a declarat Pasc. De asemenea, pista ar trebui latita de la 30 de metri la 45 de metri, ar trebui realizata o parcare mai mare pentru avioane, ar trebui marita calea de rulare, precum ti construirea unei alte cai de rulare pentru a asigura un flux continuu avioanelor care aterizeaza ti decoleaza de pe aeroport. "Pentru ambele proiecte, terminal ti pista, s-a obtinut avizul Autoritatii Aeronautice", a mentionat Pasc.
El sustine ca in functie de firma care urmeaza sa construasca aeroportul ti utilajele pe care le detine aceasta firma de constructii, activitatea nu se va intrerupe pe o perioada mai mare de trei luni. "Pentru inceput s-ar putea construi la ambele capete ale pistei, dupa care am face ata incat sa inchidem doar o parte din pista, cealalta putand fi deschisa pentru aterizare. Doar cand s-ar lucra la partea din mijlocul pistei, ar trebui sa inchidem pista pentru o perioada de maximum trei luni. Exista insa firme care au utilaje performante ti care ar putea ca aceasta perioada sa fie cu mult mai redusa, datorita capacitatii sale de lucru", a mentionat Pasc. El a precizat ca valoarea investitiei s-ar ridica la 60 de milioane de euro, iar daca s-ar vota in CJ acest proiect in septembrie, iar licitatia s-ar organiza la inceputul anului viitor, din martie 2009 s-ar putea incepe la lucrarile de modernizare, care ar trebui sa se intinda pe maximum doi ani.
"Eu le-am spus ti celor care au condus oratul pana in vara ca nu este o valoare foarte mare. Cu pretul a 20 de tramvaie noi, putem dezvolta aeroportul", ne-a mai spus directorul aeroportului Oradea, care a subliniat ca, daca pana la aderarea Romaniei la spatiul Schengen, in 2011, la aeroport nu se va face nimic, vor pierde dreptul de a opera pe plan international, iar o alta autorizatie se va obtine foarte greu.
Vicepretedintele CJ Bihor Dumitru Voloteniuc ne-a declarat ca se dorette dezvoltarea aeroportului, de aceea doresc sa realizeze o strategie comuna impreuna cu primaria ti conducerea aeroportului. "Avem in intentie dezvoltarea judetului ti a municipiului Oradea, atat din punct de vedere economic, cat ti turistic, deoarece trebuie sa beneficiem de bogatiile pe care le avem, dezvoltare care va duce ti la marirea traficului aeroportului. Trebuie dezvoltat aeroportul, pentru a avea cat mai multe zboruri pe zi", a precizat Voloteniuc.

Sunt curse ti internationale ti acum

In momentul de fata, de pe aeroportul Oradea efectueaza transporturi operatori precum Tarom, Carpat Air, Hendel ti Blue Air. "Posibilitatea de dezvoltare a aeroportului tine ti de firmele de turism din Oradea, care ar trebui sa se uneasca ti sa ofere turittilor in pachetele cu servicii ti zboruri din Oradea, in acest sens ei contactand operatorii pentru a le efectua transportul turittilor. Daca fiecare agentie de turism, ar avea doar cinci clienti, ti ar fi 10 agentii, ar renta ti pentru operatori sa efectueze curse din Oradea", a mai precizat Pasc. Acesta sustine ca, pe langa cursele obitnuite, in perioada de vara are o cursa Oradea - Antalya, care are loc duminica, iar acum se afla in tratative pentru aducerea unei curse de la Tel Aviv. "In aceasta perioada, cursele Tarom au loc de duminica ti pana vineri, dar dorim sa avem o cursa ti sambata. Pe langa asta, dorim ca in perioada urmatoare sa avem doua curse dus - intors pe zi, una dimineata ti una seara, iar daca se poate chiar trei", a mai adaugat Pasc. El sustine ca o alta ruta care ar fi benefica ar fi cea dintre Oradea ti Constanta, dar acest lucru ar fi posibil, daca agentiile de turism ar fi unite, ti ar avea pachete in care sa fie inclusa aceasta cursa.

Mutarea aeroportului nu era oportuna

Fosta conducere a CJ Bihor, la initiativa fostului primar Petru Filip, a dorit mutarea aeroportului, din actualul spatiu, spre zona de nord a judetului, fara insa a avea la baza studii care sa arate oportunitatea acestei investitii. Directorul general al R.A. Aeroportul Oradea, Gheorghe Pasc, ne-a declarat ca, pentru a face o asemenea propunere ti a ieti cu ea in public, trebuia sa se consulte cu reprezentantii Aeroportului, nu sa vorbeasca in necunottinta de cauza. "Pentru ca un aeroport sa fie construit de la zero, trebuiau facute anumite studii ti cercetari, pentru a constata daca in locul respectiva se poate construi un aeroport. Abia dupa aceea, se puteau demara celelalte proceduri pentru construirea unui aeroport. In aceste conditii, pentru ridicarea unui aeroport de la zero erau necesari opt ani de zile", a precizat Pasc.