Senatorul Butunoi Ionel Daniel a sustinut o declaratie politica intitulata "Activitatea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate", pe care o puteti citi in continuare.

La ora actuala, in foarte multe domenii se discuta despre felul in care managementul are un rol hotarator asupra eficientei activitatii unei companii sau a unei institutii.
As vrea sa ma refer, pornind de la acest fapt, la activitatea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, institutie a statului care raspunde, printre altele, de asigurarea, urmarirea, evidentierea si controlul utilizarii fondurilor alocate pentru derularea programelor nationale de sanatate.
In anul 2012, prin Casa Nationala de Asigurari de Sanatate s-au derulat 13 programe nationale de sanatate, patru dintre ele facand obiectul misiunilor de audit al performantei efectuate de Curtea de Conturi a Romaniei in 2013. Mi-au atras atentia cateva aspecte din acest raport pe care as dori sa vi le subliniez si dumneavoastra.
Astfel, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a implementat o serie de masuri care au contribuit la ameliorarea derularii programelor nationale de sanatate. Totusi, mai sunt necesare si alte metode care sa conduca la incadrarea in limite rezonabile a nivelului de eroare si frauda in ceea ce priveste decontarea sumelor cuvenite furnizorilor de medicamente si materiale sanitare in cadrul programelor.
In acest sens, putem discuta de imbunatatiri precum: aprovizionarea farmaciilor cu medicamente specifice, pentru a nu mai avea cazuri de intrerupere a medicatiei datorata lipsei partiale sau totale a acestora din farmacii, precum si cresterea numarului de cadre medicale pentru asigurarea unei asistente medicale de calitate. De asemenea, este nevoie de accesibilitate in timp util la unele forme de tratament (precum radioterapia), pentru a obtine rezultate mai eficiente in tratarea bolii. In plus, numerosi pacienti considera ca ar trebui ca toate analizele necesare urmaririi evolutiei bolii sa fie accesibile in spital, fara a fi necesara deplasarea in alte localitati, precum si prescrierea si eliberarea medicamentelor pentru o perioada de trei luni fata de o luna cat se acorda in prezent.
Iata doar cateva dintre masurile pe care legislatia specifica privind derularea programelor nationale de sanatate auditate ar trebui sa le prevada si asupra carora va invit sa reflectati pentru a ne putea implica in cel mai scurt timp in reglementarea lor clara.
Dincolo de aceste masuri, ramane evident ca factorul managerial este decisiv in supraveghere si implementare. Astfel, constat ca la numeroase niveluri, managementul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate a fost deficitar, intregistrandu-se cazuri variate in care repartitia lunara a fondurilor alocate derularii programelor nationale de sanatate nu s-a efectuat ritmic si constant, desi s-a efectuat, in mare parte, pe criterii obiective.
Un ultim aspect asupra carora doresc sa va atrag atentia este acela al procedurilor de achizitii utilizate in cadrul programelor nationale de sanatate auditate, despre care se arata in raportul mentionat mai sus ca nu au condus la utilizarea cu economicitate a resurselor alocate. Astfel, s-a observat ca preturile de achizitie practicate la nivel teritorial pentru acelasi tip de medicament au cunoscut fluctuatii de la o unitate sanitara la alta, ceea ce a condus implicit la cresterea cheltuielilor cu medicamentele.
Iata de ce este nevoie ca managementul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate sa se implice mai mult si sa se asigure ca procedurile de achizitie sunt centralizate la nivel national, fapt ce ar genera, pe de o parte, o uniformizare a preturilor de achizitie practicate de catre furnizori in relatiile contractuale cu unitatile sanitare, iar pe de alta parte, obtinerea unor economii la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate si la nivelul resurselor transferate de la Ministerul Sanatatii.