MAGAZIN: Martori sinceri si martori mincinosi (Autor: DAN D. FARCAS
In aprilie 2015, publicistul Lee Speigel publica la Huffington Press un articol despre OZN-uri observate in cursul razboiului din Vietnam (1955-1975), bazandu-se si pe marturiile unui fost ofiter de informatii Air Force, capitanul George Filer, devenit intre timp un cunoscut ufolog. Publicul rareori aude despre interactiunile dintre personalul militar si aeronavele inexplicabile - mai ales in timp de razboi. Dar, pe masura ce timpul trece, observatiile OZN, blocate de birocratie, incep sa vada lumina zilei.
Filer zice:
- Armata a fost tot timpul interesata de OZN-uri deoarece acestea aveau capacitati mult peste tot ceea ce am avut noi, si voiam sa aflam care era tehnologia pe care o foloseau si - sincer - cui ii apartineau.
O intalnire apropiata, in 1968, a implicat echipajul unui vas de patrulare american; militarii au raportat ca sunt urmariti de doua nave circulare luminoase, in zona demilitarizata care separa Vietnamul de Nord de cel de Sud. Echipajul aflat la bordul unui al doilea vas de patrulare a raportat mai tarziu ca au vazut OZN-uri deasupra primului vas si un flash de lumina, urmat de o explozie care a distrus nava.
Filer, in perioada in care a fost in Vietnam, a avut o autorizare TOP SECRET si a dat informari zilnice generalului George S. Brown, comandant adjunct pentru operatiile aeriene din Vietnam. Uneori, in aceste informari, apareau si incidente OZN. Filer a descris un raport tipic pe care l-ar fi primit si pe care l-ar fi inclus in informarile sale catre Brown: Esti intr-un avion care zboara cu aproximativ 800 de kilometri pe ora; apare langa tine un OZN, se roteste de cateva ori in jurul aeronavei, dupa care pleaca cu o viteza de trei ori mai mare decat a celor mai rapide avioane pe care le avem in Air Force. Unele rapoarte spuneau chiar ca in aeronavele neidentificate au vazut piloti.

Extraterestri sau elicoptere inamice?

Filer a completat:
- As fi spus acest lucru in mod neoficial. Oamenii iti relateaza o multime de lucruri pe care nu le dau in scris, sau nu-si semneaza numele. In domeniul acesta al OZN-urilor, daca erai prea interesat, iti puteai ruina cariera. Asa a fost intotdeauna si acest lucru este adevarat si astazi, chiar si cu pilotii de pe liniile comerciale. Am auzit, de asemenea, de la oameni care au luptat in Afganistan, ca au vazut OZN-uri; iar presa iraniana contine, destul de regulat, rapoarte OZN.
In 1973, la 5 ani dupa incidentul cu vasele de patrulare, in timpul unei conferinte de presa, generalul George Brown - acum sef al Statului Major al US Air Force - a fost intrebat despre pozitia fortelor aeriene fata de OZN-uri. El a declarat:
- Nu stiu daca aceasta poveste a fost vreodata spusa sau nu. Ele nu s-au numit OZN-uri, dar le spuneam elicoptere inamice. Si numai pe timp de noapte si au fost observate numai in anumite locuri. Ele au fost vazute in jurul zonei demilitarizate, la inceputul verii anului 1968. Si acest lucru a dus la o mica lupta. In cursul acesteia, a fost lovit un distrugator australian si nu am gasit niciun inamic; atunci cand au fost toate rezolvate, am descoperit ca eram doar noi. S-a tras mult si nu era niciun dusman implicat acolo, dar noi am reactionat intotdeauna. Acelasi lucru s-a mai intamplat si in 1969, totdeauna dupa lasarea intunericului, in zona muntoasa Pleiku.

(Va urma)