sanatate.bzi.ro: E la moda sa fii ZEN! Tu stii ce inseamna?
In zilele noastre este la moda sa fii Zen. Dar putini sunt insa cei care stiu ce inseamna cu adevarat acest curent si ce presupune punerea lui in practica.
Zen este o practica sau un exercitiu de meditatie prin care sunt anihilate toate distinctiile de ordin dualist: adevarat-fals, eu-tu, subiect-obiect, etc. Multi cunoscatori ai Zen, din afara spatiului japonez, sustin ca Zen nu ar fi o religie, ci mai degraba o filosofie. Cei mai multi japonezi se rezuma la a afirma simplu: Zen este tocmai Zen. Pentru japonezi este valabil proverbul: "cine stie ce este Zen, nu spune mai mult, iar cel care spune mai mult, nu stie ce este Zen".
Zen este un budism adaptat pentru Japonia, raspandirea cea mai larga avand loc in perioada Evului Mediu, cand devine religia oficiala a samurailor. Zenul reprezinta transmisia practicii zazen, o practica realizata zilnic in pozitia de sezut, cu picioarele incrucisate, in acest timp avand loc unificarea corpului si a mintii. Zazen este compus din doua cuvinte: za - a sedea si zen"- in mediatie, cufundare. Astfel, sunt abandonate toate ideile personale, gandurile rele, persoana respectiva detasandu-se de complicatiile mintii umane, egoiste.
Filosofia Zen a fost introdusa in Europa inca de la inceputul secolului al XX-lea si, cu trecerea anilor, a devenit tot mai populara. Un grup de cercetatori de la Universitatea din Montreal au aratat ca meditatia Zen are efecte directe asupra sistemului nervos central crescand pragul de sensibilitate in fata durerii. Astfel, in urma studiului a fost constatata scaderea durerii, in medie, cu 18% la practicantii acestei filosofii.
In exercitul zazen se disting trei elemente fundamentale: respiratia, pozitia corpului si atitudinea interioara.
1. Respiratia - inspiratia si expiratia trebuie ritmate. De cele mai multe ori, practicantul recurge a numararea acestora in gand pentru eficienta meditatiei.
2. Pozitia corpului - practicantul se aseaza cu picioarele incrucisate, avand piciorul drept sprjinit pe coapsa stanga, iar pe cel stang pe cea dreapta. Scopul acestei pozitii este relaxarea corpului. Privirea este fixata asupra unui obiect. Prin acest act se urmareste evitarea ratacirii privirii.
3. Atitudinea interioara - practicantul trebuie sa ramana impasibil fata de toate gandurile. Chiar daca este asaltat de diverse ganduri, imagini, el trebuie sa nu le mai primeasca. Constiinta trebuie "golita" pentru a se ajunge la starea de "constiinta pura". Ajuns la aceasta stare dobandeste linistea interioara. Aceasta stare poarta numele de munen-muso, ceea ce inseamna "fara notiuni si fara ganduri".
Maestrii Zen folosesc si un alt mijloc de exercitiu numit koan. Cele mai multe koan sunt maxime ale unor maestri Zen.
Cand vorbim de Zen trebuie sa luam in discutie consecintele negative si pozitive. Consecintele negative sunt cunoscute sub denumirea de makyo. Cum se manifesta? In fata ochilor celui ce mediteaza apar diverse lucruri care nu exista in realitate. Cele mai frecvente makyo apar sub forma de intuneric si lumina. Makyo reprezinta indiciul ca zazen este exersat corect. Intr-o etapa tarzie a meditatiei, neaparitia acestui fenomen constituie un indiciu al progresului sipritual.
Din consecintele pozitive amintim extazul - zanmai, stare in care simturile sunt deconectate de la exterior. Zanmai este premisa abosult necesar pentru iluminare - satori. Accederea la satori se realizeaza in general, spontan. Parintele profesor Nicolae Achimescu afirma ca in satori, practicantul zazen nu experiaza unirea cu un Dumnezeu personal, ci doar cu sine insusi in sens cosmic, pentru ca in viziunea extrem-orientala, ideea de persoana nu poate fi aplicata Realitatii supreme.
Starea Zen e starea in care:
- Informatia din mintea ta e in conformitate cu informatia din jurul tau.
- Atentia ta e indreptata asupra informatiei exterioare si nu se impotriveste ei.
- Mintea ta e deschisa la fluxul continuu de informatie din afara si ii permite sa intre in interiorul tau.
- Mintea ta si prezenta ta sunt una.
- Nu te impotrivesti la nimic ce vine din exterior, ii permiti sa intre in interior.
- Asculti pe cineva si il intelegi, in tot ce spune.
- Esti atent la tot ce te inconjoara, iti dedici intreaga atentie.
- Privesti ceva profund, cu toata atentia ta.
- Esti deschis, nu respingi nimic, nu te impotrivesti.
- Esti in ritm cu fluxul de informatie care vine din jurul tau catre tine, si nu ramai in urma, esti tot timpul in ritm cu acesta.
- Vezi lucrurile asa cum sunt, pentru ceea ce sunt. Starea in care ceea ce crezi tu despre ceva este inlaturat, si nu te conditioneaza, nu te impiedica sa vezi lucrurile asa cum sunt.
- Vezi ceea ce este, nu ce vrei sa fie, nu ce crezi ca este.