Guvernul a aprobat, recent, o lista cu principalele proiecte care vor fi realizate in parteneriate public-private, patru dintre acestea vizand sectorul energetic. Valoarea totala a celor patru proiecte din sectorul energetic depaseste zece miliarde de euro.
Un proiect este cel privind reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda, care a trecut deja printr-un esec prin retragerea investitorilor. Alt proiect este cel privind interconectorul AGRI, un proiect dificil, care ar putea intra in concurenta cu Nabucco din cauza surselor de aprovizionare cu gaze. Al treilea proiect este legat de reabilitarea centralei termoelectrice Doicesti, pe care Ministerul Economiei doreste cu orice pret sa o salveze de la inchidere. Cel de-al patrulea proiect este realizarea hidrocentralei Tarnita-Lapustesti.

Cum se va imparti Azerbaidjan intre AGRI si Nabucco?

Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan) -Kulevi (Georgia) - Constanta (Romania).
Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta, unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG. In proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria, acestea punand bazele unei companii de proiect cu sediul la Bucuresti. Potrivit estimarilor, proiectul va costa, in functie de capacitatea de transport, pana la 4,5 miliarde de euro.
Terminalul de la Constanta depinde de AGRI

Pentru acest terminal, a fost elaborat deja un studiu de fezabilitate finantat de Agentia SUA pentru Comert si Dezvoltare (USTDA). Insa, cand s-a elaborat acel studiu nu se pusesera bazele proiectului AGRI. "Studiul a fost elaborat avand in vedere mai multe surse de aprovizionare, traversand Bosfor-Dardanele", a declarat Corneliu Condrea, presedintele Consiliului de Administratie al companiei AGRI. Terminalul ar putea avea o capacitate de 8-10 mld metri cubi gaze/an. De asemenea, potrivit studiului de fezabilitate finantat de SUA, terminalul prevede o singura modalitate tehnologica, diferita de cea care va fi folosita prin AGRI. "Pentru constructia terminalului urmeaza sa mai asteptam putin deoarece elemente din el pot fi valorizate pentru AGRI (...) Se asteapta studiul de fezabilitate de la AGRI pentru un proiect integrat al terminalului de la Constanta", a precizat Condrea. Terminalul de la Constanta ar putea costa cinci - sase miliarde de euro.

Se cauta noi investitori pentru Cernavoda

Pentru realizarea acestui proiect estimat la patru miliarde de euro a fost creata societatea Energonuclear. Actionariatul companiei de proiect, ENERGONUCLEAR, era format din: Nuclearelectrica SA - 51%, RWE, GDF SUEZ, ENEL, CEZ, cate 9,15%, iar ARCELOR MITTAL si IBERDROLA, cate 6,2%. CEZ s-a retras din proiect la sfarsitul anului trecut, fiind urmata de RWE, GDF Suez si Iberdrola.
Nuclearelectrica a fost nevoita sa preia actiunile companiilor care s-au retras, ramanand alaturi de Arcelor Mittal si Enel, cu o participatie de 84,65%. Insa, este o povara mult prea mare pentru statul roman si de aceea vrea sa vanda jumatate din actiunile detinute la compania de proiect, EnergoNuclear, reducand cota de participare a Nuclearelectrica pana la 40%.

Hidrocentrala Tarnita-Lapustesti, un proiect de peste un miliard de euro

Realizarea centralei cu acumulare prin pompaj Tarnita-Lapustesti presupune asigurarea de fonduri de investitii de peste 1,164 miliarde de euro (fara TVA) si este prevazuta a se face prin atragerea capitalului privat al companiilor cu bonitate si forta financiara. Stadiul actual: SC Hidroelectrica a angajat prin procedura de licitatie restransa un consultant general (Asocierea Deloitte Consultanta SRL, HydroChinaZhongNan Engineering Corporation, Banca Comerciala Romana SA) pentru servicii de consultanta juridice, financiare, comerciale si tehnice in vederea selectarii de investitori si a infiintarii societatii comerciale pentru realizarea obiectivului Tarnita-Lapustesti. Contractul de consultanta in valoare de aproximativ cinci milioane de euro a fost semnat pe 25 august 2010.

Termocentrala Doicesti ar putea fi salvata de chinezi

Ministerul Economiei doreste sa salveze aceasta termocentrala prin atragerea unui investitor. La Doicesti se doreste realizarea unui grup nou de condensatie de cca. 250 MW, pe carbune din tara si din import. Exista o scrisoare de interes din partea CMEC-China (China National Machinery & Equipment Import & Export Corporation - n.r.), privind o eventuala participare ca investitor la acest proiect. In cazul unui rezultat negativ, centrala Doicesti poate fi inchisa si sa se treaca la valorificarea acesteia. Pana atunci, SC Termoelectrica SA a demarat deja demolarea grupului nr. 7 de 200 MW (retras deja din exploatare). Investitia este estimata la 700 de milioane de euro.