Senatorul Florian Bodog a sustinut o declaratie politica cu titlul: " Cresterea calitatii serviciilor de sanatate " Textul declaratiei politice il puteti citi in continuare:

Sanatatea este unul dintre pilonii de baza ai statului bunastarii. Este un domeniu strategic si de o importanta vitala atat pentru prezentul dar, mai ales, pentru viitorul tarii noastre. Personal, cred ca un stat responsabil, un stat social si al bunastarii are obligatia de a se concentra in mod prioritar asupra politicilor din acest domeniu. Sanatatea este vitala pentru bunastarea tarii noastre!
Toti cei care cred in rolul major pe care serviciile publice il au in cadrul societatii noastre trebuie sa se gandeasca in permanenta la imbunatatirea acestora. In Romania, oamenii au adunat multa frustrare si multe nemultumiri cauzate de neputinta pe care au simtit-o de multe ori, atunci cand au avut de a face cu servicii medicale ce nu raspund nevoilor lor sau, mai grav, nu sunt in stare sa ii ajute! Astfel, daca ne dorim, si ne dorim, un sistem public de sanatate solid si eficient, schimbarea lui din temelii reprezinta singura noastra sansa.
Eu cred ca un sector public responsabil, cu atat mai mult in domeniul sanatatii, constituie temelia unei Romanii juste si echitabile, pe care toti romanii si-o doresc. Nu cred ca cineva responsabil se poate gandi ca in domeniul sanatatii avem optiunea intre a schimba fundamental sistemul sau a pastra status quo-ul. Singura alegere pe care am putea sa o avem este de a vedea cu ce incepem aceasta reforma. Și pentru ca, probabil, nu exista in Romania ultimelor decenii un cuvant mai abuzat si mai uzat decat "reforma", as vrea sa spunem oamenilor ca nu schimbarea, ci statul pe loc este inamicul serviciilor publice eficiente si responsabile pe care ei le asteapta.
Cele trei principii ale reformei reale si cu efecte durabile, in care eu cred, sunt urmatoarele:
- orice reforma poate avea succes daca este generata de nevoile si provocarile actuale dar si viitoare cu care sistemul nostru sanitar se confrunta;
- schimbarea va fi sustenabila doar in conditiile in care, prin procesul de reforma, domeniul sanatatii este si mai mult responsabilizat in relatia cu pacientul;
- nu in ultimul rand, desi o reforma reala necesita cateodata masuri dure si, uneori, nepopulare, ea nu se va realiza complet decat in conditiile in care clasa politica, noi toti, vom actiona astfel incat sa intarim ideea importantei vitale si a misiunii nationale pe care sistemul de sanatate o are.
Un sistem public de sanatate, solid si eficient, accesibil si gratuit, reprezinta, pana la urma, incununarea suprema a conceptului de justitie sociala!
Orice discutie privind sistemul de sanatate din Romania trebuie inceputa de la un mare si dureros adevar: de ani multi, serviciile publice din Romania sufera de o lipsa cronica a investitiilor. Oamenii care lucreaza in sistem nu sunt platiti corespunzator rolului si importantei lor sociale, infrastructura e deficitara, conditiile lor de lucru nu sunt cele mai bune, iar tinerii absolventi gasesc greu motive pentru a ramane in tara. Toate aceste realitati trebuie schimbate fundamental.
Reducand mereu din cheltuielile si investitiile in serviciile publice, mai ales in sanatate, riscam sa ajungem la un moment dat, fata in fata cu o situatie pe care noi, ca partid, nu o putem accepta: sa-i lasam pe cei care isi permit sa isi cumpere aceste servicii, in domeniul privat, iar pe ceilalti, pe cei multi si fara posibilitati materiale sa ii lasam in voia sortii si la mila unui sistem public demoralizat si destructurat. In aceste conditii nu am face decat sa tradam principiul de justitie sociala, fundamental pentru social democratie, in care credem si pe care il promovam. Obiectivul nostru ca social-democrati trebuie sa fie acela ca niciun pacient care si-a platit constiincios asigurarea de sanatate sa nu i se mai spuna vreodata ca nu poate fi tratat din cauza fondurilor insuficiente!
Subfinantarea cronica a sistemului trebuie sa inceteze si e nevoie de o reasezare pe baze financiare solide si sustenabile. Pentru aceasta, revizuirea sistemului de finantare este mai mult decat necesara; este imperativa! A venit momentul in care sa realizam separarea finantarii serviciilor de sanatate, chiar daca acest lucru va insemna asumarea anumitor costuri politice si electorale. E nevoie sa definim cat mai repede un pachet de servicii de sanatate de baza, pentru toti cetatenii, atat cei asigurati, cat si cei neasigurati. Aici putem include domeniile: urgenta, preventie, programe nationale de sanatate. Simultan trebuie sa lucram si la un pachet de servicii medicale suplimentare pentru cetatenii asigurati in regim privat, asigurari care sa fie deductibile intr-o anumita limita.
Obiectivul nostru al tuturor celor care lucram in sistemul medical este sa asiguram servicii medicale de calitate tuturor asiguratilor din Romania. Și cand spun asta, ma refer la TOȚI pacientii, indiferent de nivelul de venituri al acestora si indiferent unde se trateaza sau unde sunt asigurati acestia: la stat sau la privat. Aparitia unor clivaje suplimentare in societate cred ca este de evitat. A imparti romanii in bogati si saraci sau in asigurati la stat sau privat ar fi o greseala. Este o practica a trecutului la care sper sa nu se mai revina niciodata! Doar in acest mod vom putea implementa conceptul social pe care trebuie sa se fundamenteze sistemul sanatate, adica principiile de acces universal la asistenta medicala de calitate si principiului solidaritatii in finantare!
O mai buna finantare a sistemului public este absolut necesara, insa, pentru problemele reale, cred ca este nevoie si de alti pasi si alte masuri. Calitatea slaba a serviciilor medicale din sistemul public are multiple cauze. Subfinantarea cronica este doar una dintre ele. Din punctul meu de vedere mai sunt si altele care trebuie "tratate" prin instrumente adecvate. Printre acestea as aminti, fara pretentia de a fi exhaustiv, urmatoarele
In primul rand, risipa, coruptia si evaziunea fiscala din sistem nu pot fi combatute prin alocari mai mari de bani, ci doar printr-un management eficient si masuri de control si sanctiuni ferme. Fara intarirea capacitatii de control a autoritatilor din domeniu, o finantare mai consistenta nu-si va putea atinge obiectivele propuse si dorite.
Imbunatatirea comunicarii cu pacientul si schimbarea atitudinii fata de acesta este un alt element cheie pentru a putea creste calitatea serviciilor medicale din sistemul public si, pana la urma, a creste satisfactia pacientului fata de aceste servicii. Aici, spitalele publice ar trebui sa preia modelele de buna practica din cele private, care sunt atractive, mai ales pentru ca acolo pacientii sunt tratati cu respect. La fel ca si in cazul problemelor de coruptie, asa si in ceea ce priveste schimbarea atitudinii angajatilor din unitatile de stat, putem fi de acord cu totii ca o crestere a salariilor (pentru care este nevoie de o finantare mai consistenta din fondul de sanatate) si, eventual, plata diferentiata a personalului nu sunt suficiente! E nevoie si aici de un control mai bun si de aplicarea unor sanctiuni ferme fata de cei care gresesc sau nu se ridica la nivelul asteptarilor!
Nu in ultimul rand, cred ca este vitala pentru functionarea sistemului si definirea cat mai urgenta a pachetului de servicii medicale de baza pentru care se asigura decontarea Casei. Insa nu doar serviciile de baza trebuie definite, in opinia mea, ci si standardul si calitatea la care acestea trebuie prestate pentru asiguratul care se trateaza in sistemul public! E cu atat mai imperativ sa definim pachetul de baza si ce servicii se pot deconta, cu cat din luna octombrie, Romania va transpune Directiva 24/2011 a Uniunii Europene privind aplicarea drepturilor pacientilor in cadrul asistentei medicale transfrontaliere. Regula introdusa de legislatia europeana prevede ca poti beneficia de aceleasi servicii intr-un alt stat membru, precum cele din tara! Asadar, pentru un pacient roman se vor deconta aceleasi sume si pentru aceleasi servicii in tarile UE, ca si in Romania. E nevoie sa se legifereze cat mai repede ce drepturi poate avea un pacient aici in tara, pentru ca dupa aceea sa fie foarte clar ce servicii se pot deconta in strainatate! Daca in tara nu poti beneficia de plata unor servicii in spitalele private, tot asa nici in strainatate nu te vei putea trata (pe banii din fondul national unic de asigurari de sanatate) in spitale private, ci doar in cele de stat. De aici pot aparea si efectele perverse. De exemplu, in cazul unei mamici din Romania care vrea sa nasca la o clinica privata din localitate, Casa de Asigurari nu-i poate deconta serviciile, dar va putea beneficia de acest decont daca va merge sa nasca la un spital public din Ungaria, de exemplu. Cred ca Ministerul Sanatatii trebuie sa ia in calcul toate aspectele ce deriva din aplicarea acestei Directive europene si sa incerce sa vina cu solutii care, pe de o parte, sa nu ingradeasca drepturile pacientilor romani de a se trata in strainatate, pe de alta parte, sa pastreze un echilibru in sistemul medical autohton si sa nu ajungem in situatii in care din fonduri publice romanesti sa finantam spitale publice din alte state.