Senatorul Butunoi Ionel Daniel a sustinut o declaratie politica intitulata "Raportul ECRI" , pe care o puteti citi in continuare.
Astazi doresc sa va atrag atentia asupra unui document recent aparut. Comisia Europeana impotriva Rasismului si Intolerantei (ECRI), un organism independent de monitorizare a drepturilor omului al Consiliului Europei, a publicat, in data de 3 iunie, al patrulea raport cu privire la situatia rasismului si intolerantei in Romania.
Notand progresele facute de la al treilea raport, din 2006, in principal in legatura cu modificari legislative sau programe specifice de formare si campanii, ECRI a constatat de asemenea o serie de probleme si a facut recomandari statului roman. Acest raport a fost intocmit in urma vizitei de contact a ECRI in Romania in luna martie 2013 si ia in calcul evolutiile pana la 5 decembrie 2013.
In linii mari, raportul arata progresele facute de țara noastra, dar subliniaza si problemele inca nerezolvate, precum aplicarea problematica a legislației privind libertatea religioasa si lenta aplicare a strategiilor de integrare a rromilor. Printre altele, raportul abordeaza urmatoarele subiecte: implementarea prevederilor penale in domeniul infractiunilor motivate de ura rasiala, implementarea strategiei de incluziune a romilor, discurs politic rasist, evacuari fortate ale unor comunitati de romi, restituirea proprietatilor catre minoritati religioase si nationale, cu o mentionare specifica a bisericii Greco-Catolice, functionarea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii s.a.
In ceea ce priveste aspectele pozitive, raportul menționeaza crearea unui Consiliu consultativ al Bisericilor si Cultelor, in vederea prevenirii conflictelor intre diverse comunitati religioase, precum si intrarea in vigoare, in 2007, a legii privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor. In plus, este bine vazuta modificarea Codului Penal care a facut din motivatia rasista o circumstanta agravanta pentru orice infractiune. Mai mult decat atat, este considerata benefica largirea categoriei reclamanților care pot apela acum la Avocatul Poporului, cuprinzand companiile, asociațiitle si alte entitați juridice. Au fost luate mai multe masuri pentru combaterea prejudecatilor fata de romi; a crescut, de asemenea, si numarul de ofiteri de politie apartinand minoritatilor nationale/etnice, dupa cum mai observa acelasi raport.
In plus, au fost organizate programe de suport educational, pentru a-i ajuta pe elevii dezavantajati socio-economic, inclusiv pe elevii romi. "Legea azilului" prevede acum, in mod explicit, un numar de asigurari, in special: garantii specifice, aplicabile minorilor neinsotiti, care solicita azil. In consecinta, legea prevede acum reunificarea familiei minorilor neinsotiti, in cel mai deplin interes al copilului.
In ciuda progreselor obtinute, raportul subliniaza ca anumite probleme continua sa ingrijoreze. Persista dificultati, in ciuda unei noi legi, pentru diferite comunitati religioase, in obtinerea recunoasterii oficiale drept cult religios, sau in inregistrarea ca asociatie religioasa. De asemenea, nu exista inca nicio lege care sa reglementeze statutul juridic al minoritatilor nationale. Mai mult, insultele publice si defaimarea pe motive de discriminare rasiala nu sunt inca interzise prin lege.
Raportul considera ingrijorator si faptul ca nu exista o singura institutie mandatata pentru colectarea sistematica de date privind incalcarea prevederilor codului penal impotriva rasismului si considera ca informatiile fragmentare disponibile indica o aplicare insuficienta de catre judiciar a prevederilor legilor penale impotriva rasismului. In plus, raportul condamna faptul ca declaratiile defaimatoare impotriva romilor reprezinta un lucru comun in cadrul discursului politic, intampina critici minore si sunt preluate de presa, de audiovizual si de internet si faptul ca nu exista un mecanism eficient pentru sanctionarea politicienilor si partidelor politice care promoveaza rasismul si discriminarea.
Recomandarile facute de ECRI sunt numeroase si ele trebuie luate in seama in realizarea unor acte normative clare si coerente. Din seria acestor recomandari, Comisia pune un accent deosebit pe urmatoarele trei, care vor fi supravegheate cu atentie de ECRI in urmatorii doi ani.
In primul rand, recomanda ca publicul larg sa fie informat cu privire la prevederile de drept penal impotriva rasismului si la instantele unde se poate adresa pentru despagubiri si asistenta. Apoi, trebuie elaborat un sistem de colectare a datelor privind aplicarea dispozitiilor de drept penal impotriva rasismului si, nu in ultimul rand, trebuie sa se ofere un impuls mai puternic strategiei de includere a minoritatii rome, pentru eliminarea tuturor obstacolelor din calea punerii sale in aplicare si sa se aloce fonduri suficiente.
Iata principalele aspecte de care trebuie sa tinem cont in perioada urmatoare in elaborarea reglementarilor din domeniul combaterii discriminarii rasiale si a intolerantei. Este nevoie sa lucram mai sustinut in includerea acestor masuri in plan legislativ, pentru a asigura o diminuare a cazurilor de rasism si intoleranta din tara noastra.