O propunere a unei companii de tigarete americane risca sa cutremure din temelii obiceiurile de consum ale fumatorilor romani. Si asta pentru ca, daca s-ar aplica, unele marci de tigari, care sunt acum mai ieftine, vor avea preturi comparabile cu cele mai cunoscute si scumpe din piata si vor disparea, ne-a explicat Gilda Lazar.
Astfel, daca un pachet de tigari ieftine costa acum 3,3 lei, dupa introducerea accizei minime de 100%, in valoare de 41,5 euro pe mia de tigarete, din iulie 2007, acelasi pachet va costa 3,97 lei, adica cu 6.700 de lei vechi mai mult. Pe de alta parte, un pachet de tigari scumpe, care costa acum 5,1 lei, din iulie 2007 acesta va costa 5,36 lei, adica cu doar 2.600 de lei vechi in plus. Prin urmare, acciza propusa de compania americana ar scumpi tigarile ieftine peste posibilitatile de cumparare ale fumatorilor romani, care fie vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunare, fie vor apela la tigarile de contrabanda aduse din Ucraina si Republica Moldova, unde sunt de trei ori mai ieftine, dupa cum ne-a precizat Gilda Lazar. In primul caz, daca vor scoate mai multi bani din buzunar, fumatorii romani vor prefera sa cumpere brand-urile prestigioase, in timp ce tigaretele ieftine odinioara vor disparea odata cu producatorii lor.
In cel de-al doilea caz, se va tripla contrabanda cu tigari, estimata in 2006 la 15% din totalul pietei, ne-a mai spus Gilda Lazar.

Favorizarea marcilor scumpe

Gilda Lazar ne-a explicat ca, spre deosebire de sistemul european mixt de accizare, cel american stabileste un nivel al accizei egal pentru toate marcile.
Acest sistem nu se preteaza insa la buzunarele romanilor, care au in general venituri mici si sunt consumatori de tigarete mai ieftine.
Sistemul european, pe de alta parte, este format din doua componente. Una fixa si una procentuala, care este calculata in functie de pretul de vanzare al tigarilor. Sistemul egalizator de accize propus de compania americana nu va face altceva decat sa "favorizeze marcile scumpe, precum si companiile care le produc, prin ingustarea ecart-ului/diferentei de preturi fata de marcile ieftine", a mai spus Gilda Lazar.